More stories

Dashboarding: Van ruwe data naar actiegerichte inzichten

Numbers have an important story to tell. They rely on you to give them a clear and convincing voice. ’’ aldus Stephen Few. De hoeveelheid data die organisaties verzamelen neemt in een rap tempo toe. Het analyseren van deze data biedt veel kansen voor digital marketeers. Maar hoe vertaal ruwe data in actiegerichte inzichten? En wat is de toegevoegde waarde van een (online) dashboard? Lees het antwoord in deze whitepaper.

Analytics

Government Trends 2020: Een proactieve overheid

Hoe gaan overheden om met alle technologische ontwikkelingen? Aflevering 5: hoe kan de overheid anticiperen met behulp van ‘predictive analytics’ en AI?

Analytics

De tracking wapenwedloop tussen Apple en marketeers

Inzicht van welke campagne of welk kanaal een transactie afkomstig is vormt de basis voor het optimaliseren van verschillende campagnes.

Analytics

De toenemende impact van ad-blockers voor Google Analytics

Het gebruik van ad-blockers is in de afgelopen drie jaar in ​rap tempo​ toegenomen. In dit artikel leggen we uit wat de gevolgen hiervan zijn voor je Google Analytics data, en wat je eraan kunt doen om – op een privacyvriendelijke manier – je analytics data te borgen.

Analytics

KIJK.nl verdubbelt bereikt, groter dan Videoland

De videosite van tv-netwerk Talpa had in augustus 2019 een bereik van vijftien procent. Meer dan Videoland en RTL XL, die elk op respectievelijk elf procent uitkwamen.

Media

Welke rol speelt ABN AMRO bij het opsporen van mensenhandel?

Sinds 2014 zijn al meer dan 40 miljoen mensen het slachtoffer geworden van mensenhandel. Hoewel mensenhandel vaak wordt geassocieerd met (illegale) prostitutie werken ongeveer 25 miljoen van deze 40 miljoen slachtoffers in nagelstudio’s, kinderdagverblijven en restaurantkeukens. ABN AMRO ontwikkelde een datamodel dat bankgegevens analyseert op signalen van mensenhandel. In deze podcast wordt uitgelegd hoe dat model precies werkt, waarom mensenhandel zo moeilijk te bestrijden is, en hoe technologie en finance kunnen bijdragen aan een oplossing.  

Analytics

Productaanbevelingen in de cloud: de onvermijdelijke stap voor webshops met ambitie

De inzet van personalisatie door webshops is inmiddels gemeengoed geworden. Dat is logisch; wanneer je tegenwoordig nog dezelfde website aan al je bezoekers toont, mis je binnen afzienbare tijd de boot. 

Customer Experience

Dit betekent ITP 2.1 en 2.2 voor je data in Google Analytics 

De afgelopen tijd is er veel geschreven over de impact van ITP 2.1 en 2.2 op data in Google Analytics. Maar wat is de invloed van ITP 2.1 en 2.2 vanuit een praktische kant? Wat gebeurt er echt in jouw Google Analytics data na de uitrol van ITP 2.1 en 2.2? 

Analytics

Unilever test nieuwe crossmedia meetmodel

Unilever wil niet meer werken met bereik- en effectcijfers van afzonderlijke bureaus en online platformen. De fabrikant neemt de touwtjes in eigen handen en brengt een eigen crossmedia meetmodel uit.

Marketing

Facebook zegt 400 ontwikkelaars de wacht aan na Cambridge Analytica schandaal

Facebook heeft apps van zeker 400 ontwikkelaars geschorst omdat ze toegang hadden tot gebruikersdata. De maatregel volgt op het Cambridge Analytica schandaal uit 2018.

Marketing

5 eenvoudige Google Store Visits analyses met grote impact op je omnichannelstrategie

De metrics Google Store visits geeft tegenwoordig inzicht in de kracht van je online marketing uitingen op winkelbezoeken en offline omzet. Dit is een essentiële stap binnen je omnichannel strategie. Meet je winkelbezoeken middels de conversie Store Visits? Dit zijn vijf analyses die je dan kunt maken.

Online advertising

Dag en Nacht Media met nieuwe rapportage podcastcijfers

Het Nederlandse podcastnetwerk Dag en Nacht Media zet zijn oude meetsysteem overboord en omarmt een nieuwe, gebaseerd op IAB-standaarden. Dat leidt cijfermatig tot een bereiksdaling van een kwart, maar is op lange termijn het duurzaamst.

Media

Google lanceert nieuw datamodel voor Analytics voor web- en app metingen

Op 31 juli publiceerde Google een blog over de nieuwe “App + Web” versie van Google Analytics. De bèta versie is uitgebracht en biedt de mogelijkheid om App & Web data te combineren in één Google Analytics property en maakt daarmee cross platform metingen eenvoudiger. 

Analytics

Scopes hanteren met Google Analytics: analyses maken die kloppen

Je klikt door rapporten in Google Analytics, maar je mist bepaalde inzichten. Waarom staan er geen sessies in je All pages rapport? Waarom kun je in sommige rapporten niet filteren op een specifieke dimensie? En waarom kun je binnen de productrapporten niet zien om hoeveel sessies of pagina’s het gaat? Dit zijn de definities van de verschillende scopes. En welke impact hebben ze op je analyses?

Analytics

Onderzoekers Erasmus: Emotionele storytelling werkt

Het blijkt dat hersenen van verschillende mensen identiek reageren als ze boeiende video’s te zien krijgen, zo blijkt uit nieuw onderzoek door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De onderzoekers claimen op basis van hun bevindingen als emotionele storytelling werkt.

Analytics