Data stewardship: een steward(ess) voor je data
Hoe zorg je dat de organisatie écht data-driven gaat werken? Het antwoord is simpel: met behulp van data stewardship.
Hoe zorg je dat de organisatie écht data-driven gaat werken? Het antwoord is simpel: met behulp van data stewardship.
Elk jaar blikt Tableau vooruit op de belangrijkste datatrends die de toekomst van analytics en de manier waarop mensen met data werken, gaan bepalen. Data kan binnen alle onderdelen van een bedrijf worden ingezet als de juiste instelling, tools en processen aanwezig zijn. In maart van dit jaar publiceerde Tableau haar jaarlijkse ‘Data Trends Report’. In dit rapport worden de zes belangrijkste datatrends voor 2020 beschreven.
Self-Service BI is populair. We willen mensen in een organisatie meer vrijheid geven om zelf beslissingen te nemen op basis van data.
In het digitale tijdperk kan het benutten van data het verschil zijn tussen voorop (blijven) lopen of achterblijven. Data is belangrijk, maar is dat genoeg? Ondanks dat bedrijven miljoenen investeren in digitale transformatie, mislukken velen van deze initiatieven. De belangrijkste reden hiervoor is dat bedrijven onvoldoende in staat zijn om een datacultuur te creëren. Tableau heeft IDC, wereldwijd marktinformatiebureau, opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren om de belangrijkste zichtbare en onzichtbare elementen te identificeren die van invloed zijn op een datacultuur.
In de wereld van (online) ondernemen is niets zo waardevol als data. Het vertelt je in één oogopslag waar het goed gaat in je onderneming, en waar het nog veel beter kan.
De bron van third-party data droogt op. Webbrowsers beschermen de privacy van hun gebruikers en maken het gebruik van zulke cookies onmogelijk.
De gamewereld is lang niet serieus genomen. Dat was het domein van bleke ongezonde jongeren die elkaar tot diep in de nacht achter de computer overhoop zaten te schieten. Maar het is al lang tijd voor een nieuwe blik. Niet alleen voldoen gamers natuurlijk niet aan het cliché dat over hen bestaat, maar ook de data die zij gezamenlijk creëren zijn heel leerzaam. Het Amsterdamse Newzoo is marktleider op het gebied van data over games. Daar kunnen gamebedrijven zelf profijt van hebben, maar het is ook heel leerzaam voor de buitenwereld. “Elk bedrijf dat bezig is met consumentenervaringen”, aldus CEO Peter Warman bij Top Names.
Een cookieloze wereld dwingt de markt na te denken over meerwaarde en doelgroepkennis en hoe we onze strategieën hierop aanpassen.
De tijd dat algoritmes als black box worden geaccepteerd, lijkt definitief voorbij. Vanuit overheid en maatschappij wordt de roep om transparantie immers steeds luider.
Nu Google Tag Manager server-side (beta) is gelanceerd, gaat de populariteit van server-side tag management en daarmee server-side tracking naar alle waarschijnlijkheid toenemen.
Het is het jaar 2009. Ik maak kennis met tools die inzicht geven in webgedrag: waar zitten bezoekers, wat kopen ze, wat niet en waar haken ze af?
In dit artikel wordt aan de hand van een praktijkvoorbeeld handvatten gegeven om de eerste stappen te zetten bij het definiëren van waardevolle metrics.
Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de hoeveelheid beschikbare data.
Bedrijven hebben steeds meer mogelijkheden om het sentiment van een klant te meten aan de hand van beschikbare data. Doe er je voordeel mee.
Bijna elk bedrijf verzamelt tegenwoordig data. Data over wat er op de website gebeurt, over advertenties, doelgroepen, klanten, leads en orders.