More stories

Samsung stort zich serieus op retail met eigen winkels

Samsung gaat Apple beconcurreren met eigen winkels. Niet toevallig worden de eerste winkels aanstaande woensdag gelanceerd, als Samsung zijn nieuwe vlaggenschip Galaxy S10 uit de doeken doet.

Retail
Premium

Online omzet in 2018 gemiddeld 17,6 procent hoger

In 2018 was de Nederlandse online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet, zo blijkt uit gegevens van het CBS.

Retail

Gratis bezorgen binnen een dag: tegen welke prijs?

Retailers concurreren op levertijd. ‘Morgen in huis’ is de norm, maar het moet nóg sneller. En goedkoper. Van Next Day naar Same Day Delivery dus. Houden retailers en e-fulfilmentpartijen deze race vol? En hoe duurzaam is snellere bezorging eigenlijk, als het tot meer ritten leidt? Alleen als ze efficiënter samenwerken kunnen ketenpartners blijven presteren binnen de krappe driehoek sneller – goedkoper – duurzamer. En als het om levertijden gaat, zal ook de klant  bewustere keuzes moeten maken: sneller maar duurder want vervuilender, of schoner en goedkoper – of zelfs gratis.

Fulfillment

Intertoys vraagt uitstel van betaling aan

Speelgoedketen Intertoys heeft dinsdag uitstel van betaling aangevraagd, zo meldt het FD. De ruim 250 Nederlandse Intertoys-filialen en honderd franchisewinkels blijven voorlopig open en klanten kunnen ook gekochte producten nog steeds retourneren. Ook de webwinkel is nog in de lucht.

Retail

E-commerce Marketing Trendrapport 2019: De belangrijkste marketingtrends in e-commerce

In 2018 zagen we voor het eerst dat de groeicijfers in ecommerce afvlakten. Het groeicijfer daalde met gemiddeld twee procent. Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online bestedingen van speelgoed, elektronica en kleding in 2018 met veertien procent zijn gestegen, in 2017was dit nog zestien procent. En deze afvlakkende groei geldt ook voor andere online bestedingen. Dit is de eerste editie van het E-commerce Marketing Trendrapport van Thuiswinkel.org en Spotler.

E-commerce
Premium

Online omzet MediaMarkt over 1 miljard euro

Black Friday compenseerde in 2018 de lagere verkopen in de decembermaand bij MediaMarkt en Saturn. Het concern boekte een stijging van de online kwartaalomzet van 28 procent.

E-commerce

Wat het afgelopen ‘Holiday Season’ ons leert over online shopgedrag

Het ‘Holiday Season’ behoort traditiegetrouw tot de hoogtijdagen voor de e-commerce-sector. De kassa’s van de webwinkels hebben flink gerinkeld, maar wat zijn de lessen van het najaar?

Strategy

MyCom gaat nog een keer open voor de finale uitverkoop

De failliete elektronicaketen MyCom gaat vandaag nog een paar dagen open voor een laatste uitverkoop. De resterende voorraden moeten weg.

Retail

Retailhoofd Angela Ahrendts weg bij Apple

Angela Ahrendts stapt na vijf jaar alweer op bij Apple als hoofd retail. Zij wordt opgevolgd door Deidre O’Brien.

E-commerce

Huub Vermeulen, bol.com: Klein blijven om te groeien

Waar moet je op letten als je daadwerkelijk opschaalt? Laurens van Nues zoekt het antwoord bij Huub Vermeulen, CEO van bol.com. Wat zijn zijn lessen van bijna twintig jaar bol.com? 

Marketplaces

Hogescholen en brancheorganisaties lanceren online kenniswebsite voor de retailsector

Twaalf Nederlandse hogescholen en universiteiten, verenigd in het Retail Innovation Platform, hebben met brancheorganisaties INretail en Thuiswinkel.org een nieuwe kenniswebsite voor de retailsector gelanceerd: retailinsiders.nl. De sector vindt er cijfers en kennis over de retailsector.

Retail

Amazon SEO + SEA + storefront = succes

Maar liefst 52 procent van de Duitse consumenten start zijn zoektocht naar een product op Amazon, terwijl dat voor Google slechts 25 procent is. Merken verschuiven een steeds groter deel van hun online marketingbudget naar Amazon.

Marketplaces

Blokker voegt Bricks & Clicks samen, weer ontslagen

Blokker wordt naar eigen zeggen volledig Bricks & Clicks. Het bedrijf voegt het aanbod van de fysieke winkels en haar webwinkel samen, waardoor een consistenter en beter op de klant afgestemd aanbod ontstaat.

Retail

Waarom AI een einde maakt aan de self-hosted webshop

De voorhoede van de ontwikkeling van artificial intelligence in online retail is het domein van de grote spelers zoals Amazon, Alibaba en eBay. Zij hebben het geld, de teams en de data om hier grote stappen in te zetten – en doen dat ook. Wat betekent dit voor de positie van middelgrote en kleine, nu vaak nog zelfstandige webwinkels?

Artificial Intelligence

Nieuwe CEO voor CECONOMY

De Duitser Jörn Werner wordt per 1 maart de nieuwe CEO van het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, CECONOMY.

Retail