Data stewardship: één team, één taak
Wie zijn er onderdeel van dat team van data stewards? Wat doet zo’n team dan precies? En wat levert dit financiële instellingen in de praktijk op?
Wie zijn er onderdeel van dat team van data stewards? Wat doet zo’n team dan precies? En wat levert dit financiële instellingen in de praktijk op?
Voor elke retailer speelt data een strategische rol in het nemen van belangrijke beslissingen. Waar moet je op letten?
Nu bedrijven in hun kern steeds digitaler zijn, is het belangrijk de monitoring hierop aan te passen. Maar ja, hoe doe je dat eigenlijk?
Hoe zorg je dat de organisatie écht data-driven gaat werken? Het antwoord is simpel: met behulp van data stewardship.
Elk jaar blikt Tableau vooruit op de belangrijkste datatrends die de toekomst van analytics en de manier waarop mensen met data werken, gaan bepalen. Data kan binnen alle onderdelen van een bedrijf worden ingezet als de juiste instelling, tools en processen aanwezig zijn. In maart van dit jaar publiceerde Tableau haar jaarlijkse ‘Data Trends Report’. In dit rapport worden de zes belangrijkste datatrends voor 2020 beschreven.
Self-Service BI is populair. We willen mensen in een organisatie meer vrijheid geven om zelf beslissingen te nemen op basis van data.
In het digitale tijdperk kan het benutten van data het verschil zijn tussen voorop (blijven) lopen of achterblijven. Data is belangrijk, maar is dat genoeg? Ondanks dat bedrijven miljoenen investeren in digitale transformatie, mislukken velen van deze initiatieven. De belangrijkste reden hiervoor is dat bedrijven onvoldoende in staat zijn om een datacultuur te creëren. Tableau heeft IDC, wereldwijd marktinformatiebureau, opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren om de belangrijkste zichtbare en onzichtbare elementen te identificeren die van invloed zijn op een datacultuur.
In de wereld van (online) ondernemen is niets zo waardevol als data. Het vertelt je in één oogopslag waar het goed gaat in je onderneming, en waar het nog veel beter kan.
De bron van third-party data droogt op. Webbrowsers beschermen de privacy van hun gebruikers en maken het gebruik van zulke cookies onmogelijk.
De gamewereld is lang niet serieus genomen. Dat was het domein van bleke ongezonde jongeren die elkaar tot diep in de nacht achter de computer overhoop zaten te schieten. Maar het is al lang tijd voor een nieuwe blik. Niet alleen voldoen gamers natuurlijk niet aan het cliché dat over hen bestaat, maar ook de data die zij gezamenlijk creëren zijn heel leerzaam. Het Amsterdamse Newzoo is marktleider op het gebied van data over games. Daar kunnen gamebedrijven zelf profijt van hebben, maar het is ook heel leerzaam voor de buitenwereld. “Elk bedrijf dat bezig is met consumentenervaringen”, aldus CEO Peter Warman bij Top Names.
Een cookieloze wereld dwingt de markt na te denken over meerwaarde en doelgroepkennis en hoe we onze strategieën hierop aanpassen.
De tijd dat algoritmes als black box worden geaccepteerd, lijkt definitief voorbij. Vanuit overheid en maatschappij wordt de roep om transparantie immers steeds luider.
Nu Google Tag Manager server-side (beta) is gelanceerd, gaat de populariteit van server-side tag management en daarmee server-side tracking naar alle waarschijnlijkheid toenemen.
Het is het jaar 2009. Ik maak kennis met tools die inzicht geven in webgedrag: waar zitten bezoekers, wat kopen ze, wat niet en waar haken ze af?
In dit artikel wordt aan de hand van een praktijkvoorbeeld handvatten gegeven om de eerste stappen te zetten bij het definiëren van waardevolle metrics.