More stories

Premium

Exponentiële groei digitale audioreclame

De audioreclamebestedingen in 2021 bedragen 209,5 miljoen euro, een stijging van 23,4 procent ten opzichte van 2020. Vooral digitale audioreclame groeit hard. Het gaat om meer dan een verdubbeling, van 3,3 naar 7,8 miljoen euro, zo blijkt uit cijfers van branche-organisatie Audify.

Online advertising
Premium

Google eindigt 2021 met 76 miljard nettowinst

Alphabet, Googles moederbedrijf, sluit 2021 af met een nettowinst van 76 miljard dollar (+90%). De omzet steeg met 41 procent tot 258 miljard dollar.

Tech
Premium

Bestedingen (digitale) buitenreclame in 2021 met 32 procent gegroeid

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2021 met 32 procent gegroeid tot een bedrag van 187 miljoen. De grootste groei kwam in 2021 voor rekening van digitale out of home (DOOH), waar 84 miljoen aan werd besteed tegen 52 miljoen in 2020. Het aandeel van digitaal staat daarmee inmiddels op 45 procent.

Online advertising

Google EMEA product kick-off (2/2): tracking en reporting

Tijdens de Google EMEA product-kick-off worden nieuwe ontwikkelingen onthuld. De belangrijkste rond ‘tracking’ en ‘reporting’ van semester 2.

Online advertising
Premium

TikTok opent reclametak voor Nederland

TikTok presenteert zich op de Nederlandse markt met zijn reclametak. Adverteerders en bureaus kunnen in de lokale taal campagnes optuigen en met het verkoopteam spreken.

Online advertising
Premium

Veel advertenties voor illegale casino’s bij Google

De Kansspelautoriteit gaat mogelijk actie ondernemen tegen advertenties voor illegale online casino’s bij Google. Google verbiedt officieel advertenties voor online casino’s zonder Nederlandse vergunning, maar volgens Casinonieuws wordt daar nauwelijks op gecontroleerd.

Online advertising

Google EMEA product kick-off (1/2): search en shopping

Tijdens de Google EMEA product-kick-off worden nieuwe ontwikkelingen onthuld. De belangrijkste punten rond ‘search’ en ‘shopping’ van semester 2.

Online advertising
Premium

Google: Advertentiesysteem FLoC overboord voor contextual advertising

Google gaat een nieuwe reclamesysteem uitproberen in Chrome met het oog op het uitfaseren van third party cookies. Het eerder bedachte alternatief FLoC struikelt op gebrek aan steun in de media- en reclamebranche.

Online advertising
Premium

Duitse uitgevers tegen uitfasering 3rd party cookies Chrome

Een collectief van grote Duitse uitgevers, onder wie Axel Springer, wil dat de Europese Commissie ingrijpt bij Google Chrome. De honderden mediabedrijven verliezen zicht op consumentgedrag als Google de 3rd party cookies uitfaseert.

Media

Media2030: verschuivingen in mediaconsumptie in de afgelopen twintig jaar

Wat is er de afgelopen 20 jaar veranderd in mediaconsumptie en advertentiekeuzes? De belangrijkste inzichten en ontwikkelingen uit het Media2030-rapport.

Digital Transformation

Test: wisselend resultaat met uitbreiding doelgroep-targeting Facebook

Facebook-advertenties: niet alles wat Facebook als verbetering preresenteert pakt altijd positief uit. De les: altijd testen en ‘data-driven’ optimaliseren.

Facebook Advertising
Premium

Democraten willen gerichte advertenties aan banden leggen

Een nieuw Amerikaans wetsvoorstel zou vergaande gevolgen kunnen hebben voor het online advertentielandschap en met name voor bedrijven als Facebook en Google.

Online advertising

Google Ads: drie testen met de Hagakure-structuur

We testten Google’s Hagakure-structuur voor advertenties met drie case studies. Algehele conclusie: positief, maar houd de kosten in de gaten.

Online advertising
Premium

Brievenbussticker voortaan online aan/uit zetten

Vanaf 1 januari 2023 vindt de registratie van ieder huishouden om wel of geen reclamefolders te ontvangen digitaal plaats. Huishoudens kunnen hun voorkeur doorgeven en aanpassen via www.InMijnBus.nl. Hiermee verdwijnt de brievenbussticker uit het straatbeeld.

Online advertising
Premium

Freedom Internet stopt adverteren op Facebook en Instagram

Internetprovider Freedom heeft besloten om vanaf 2022 niet meer te adverteren op Facebook en Instagram. Het houdt wel zijn accounts aan om vrienden en volgers te informeren.

Online advertising