More stories

YouTube: ‘We jagen op de tv-budgetten’

“We zijn sterk op de offline reclamebudgetten gericht om die naar YouTube te krijgen”, zegt Alphabets CFO Ruth Porat. Ze is expliciet over het doel: budget dat normaal naar tv gaat afsnoepen voor de Alphabetruif.

Online advertising

Een op de tien volwassen computerbruikers heeft adblocker

Een op de tien volwassen computergebruikers heeft eind vorig jaar een adblocker geïnstalleerd. Dat blijkt uit onderzoek onder 50.000 consumenten uit 34 landen van GlobalWebIndex.

Online advertising

Telenor koopt specialist in marketingtechnologie

De internationale mobiele telecomaanbieder Telenor Group koopt voor 360 miljoen dollar de Amerikaanse specialist in marketingtechnologie Tapad.

Online advertising

Klanten WPP gaven 5 miljard uit bij Google en Facebook

Klanten van communicatieconcern WPP gaven in 2015 anderhalf miljard dollar meer uit bij Facebook en Google dan het jaar ervoor. Alleen die twee grootste ontvangers van reclame-euro’s la waren vorig jaar goed voor vijf miljard dollar ingezet mediabudget.

Online advertising

Mobiel adverteren: trends voor 2016

2016 wordt het jaar dat mobiel hét reclame-instrument wordt. In het Verenigd Koninkrijk verwachten ze dat in 2016 het reclamebudget van mobiel het budget van televisiereclame overstijgt. Nederland volgt naar verwachting twee jaar later, maar met de volgende acht trends zal het dit jaar flinke sprongen nemen.

Online advertising

Clickly zoekt groei in Engeland en Amerika

De maker van reclametechnologie Clickly, net afgestudeerd aan Startupbootcamp Amsterdam, zoekt miljoenen groeigeld om na de Noord-Europese nu de Engelse en Amerikaanse markt te betreden.

Native advertising

ShopAds introduceert biddingtechnologie voor e-tailers

Webwinkels kunnen reclameruimte op hun sites gaan verkopen aan de hoogste bieder zodra ShopAds zijn nieuwe technologie hiertoe introduceert.

Online advertising

Adblock Plus passeert 500 miljoen downloads

Adblock Plus is de 500 miljoen downloads gepaseerd. Daarvoor waren precies tien jaar nodig. Tien jaar terug programmeerde Wladimir Palant de eerste Adblock Plus voor Mozilla Firefox.

Marketing

Uitgevers nemen maatregelen tegen adblockers

Het aantal online uitgevers dat maatregelen neemt tegen adblockers neemt toe. Het probleem wordt inmiddels alom onderkend, aangezien 85 procent van de omzet komt van advertenties. De aanpak per uitgever is echter zeer verschillend, zo bleek op een evenement van de marketingsite Digiday.

Marketing

Google blokkeerde in 2015 780 miljoen advertenties

Google heeft vorig jaar 780 miljoen advertenties geblokkeerd, veel meer dan de 524 miljoen in 2014. Daarnaast werden 10.000 tot 18.000 advertentie-accounts van counterfeiters gesloten, dubieuze bedrijven die namaakproducten verkopen.

Marketing

‘Display passeert search in VS’

Dit jaar wordt er in de VS meer uitgegeven aan display advertenties dan aan search. Dat is althans de verwachting van eMarketer. Die schat de markt voor display op 32,2 miljard dollar, een groei van 47 procent.

Online marketing

Targeting in Facebook Ads: vier must have tactieken

Facebook Ads is voor veel ondernemingen een belangrijk advertentiekanaal geworden. Het voordeel is namelijk dat er enorm veel data van iedere gebruiker bekend is waar op kan worden getarget, zoals: leeftijd, woonplaats, interesses, groepen, etc. Ondanks deze data is het de kunst om jouw specifieke doelgroep te vinden tussen de 1,49 miljard Facebookgebruikers wereldwijd (Q2 2015). Facebook Ads zijn namelijk zeer geschikt om de interactie met jouw doelgroep op te zoeken. Maar hoe bereik je juist die mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt? In dit blog vind je de 4 interessantste opties van targeting in Facebook ads.

Facebook

Zeker 100 ontslagen na opheffen Apple iAd

Zeker honderd mensen verliezen hun baan als gevolg van het opheffen van Apples advertentietak iAd. Apple probeert deze werknemers naar andere afdelingen over te hevelen, aldus een woordvoerder van Apple.

Marketing

De advertentie-ambities van Snapchat

De geruchten gingen al langer, maar werden afgelopen week nog eens bevestigd: Snapchap wil een belangrijke adtechspeler worden. Al een maand of zes is het bedrijf op het overnamepad. De belangstelling gaat vooral uit naar ‘programmatic’.

Diesel adverteert op Pornhub, Tinder en Grindr

Het kledingmerk zal zijn nieuwe herfst- en zomercollectie ook, voor het eerst, adverteren op minder conventionele sites als Pornhub, Tinder en Grindr. Omdat het publiek daar zit en het merk ‘straat’ is, aldus artistiek directeur Nicola Formichetti.

Marketing