Uitgevers: reclame-omzet -70% bij cookie-exit Chrome
Europese uitgevers vrezen dat ze tot zeventig procent van hun reclame-omzet kwijtraken wanneer Google 3rd party cookies verwijdert uit Chrome.
Europese uitgevers vrezen dat ze tot zeventig procent van hun reclame-omzet kwijtraken wanneer Google 3rd party cookies verwijdert uit Chrome.
RTL Nederland blijft voorlopig trackingcookies gebruiken voor reclamedoeleinden. De uitgever wacht op een officieel statement van de Autoriteit Persoonsgegevens alvorens zijn beleid te wijzigen. DPG is al om en het sentiment bij adverteerders kantelt ook.
Europese uitgevers vragen de Europese Commissie onderzoek te doen naar misbruik van marktmacht door Google. Druk op de techgigant groeit, maar het kan nog jaren duren voordat er een uitspraak ligt.
Leverancier van reclametechnologie Criteo heeft zijn winst met 84 procent zien stijgen tot 138 miljoen euro. De omzet steeg met negen procent tot 2,3 miljard. Beleggers in de specialist in retargeting reageren amper op een dreigende Europese tegenvaller.
‘Native advertising’ is niets nieuws. Maar het volle potentieel wordt nog niet benut. Vooral op sociale media is er nog veel te winnen, ook voor het MKB.
Europese toezichthouders dwingen media- en reclamebedrijven tot nieuwe praktijken om geld te verdienen. Het profileren en volgen van consument verdwijnt. “ROI’s en klikprijzen gaan omlaag”, zegt een kenner.
Buitenreclame exploitant Hillenaar Outdoor stelt een nieuwe directie voor. Naamgever Jeroen Hillenaar blijft betrokken, maar doet een stapje terug. De dagelijkse leiding wordt voortaan gevormd door Peter Heemskerk (CEO, op dit moment reeds COO) en Bas Nieuwenburg (CCO, op dit moment reeds media manager).
Nederlandse Loterij doet noodgedwongen al jaren weinig met ‘third-party’ cookies en is druk bezig met ‘first-pary’ data, ‘addressability’ en personalisatie.
De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert uitgevers om direct een alternatief te zoeken voor een veelgebruikte methode voor het plaatsen van advertenties op basis van bezoekersgegevens. De toezichthouder zegt dat naar aanleiding van de uitspraak vorige week van de Belgische privacywaakhond. Die stelde vast dat de methode van vakorganisatie IAB Europe strijdig is met de Europese privacyregels.
De Europees werkende prijsvergelijker PriceRunner eist een schadevergoeding van minstens 2,1 miljard euro van Google. Daartoe dagen de Zweden de Amerikaanse techgigant in Stockholm voor de rechter.
Corona had ook impact op het werk van van mediaplanners: meer thuiswerkers, meer privacy. Dat beïnvloedt de manier waarop je een doelgroep opbouwt.
De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan gederfde reclame-inkomsten op. Geld dat niet verdiend is omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.
Een veelgebruikt reclamesysteem op basis van cookies is Europabreed verboden verklaard. De Nederlandse online reclamebranche gaat vanmiddag in spoedberaad. Doel: de feiten op een rij te krijgen en beginnen verzinnen wat de nieuwe weg vooruit zou kunnen zijn.
Clouddiensten en het faciliteren van online reclame op zijn platform zijn de twee grootste groeiers in de kwartaalcijfers van Amazon. Bijna de helft van de omzet komt uit niet-retailactiviteiten.
Contextual AI kan inzicht geven in hoe je merk geassocieerd wordt met bepaalde merkwaarden. Zo kun je je doelgroep daar bereiken waar de concurrent niet is.