Podcast The Brief: Jerome Kuijken (De Speld) over satire als krachtige vorm van communicatie
The Brief is een podcast van Wayne Parker Kent over content, marketing en creatie. Deze keer met Jerome Kuijken van De Speld & Partners.
The Brief is een podcast van Wayne Parker Kent over content, marketing en creatie. Deze keer met Jerome Kuijken van De Speld & Partners.
Op 16 november ging de Tweede Kamer voor het eerst echt in gesprek over twee niet onbelangrijke wetten die de digitale economie beter moeten reguleren. De DSA (Digital Services Act) en de DMA (Digital Market Act) komen uit Europa en zijn broodnodig.
Onderzoekers van KU Leuven en New York University stellen dat Facebook wereldwijd tot 83 procent van de advertenties die politiek geaard zijn, verkeerd beoordeelt. Soms worden ze niet herkend als politieke advertenties, maar vaak krijgen ook niet-politieke advertenties onterecht wel een politiek label.
Het coronavirus heeft een zware wissel getrokken op de reisbranche. Onderzoek laat zien dat consumenten nog altijd graag op vakantie gaan, maar dat hun wensen wel zijn veranderd. Hoe speel je daar als adverteerder op in?
Klarna, bekend als internetkassa, breidt zijn activiteiten verder uit in het e-commerce- en reclamedomein met de introductie van een browserextensie met kortingscodes.
Engelands grootste supermarktketen Tesco bundelt de digitale en offline mediakanalen, die in de winkels, om adverteerders een propositie te bieden. Daarbij maakt het gebruik van zijn datatak Dunnhumby.
De Kansspelautoriteit (Ksa) treedt handhavend op tegen 15 affiliates die op websites reclame maakten voor illegale online kansspelen.
Ondanks de pandemie is er ook dit jaar weer meer uitgegeven aan advertenties rondom Black Friday dan vorig jaar. In totaal werd door adverteerders dit jaar al ruim 28 miljoen euro uitgeven aan offline reclame rondom het uit Amerika overgewaaide koopfestijn. In vergelijking met 2020 is er in 2021 al ruim 3 miljoen euro meer uitgeven aan advertenties op radio, tv, (dag)bladen en buitenreclame. Dit blijkt uit onderzoek van Adfact.
Programmatic Advertising is verbonden met fraude en verspilling: een overzicht (o.a. ad-arbitrage) en waarom een brand safety-strategie belangrijk is.
Er staan in Nederland op elk moment gemiddeld 165.951 streams aan die zijn ingeschakeld op streaming radio.
De Europese online reclamemarkt is door het coronavirus fundamenteel veranderd. Adverteerders zullen jaarlijks miljarden meer budget beschikbaar maken, ook als tracking en profiling wordt uitgebannen.
Adverteerders gaan komende jaren steeds meer geld uitgeven aan reclame rondom de schappen van webwinkels, bij zogeheten retailmedia.
Google accepteert een derde partij die toezicht houdt op nieuwe ontwikkelingen in Chrome. Meer specifiek: het uitfaseren van 3rd party cookies en het invoeren van Googles eigen opvolger daarvan.
Nederland slaat dit jaar iets minder hard aan op elektronicakoopjes dan vorig jaar. Het lijkt er ook op dat webwinkels minder voorraad apart legden voor acties in de Black Friday-periode.
Online marketeers zitten met de handen in het haar, nu cookieless adverteren ook nog op hun bordje komt. Hoe optimaliseer en personaliseer je nu je campagnes nog? Gelukkig is contextueel adverteren het antwoord dat z’n waarde bewezen heeft.