More stories

Premium

STER: Cookies weg, online omzet omhoog

De online reclameomzet van STER is begin dit jaar met tussen de zestig en tachtig procent gestegen. Dat is ná het afschaffen van 3rd party cookies. Zelfs tijdens het begin van de coronacrisis boekte de NPO-exploitant groeicijfers van tussen de tien en twintig procent.

Online advertising
Premium

‘Uitgevers willen af van Facebook, Google’

Uitgevers beginnen in te zien hoe diep ze zich in het ecosysteem van Facebook en Google hebben genesteld. Ze zitten te diep in de haarvaten. Directies willen daar van af. Ze zoeken en implementeren alternatieve, vaak zelf gehoste systemen.

Publishing
Premium

BvA dringt bij Facebook aan op zelfregulering

De Bond van Adverteerders heeft in een gesprek met Facebook Nederland aangedrongen op zelfregulering. BvA is een van de oprichters van de Stichting Reclame Code. Daarin spreken alle belanghebbenden in de reclame-industrie gedragscodes af, die bijdragen aan het vertrouwen in media en reclame.

Facebook
Premium

400 adverteerders boycotten Facebook wegens aanpak racisme en haatzaaien

Het aantal adverteerders dat een maand stopt met adverteren op Facebook en Instagram als protest tegen nepnieuws, racisme en haatzaaien is woensdag gestegen naar zo’n 400. TomTom en Heineken hebben zich ook aangesloten bij de boycot.

Online advertising
Premium

Ook Bond van Adverteerders in gesprek met Facebook wegens haatzaaien

Namens adverteerders spreekt ook de Bond van Adverteerders (bvA) haar zorgen uit over de manier waarop op online platforms nepniews wordt verspreid en aangezet wordt tot haat, discriminatie, geweld en racisme.

Online advertising
Premium

Forse schadepost Facebook na adverteerdersboycot

Grote adverteerders als Levi’s en Coca-Cola boycotten Facebook een maand lang omdat het platform oogluikend racisme zou toestaan. Dat kost nu al tientallen miljard dollars aan beurswaarde.

Online advertising
Premium

Apple blokkeert reclametracking in iOS 14

Veertig procent van de Nederlandse eigenaren van een smartphone is vanaf september niet meer te tracken om reclamedoeleinden. Apple maakt het kunnen uitlezen van de Advertising ID in iOS 14 dan opt-in, iets dat vrijwel niemand zal doen.

Privacy

GroupM: reclamemarkt krijgt flinke klap, maar herstelt zich in 2021

De wereldwijde reclamemarkt levert dit jaar flink in. GroupM voorspelt een daling van 11,8 procent. Omgerekend zo’n 70 miljard dollar. Dat is exclusief politieke reclame.

Online advertising
Premium

Mediabedrijven morrelen aan dominantie Google, Facebook

De grote Nederlandse mediabedrijven willen het nog één keer proberen: samenwerken om een vuist te maken tegen de dominante marktpositie van Facebook en Google op de reclamemarkt.

Online advertising
Premium

Dentsu-bureau en The North Face boycotten Facebook

Een dochterbedrijf van Dentsu Aegis Network, het Amerikaanse 360i, en kledingmerk The North Face hebben hun reclamebudgetten op Facebook bevroren. De bedrijven verzetten zich de onverbreidelde haatpraat en misinformatie die Facebook op het platform toelaat.

Marketing
Premium

Europees directeur Twitter naar Amazon Nederland

Mark Stockx heeft na zeven jaar bij Twitter als topmanager Europa zijn functie ingeruild voor die van general manager Amazon Advertising in Nederland.

Marketing
Premium

Spotify opent zelfbedieningspaneel videocommercials

De eerste groep adverteerders kan zelf video-commercials gaan uploaden naar het reclamesysteem van Spotify. Het zullen veelal merken zijn die beeldreclame op telefoons en computers kunnen vertonen.

Online advertising

De meerwaarde van Apple Search Ads voor je paid kanaal

Het platform ‘Apple Search Ads’ is nu een klein jaar in Nederland en zeer interessant als je gericht wilt adverteren.

Online advertising
Premium

AliExpress zoekt 100.000 buitenlandse influencers

AliExpress wil het winkelgedrag van zijn internationale publiek stimuleren en zoekt daarvoor honderdduizend influencers om reclame te maken op YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en andere populaire sociale platformen.

Influencer marketing
Premium

‘Digitale advertentiemarkt krimpt 15 procent’

De digitale advertentiemarkt in Nederland zal dit jaar, als gevolg van het coronavirus, met vijftien procent krimpen. Dat staat in de nieuwe Magna Ad Spend forecast. Totale mediabestedingen dalen in 2020 dalen met twaalf procent en zullen in 2021 met vijf procent toenemen.

Marketing