More stories

Tien opvallende Instagram advertenties; de do’s and don’ts

Sinds 1 oktober jl. kunnen we in Nederland adverteren op Instagram. In de afgelopen drie maanden zagen we heel wat verschillende sponsored postings in onze feed voorbijkomen. In dit artikel delen we tien opvallende Nederlandse advertenties en vertellen wat we er goed óf slecht aan vinden.

Social

Eerste genomideerden voor Dutch Marketing Awards 2016

Fitmo, Deskbookers, TravelBird en Blendle behoren tot de kanshebbers voor de Dutch Marketing Awards 2016, die in maart wordt gehouden. Uit alle inzendingen heeft de jury een shortlist samengesteld voor de categorieën Marketing Launch of the Year, Marketing Next of the Year, Marketing Company of the Year en Internal Branding Company of the Year.

Marketing

Advertentietrends en voorspellingen voor 2016 (video)

Mediaocean inventariseerde vorig jaar op DMEXCO 15 in Keulen de advertentietrends voor 2016 en bewaarde ze voor deze collage. Trefwoorden zijn mobiel, convergentie, programmatic en de relevantie van content.

Online advertising

Facebook stopt met adserver LiveRail

Facebook stopt met het adserverproduct van LiveRail om meer aandacht te richten op zijn Audience Network, native advertising en video.

Online advertising

‘Tv-reclame geeft grootste salesboost’

Televisie is de grootste aanjager van korte en middellangetermijn sales. Van alle verkopen binnen drie maanden na het einde van een mediacampagne is gemiddeld 39 procent toe te schrijven aan media-inspanningen. 33 procent daarvan komt op conto van tv-reclame.

Attributie

Eric Ariens (Strossle): ‘Adverteerders denken nog niet altijd redactioneel’

“Kijken, klikken, kopen”, in één sessie bestaat niet volgens Eric Ariëns van Strossle. “Marketeers zijn opgegroeid met de focus op conversie, maar je bouwt juist een relatie op. Het heeft alles te maken met hoe je denkt over je advertising.” Strossle biedt machine learning voor content recommendation in combinatie met native advertising.

Native advertising

Persgroep onderzoekt mogelijkheden van video advertising

Adverteerders maken steeds vaker gebruik van video advertising. Aan publishers de taak om die snel groeiende advertentievorm zo aantrekkelijk mogelijk te in te passen. “Wij zijn letterlijk aan het leren hoe video het beste voor ons werkt”, vertelt new business consultant Paul Vereijken van de Persgroep.

Video

‘Snapchat opent API voor adverteerders’

Snapchat zou een API ontwikkelen waardoor adverteerders geautomatiseerd reclame kunnen gaan inkopen op de fotodienst met dagelijks 100 miljoen gebruikers.

Online advertising

Onderzoek: digitale reclame-uitgaven nemen overhand

De uitgaven aan digital advertising blijven wereldwijd toenemen. Zelfs in de markten – Frankrijk, Finland en Noorwegen – waar een afname in totale reclame-uitgaven verwacht wordt. In Groot-Brittannië wordt volgend jaar de magische grens doorbroken en zal online meer uitgegeven worden dan aan traditionele media.

Online advertising

Grof geld voor botvrij webverkeer

Bijna 23 procent van het wereldwijde webverkeer komt van slechte bots. Een derde komt daarnaast van goede bots, zoals search indexering. Nog maar zo’n 41 procent is toe te schrijven aan menselijk handelen, een flinke daling in vergelijking met 55 procent in 2013.

Online advertising

Tradedoubler stapt uit brancheorganisatie PAN

Tradedoubler verlaat branchevereniging PAN omdat men niet langer voldoet aan het affiliateprofiel. Het bedrijf is een van de oprichters van de vereniging.

Marketing

IAB Nederland: Rich media verliest terrein aan video

Video-advertenties zorgen met 35 procent groei voor een steeds groter aandeel binnen de display advertentiemarkt, terwijl de omzet op rich media-formaten een forse daling laat zien van 16 procent. Dat is een van de uitkomsten in de kwartaalupdate van Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

Marketing

Rewind: De angst voor de adblocker

Adblockers waren in 2015 de ‘talk of the town’. Het gebruik ervan explodeerde in de tweede helft van het jaar. Inmiddels heeft 20 procent van de Nederlanders een adblocker. En dat aandeel zal de komende tijd alleen maar toenemen. Waarom? De Nederlandse consument ergert zich aan online advertenties. En daar moet wat aan veranderen.

Marketing

Zalando koopt online reclamespecialist

Deutsche Post kocht en verkoopt het bedrijf, Zalando hapt toe en neemt de specialist in reclametechnologie Nugg.ad over.

Online advertising

Asus gaat AdBlock Plus meeleveren op smartphones

Hardwarefabrikant Asus gaat adblocker AdBlock Plus van het Duitse Eyeo integreren in al zijn mobiele apparaten. De adblocker in de meegeleverde browser op Asus smartphones zal zelfs standaard ingeschakeld zijn. Die browser is ook los verkrijgbaar voor Android smartphones.

Marketing