More stories

Premium

SITA: Luchthavens willen meer doen met smartphones

Luchthavens geven dit jaar 8,43 miljard dollar uit aan IT, zegt technologiebedrijf SITA. Daarvan wordt bijna 61 procent gebruikt om de business te laten draaien, 24 procent is bedoeld voor groei en 16 procent voor innovatie.

Innovatie

Net Affinity: vrouwen bezoeken vaker hotelwebsites

De meeste bezoekers van hotelwebsites zijn vrouwen, maar mannen zijn eerder geneigd om daadwerkelijk te boeken. Dit blijkt uit onderzoek van technologiebedrijf Net Affinity dat de data van 13 miljoen websitesessies die in de eerste helft van dit jaar plaatsvonden heeft geanalyseerd.

Marketing

Meer directe reisboekingen: hoe maak je slim gebruik van je data?

Voor partijen in de reisbranche is het lastig om in contact te komen met nieuwe klanten. De concurrentie is groot en online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia domineren de customer journey. Toch kun je het winnen van deze giganten, stelt Datatrics in een nieuw whitepaper.

Marketing

Infographic: tien jaar iPhone en travel

Smartphones hebben ook voor veel verandering gezorgd in de reisbranche. Reisdistributiesysteem Travelport grijpt de introductie van de iPhone 8 en X aan voor een terugblik op tien jaar iPhone en travel.

Innovatie
Premium

noSun: pure player met actieve groepreizen

Op de drukke markt van avontuurlijke groepsreizen heeft noSun een vaste schare fans veroverd. Met een team van zeven mensen organiseert het bedrijf inmiddels 14 jaar vanuit Enschede actieve rondreizen voor mensen die niet alleen op vakantie willen, vertelt oprichter Martijn Boshuis.

E-commerce
Premium

Samenwerking Thomas Cook en Expedia

Thomas Cook en Expedia zijn een strategische alliantie aangegaan. De hotelinventaris van Expedia zal worden verkocht via de Thomas Cook-distributiekanalen in Europa voor de citytrips en autovakanties.

Venture
Premium

Skyscanner over distributie: meer focus op personalisatie in plaats van prijs

Skyscanner vindt dat de reisbranche af moet van de focus op prijs. In plaats daarvan moet het zoeken en boeken van reizen zo gemakkelijk en persoonlijk mogelijk worden gemaakt, zegt de metazoekmachine in de whitepaper The Value-driven Proposition in Travel.

E-commerce

AirHelp: Nederlandse vliegpassagiers hebben recht op 40 miljoen euro

Meer dan 100.000 passagiers die deze zomer via Nederlandse luchthavens reisden hebben recht op een financiële vergoeding vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht. Opgeteld gaat het om 40,1 miljoen euro aan compensatie. Dat heeft AirHelp becijferd, een start-up die namens passagiers compensatieclaims afhandelt met luchtvaartmaatschappijen.

E-commerce

Bidroom krijgt ‘aanzienlijke’ investering van miljardair Samih Sawiris

Bidroom.com, de Nederlandse members-only hotelboekingssite, laat weten een aanzienlijke investering te hebben ontvangen van Samih Sawiris, oprichter van de Orascam Development Group. Om hoeveel geld het precies gaat, wil de start-up niet zeggen.

Venture

SITA: luchtvaartmaatschappijen investeren in IoT en self-service

Luchtvaartmaatschappijen geven dit jaar 24,3 miljard dollar uit aan IT, waarvan 56,6 procent wordt gebruikt om de business draaiende te houden. Iets meer dan een kwart gaat naar groei en 17 procent is bedoeld voor innovatie/transformatie. Dit blijkt uit het jaarlijkse IT-onderzoek van luchtvaarttechnologiebedrijf SITA.

Travel

Concur komt met duty of care-oplossing

Concur heeft een oplossing ontwikkeld voor het traceren van medewerkers die zelf hun zakenreis hebben geboekt, buiten het zakenreisbureau om. Bedrijven hebben een wettelijk vastgelegde zorgplicht voor hun reizende medewerkers maar weten vaak niet waar zij zich bevinden.

Tech

Finnair introduceert chatbot op Facebook Messenger

Finnair is van start gegaan met een chatbot op Facebook Messenger die is bedoeld om vliegtickets te boeken, vluchtstatus te checken en te helpen met additionele informatie over de luchtvaartmaatschappij. De boeking is echter nog niet volledig af te handelen in Messenger, blijkt uit een test.

Tech
Premium

KLM Cityhopper traint cabin crew met virtual reality

KLM Cityhopper test virtual reality-brillen als onderdeel van de opleiding van nieuw cabinepersoneel. De brillen worden nu nog intern uitgeprobeerd, maar vanaf het tweede kwartaal van 2018 gaan de eerste rekruten ermee aan de slag.

Innovatie

Fotodienst albelli koopt specialist in kunstmatige intelligentie

Fotodienst albelli neemt voor een onbekend bedrag de Nijmeegse specialist in kunstmatige intelligentie Resnap over. De technologie zal worden gebruikt voor het automatisch samenstellen van fotoboeken.

Tech
Premium

Eurail: ‘Het mooiste zou zijn als een klant zelf zijn treinpas kan opbouwen’

Een jaaromzet van bijna 100 miljoen euro, gevestigd in Utrecht en klanten afkomstig uit alle windstreken en toch geen household name. Treinpasverkoper Eurail was lang heel erg naar binnen gericht, vertelt directeur Brenda van Leeuwen. Daar komt sinds haar aantreden twee jaar geleden verandering in.

E-commerce