More stories

Nieuwe data-regels en travel: wat kan je gebeuren?

De reisbranche wordt gekenmerkt door de grote hoeveelheden – al dan niet gevoelige – persoonlijke data die worden verzameld en opgeslagen. Wat voor gevolgen heeft de nieuwe Europese General Data Protection Regulation (GDPR) voor reisbedrijven?

Venture

Neckermann laat vakantiegangers hotelkamer kiezen

Neckermann is van start gegaan met een pilot, waarbij gasten tegen betaling een specifieke kamer kunnen reserveren. Bijna dertig hotels bieden deze mogelijkheid al aan en dat aantal zal volgens Neckermann continu worden uitgebreid.

Marketing

Kruidvat moet voorwaarden verrassingsreis aanpassen

Drogisterijketen Kruidvat is de mist in gegaan bij de voorwaarden van een voucheractie voor een driedaagse verrassingsreis. Dit is het oordeel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Venture

Airbnb-hosts mengen zich in de discussie over overlast

In de discussie over het verhuren van woonruimten aan toeristen zijn de stemmen van de gemeente, de tegenstanders en de verhuurplatforms goed vertegenwoordigd. De hosts laten minder vaak van zich horen. De nieuwe stichting Amsterdam Gastvrij wil daar verandering in brengen.

E-commerce

Holland TripBuilder moet ook in 2018 toerisme spreiden

NBTC Holland Marketing heeft samen met Expedia een tool ontwikkeld waarmee reizigers worden gestimuleerd buiten de platgebaande paden te treden. Doel is om het toerisme beter over Nederland te spreiden, vertelt Sandra Ishmael van NBTC.

Marketing

Alipay integreert bedrijfsinformatie Yelp in Amerika

De aan Alibaba Group gelieerde mobiele betaaldienst Alipay integreert bedrijfsinformatie van Yelp over de Amerikaanse markt. Dat moet Chinese toeristen in de V.S. helpen nieuwe bestemmingen te ontdekken en reserveringen te maken.

Marketing

KLM benut IoT voor betere dienstverlening en meer efficiency

KLM gebruikt Internet of Things (IoT) om de passagier beter van dienst te zijn en om effectiever en efficiënter te opereren. Rogier van Beugen houdt zich bezig met innovatie bij de luchtvaartmaatschappij. “Wat het meest relevant is, is dat we de context van de passagier begrijpen.”

Travel

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Door de informatie in tweets slim te combineren kun je opkomende toeristische ‘hotspots’ aanwijzen. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na de analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets.

Marketing

Trollie: reizen delen en boeken

Waarom zou je bij het samenstellen van een rondreis het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden in plaats van te profiteren van de kennis van ervaringsdeskundigen? Dit is het uitgangspunt voor reisdeelplatform Trollie, vertelt medeoprichter Arne van Noorloos.

Innovatie

KLM: core app is best beoordeelde kanaal

De core app van KLM krijgt van gebruikers de hoogste waardering. Om dat zo te houden wordt de komende tijd de booking flow aangepakt en werkt KLM aan het geven van relevante informatie en toepassen van personalisatie, vertelt Koen Harbers, director Digital Development van KLM.

Travel

Booking test optimale sterrenclassificatie

Booking.com heeft geëxperimenteerd met de sterrenclassificatie van een hotel om te zien welke optie de voorkeur heeft van klanten. Dit meldt de website MoneySavingExpert.com. Daarbij werden verschillende prijzen gerekend voor dezelfde kamer en reisdata.

Marketing

Marriott selecteert acht start-ups voor acceleratorprogramma

Marriott Hotels heeft acht start-ups geselecteerd voor haar acceleratorprogramma TestBED. Er waren bijna 150 aanmeldingen.

Innovatie

‘Nederlandse attracties richten zich op buitenlandse bezoekers’

Dit jaar zullen de bezoekersaantallen van attractieparken en dierentuinen met 3 procent stijgen. In 2018 wordt een toename verwacht van 2,5 procent. Om de groei te waarborgen zullen attracties met name Duitse en Belgische toeristen proberen te interesseren voor een bezoek. Dit stelt ABN AMRO.

E-commerce
Premium

Expedia: drie tips voor betere customer journey

Er is een ‘stille revolutie’ gaande in de onderzoeks- en aankoopfase van de customer journey van reizigers. Dit stelt Expedia Affiliate Network in het rapport ‘Travel futures – how tech is changing the research and purchase experience’.

E-commerce

Chatbots: een must of een potentiële valkuil?

Geen enkele CMO kan op een marketinggerelateerde conferentie nog zonder een aantal slides over de chatbot van zijn of haar eigen organisatie. Na de multi- of omnichannelstrategie en customer journeys is het nu de beurt aan chatbots. Logisch ook. Het is de toekomst, het is innovatief en het laat zien hoe progressief een organisatie is. Toch?

Customer Experience