De cookieless-strategie bij Nederlandse Loterij: ‘kans om écht te personaliseren’
Nederlandse Loterij doet noodgedwongen al jaren weinig met ‘third-party’ cookies en is druk bezig met ‘first-pary’ data, ‘addressability’ en personalisatie.
Nederlandse Loterij doet noodgedwongen al jaren weinig met ‘third-party’ cookies en is druk bezig met ‘first-pary’ data, ‘addressability’ en personalisatie.
De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert uitgevers om direct een alternatief te zoeken voor een veelgebruikte methode voor het plaatsen van advertenties op basis van bezoekersgegevens. De toezichthouder zegt dat naar aanleiding van de uitspraak vorige week van de Belgische privacywaakhond. Die stelde vast dat de methode van vakorganisatie IAB Europe strijdig is met de Europese privacyregels.
De Europees werkende prijsvergelijker PriceRunner eist een schadevergoeding van minstens 2,1 miljard euro van Google. Daartoe dagen de Zweden de Amerikaanse techgigant in Stockholm voor de rechter.
Corona had ook impact op het werk van van mediaplanners: meer thuiswerkers, meer privacy. Dat beïnvloedt de manier waarop je een doelgroep opbouwt.
De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan gederfde reclame-inkomsten op. Geld dat niet verdiend is omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.
Een veelgebruikt reclamesysteem op basis van cookies is Europabreed verboden verklaard. De Nederlandse online reclamebranche gaat vanmiddag in spoedberaad. Doel: de feiten op een rij te krijgen en beginnen verzinnen wat de nieuwe weg vooruit zou kunnen zijn.
Clouddiensten en het faciliteren van online reclame op zijn platform zijn de twee grootste groeiers in de kwartaalcijfers van Amazon. Bijna de helft van de omzet komt uit niet-retailactiviteiten.
Contextual AI kan inzicht geven in hoe je merk geassocieerd wordt met bepaalde merkwaarden. Zo kun je je doelgroep daar bereiken waar de concurrent niet is.
De audioreclamebestedingen in 2021 bedragen 209,5 miljoen euro, een stijging van 23,4 procent ten opzichte van 2020. Vooral digitale audioreclame groeit hard. Het gaat om meer dan een verdubbeling, van 3,3 naar 7,8 miljoen euro, zo blijkt uit cijfers van branche-organisatie Audify.
Alphabet, Googles moederbedrijf, sluit 2021 af met een nettowinst van 76 miljard dollar (+90%). De omzet steeg met 41 procent tot 258 miljard dollar.
De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2021 met 32 procent gegroeid tot een bedrag van 187 miljoen. De grootste groei kwam in 2021 voor rekening van digitale out of home (DOOH), waar 84 miljoen aan werd besteed tegen 52 miljoen in 2020. Het aandeel van digitaal staat daarmee inmiddels op 45 procent.
Tijdens de Google EMEA product-kick-off worden nieuwe ontwikkelingen onthuld. De belangrijkste rond ‘tracking’ en ‘reporting’ van semester 2.
TikTok presenteert zich op de Nederlandse markt met zijn reclametak. Adverteerders en bureaus kunnen in de lokale taal campagnes optuigen en met het verkoopteam spreken.
De Kansspelautoriteit gaat mogelijk actie ondernemen tegen advertenties voor illegale online casino’s bij Google. Google verbiedt officieel advertenties voor online casino’s zonder Nederlandse vergunning, maar volgens Casinonieuws wordt daar nauwelijks op gecontroleerd.
Tijdens de Google EMEA product-kick-off worden nieuwe ontwikkelingen onthuld. De belangrijkste punten rond ‘search’ en ‘shopping’ van semester 2.