More stories

Premium

Google: Reclametrackers spoedig weg uit Android

De media- en reclamewereld gaat wereldwijd een nieuwe fase in. Third party trackers op het web zijn op sterven na dood. Op iOS zijn ze verleden tijd en nu is ook Android aan de beurt. AdID verdwijnt in 2024.

Online advertising
Premium

Online gokbedrijven krijgen waarschuwing voor reclamebeleid

Drie houders van een online kansspelvergunning hebben een waarschuwing gekregen van de Kansspelautoriteit (Ksa) vanwege hun reclamebeleid.

Online advertising
Premium

Uitgevers: reclame-omzet -70% bij cookie-exit Chrome

Europese uitgevers vrezen dat ze tot zeventig procent van hun reclame-omzet kwijtraken wanneer Google 3rd party cookies verwijdert uit Chrome.

Online advertising
Premium

RTL: Nog geen besluit over trackingcookies

RTL Nederland blijft voorlopig trackingcookies gebruiken voor reclamedoeleinden. De uitgever wacht op een officieel statement van de Autoriteit Persoonsgegevens alvorens zijn beleid te wijzigen. DPG is al om en het sentiment bij adverteerders kantelt ook.

Online advertising
Premium

Monopolieklacht Europese uitgevers tegen Google

Europese uitgevers vragen de Europese Commissie onderzoek te doen naar misbruik van marktmacht door Google. Druk op de techgigant groeit, maar het kan nog jaren duren voordat er een uitspraak ligt.

Media
Premium

Nettowinst Criteo: +84%, beleggers stoïcijns

Leverancier van reclametechnologie Criteo heeft zijn winst met 84 procent zien stijgen tot 138 miljoen euro. De omzet steeg met negen procent tot 2,3 miljard. Beleggers in de specialist in retargeting reageren amper op een dreigende Europese tegenvaller.

Online advertising
Premium

Hoe je met native advertising customer engagement kunt verbeteren

‘Native advertising’ is niets nieuws. Maar het volle potentieel wordt nog niet benut. Vooral op sociale media is er nog veel te winnen, ook voor het MKB.

Native advertising
Premium

‘Retargeting voor altijd verdwenen’

Europese toezichthouders dwingen media- en reclamebedrijven tot nieuwe praktijken om geld te verdienen. Het profileren en volgen van consument verdwijnt. “ROI’s en klikprijzen gaan omlaag”, zegt een kenner.

Online advertising
Premium

Nieuwe directie voor Hillenaar Outdoor

Buitenreclame exploitant Hillenaar Outdoor stelt een nieuwe directie voor. Naamgever Jeroen Hillenaar blijft betrokken, maar doet een stapje terug. De dagelijkse leiding wordt voortaan gevormd door Peter Heemskerk (CEO, op dit moment reeds COO) en Bas Nieuwenburg (CCO, op dit moment reeds media manager).

Online advertising

De cookieless-strategie bij Nederlandse Loterij: ‘kans om écht te personaliseren’

Nederlandse Loterij doet noodgedwongen al jaren weinig met ‘third-party’ cookies en is druk bezig met ‘first-pary’ data, ‘addressability’ en personalisatie.

Online marketing
Premium

AP tegen uitgevers: zoek alternatieve advertentiemethode

De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert uitgevers om direct een alternatief te zoeken voor een veelgebruikte methode voor het plaatsen van advertenties op basis van bezoekersgegevens. De toezichthouder zegt dat naar aanleiding van de uitspraak vorige week van de Belgische privacywaakhond. Die stelde vast dat de methode van vakorganisatie IAB Europe strijdig is met de Europese privacyregels.

Online advertising
Premium

Zweedse prijsvergelijker daagt Google voor miljarden

De Europees werkende prijsvergelijker PriceRunner eist een schadevergoeding van minstens 2,1 miljard euro van Google. Daartoe dagen de Zweden de Amerikaanse techgigant in Stockholm voor de rechter.

Legal

Uitdaging voor mediaplanners in 2022: het opbouwen van een doelgroep

Corona had ook impact op het werk van van mediaplanners: meer thuiswerkers, meer privacy. Dat beïnvloedt de manier waarop je een doelgroep opbouwt.

Online advertising
Premium

Privacymaatregelen Apple kosten andere techbedrijven honderden miljarden

De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan gederfde reclame-inkomsten op. Geld dat niet verdiend is omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.

Privacy
Premium

Nederlandse reclamebranche in spoedberaad om cookies

Een veelgebruikt reclamesysteem op basis van cookies is Europabreed verboden verklaard. De Nederlandse online reclamebranche gaat vanmiddag in spoedberaad. Doel: de feiten op een rij te krijgen en beginnen verzinnen wat de nieuwe weg vooruit zou kunnen zijn.

Online advertising