Targeted ads leiden vaker tot aankoop
Targeting heeft altijd een slechte reputatie gehad onder consumenten. Het zou creepy of invasief zijn. Toch gaan er inmiddels ook andere geluiden op en noemen digitale shoppers het zelfs behulpzaam.
Targeting heeft altijd een slechte reputatie gehad onder consumenten. Het zou creepy of invasief zijn. Toch gaan er inmiddels ook andere geluiden op en noemen digitale shoppers het zelfs behulpzaam.
DMA Institute uit Amsterdam scoort perfect in de gezaghebbende ABC Viewability Audit. DMA’s diensten worden veel gebruikt om de zichtbaarheid en effect van online reclame te meten. Directeur Marcel Vogels maakt zich op voor een internationale groeispurt.
”We zijn niet anders dan een Spotify of een Uber”, aldus Ben Williams, de woordvoerder van de omstreden adblocker AdBlock Plus gisteren op Emerce Performance in Amsterdam. “De muziekindustrie was niet blij met Napster en klonen, maar nu zijn er legale varianten als Spotify, waarvoor mensen willen betalen. Ik ben ervan overtuigd dat adblockers tot een beter internet leiden.”
Hoe effectief is onze online campagne? Een essentiële vraag, die echter notoir lastig te beantwoorden is. Dat komt onder meer door de uiteenlopende metrics en currencies die hiervoor worden gebruikt. Kijk je bijvoorbeeld naar bereik, CTR, CPM of viewability, of is er misschien zelfs een betere metric beschikbaar? Verslag van een interessant experiment.
Kortingsite Groupon sluit de deuren in de vier Scandinavische landen. De resultaten vallen tegen en de lokale organisatie zou niet optimaal functioneren.
De Nederlandse consument ergert zich vooral aan internetadvertenties omdat het er simpelweg ‘te veel zijn’ en de advertenties zorgen voor traag internet. Dat blijkt uit het eerste onderzoeksrapport dat het IAB heeft laten uitvoeren naar irritaties van consumenten omtrent reclame op internet. Het IAB wil richtlijnen optellen over het volume, type uitingen en richtlijnen voor de laadsnelheid en bijvoorbeeld het gebruik van geluid en frequency capping.
De continue zoektocht naar het verhogen van de inkomsten per gebruiker leverde behalve mislukkingen ook aardige successen op. Sinds de start heeft bookmarkplatform Symbaloo elk jaar minimaal 50 procent inkomstengroei te realiseren. CMO Sander Vessies vertelt op Emerce Performance, op 19 november in Amsterdam, over zijn platform.
Roddy van der Maat, hoofd verkoop bij Endemol Concepts, heeft een eigen bedrijf Donut Media opgericht. Hij belooft bureaus en adverteerders ‘gegarandeerd bereik’ via een netwerk van honderd websites met relevante doelgroepen.
De social commercesite Stylefruits, ook actief in Nederland, bedient tachtig procent van zijn miljoenenpubliek via het mobiele kanaal. Volgend jaar moet dat nog meer worden.
Vine is de Twitterapp voor korte videoloops en het is een behoorlijk succes met 1,5 miljard loops per dag. Alleen al 40 miljoen Amerikanen hebben de app gedownload. Tot nu toe doen bedrijven er echter nauwelijks iets mee in termen van brandmarketing, terwijl de loops enorm veel gedeeld worden. Surepayroll vertelt in deze infographic hoe je een merkstrategie op Vine moet ontwikkelen.
Tradedoubler boekt in het derde kwartaal lagere resultaten, zowel op verkopen als resultaat. De CEO wijt dat aan de oude marktbenadering, erop wijzend dat voor de zomer de nieuwe propositie kan wordt uitgedragen.
Cees van Steijn start vandaag als ad interim directeur bij Ster. Hij zal voor een periode van – naar verwachting – enkele maanden zorgdragen voor de continuïteit van Ster na het aftreden van de huidige directeur Arian Buurman.
Online advertising domineert de advertentiemarkt. Televisie laat nauwelijks groei meer zien en printadvertenties krimpen dit jaar opnieuw. De lichte groei van de advertentiemarkt komt dit jaar dan ook geheel door online advertising.
Facebook wint met vlag en wimpel van Google in ad personalisatie. Consumenten vinden de reclames op het sociale netwerk van Mark Zuckerberg stukken relevanter (51 procent) dan de Google’s display ads, waarvan de meerderheid op YouTube (17 procent) draait. Tijd voor Google om een stapje bij te zetten.
Een brede meting van Storm Insights laat zien tussen de vijf en vijftien procent van de Nederlandse internetters een adblocker gebruikt. Het bedrijf brengt een Adblock Buster uit. “Primair moet de discussie gaan om hoe we omgaan met online reclame als branche”, vindt Jasper Dijkstra.