More stories

Social Media Monitor: de belangrijkste trends

Social is serious business. Voor enkele merken is social zelfs the new normal. Dat zijn enkele conclusies van de alweer zevende editie van de Social Media Monitor die een dezer dagen in Amsterdam werd gepresenteerd. Wat waren afgelopen jaar de belangrijkste verschuivingen?

Marketing

Miljarden voor Big Data toepassingen

De Europese Unie trekt tussen 2016 en 2020 een half miljard euro uit voor Big Data. Bedrijven als Atos, Sap en Siemens investeren nog eens gezamenlijk 2 miljard euro. Dat heeft scheidend Eurocommissaris Neelie Kroes vandaag bekend gemaakt.

Analytics

Is e-mail dood of lang leve e-mail?

Net als de Russische wetenschappers die om de zoveel jaar voorspellen dat de wereld vergaat. Zo wordt ook vrijwel voortdurend voorspeld dat het tijdperk van de e-mail nu toch echt aan zijn einde komt. Om de haverklap worden er nieuwe producten en diensten aangekondigd die de strijd aangaan met e-mail. Het idee wordt gepresenteerd als de nieuwe “e-mail killer” en de investeerders staan in de rij.

E-mailmarketing

Big Data huwelijk tussen Teradata en Cloudera

Big Data-bedrijven Teradata en Cloudera gaan samenwerken. Als gevolg daarvan lanceert de eerste een clouddienst gebaseerd op Hadoop, een van de specialiteiten van Cloudera.

Analytics

Salesforce stapt grootscheeps in analytics

Het Amerikaanse Salesforce, nu vooral gespecialiseerd in klantrelatiesoftware, stapt in analytics. Het bedrijf kondigt vandaag op zijn jaarlijkse congres Dreamforce in San Francisco Wave aan, oftewel de Salesforce Analytics Cloud.

Analytics

Slechtwerkende app kost je klanten

Een slechtwerkende app kan een reden zijn om va merk of aanbieder te wisselen. Dat blijkt uit het MobileMarketing.nl Consumentenonderzoek 2014 van Adformatie en MediaBunker, in samenwerking met iCulture en Androidworld.

Customer Loyalty

De bibliotheek thuis gaat naar de cloud

Het online platform Bieblio wil de grootste online boekenkast van Nederland worden. Gemiddeld kopen Nederlanders 17 nieuwe boeken per jaar. Die kunnen ze nu uitlenen via internet.

Marketing

CEO Spinnin’ Records: ‘Ons Beats-moment komt nog wel’

Wereldwijd dé autoriteit worden op het gebied van dancemuziek, dat is kort samengevat de ambitie van Spinnin’ Records. Oprichter en managing director Eelko van Kooten (44) ziet dat momentum mede dankzij online met rasse schreden dichterbij komen. “We nemen beslissingen op basis van data-analyse en gevoel.”

Entertainment

Infographic: Social Media Monitor

Afgelopen week werd in Amsterdam de zevende editie van de jaarlijkse Social Media Monitor gepresenteerd. ING werd dit keer door de jury verkozen als merk met de beste social media inzet vanwege de naadloze integratie van social media binnen de organisatie. Merken geven aan te werken aan de professionalisering en verdere integratie van social media. Social wordt in de toekomst steeds meer gezien als regisseur van klantdialoog.

Marketing

Big Data-analyse in Volvo Ocean Race

De Universiteit Twente wordt de wetenschappelijke partner van het Nederlandse Team Brunel tijdens de Volvo Ocean Race. Deze meest prestigieuze zeilwedstrijd ter wereld wordt driejaarlijks gehouden en start dit weekend met de eerste oceaanetappe naar Kaapstad. Studenten uit Twente gaan tijdens het evenement big data-analyse uitvoeren.

Analytics

The Grid wil webontwerper naar huis sturen

Een nieuwe startup The Grid zet kunstmatige intelligentie in om het ontwerpproces van websites te versnellen. Het doet dit door tekst en beeld te verzamelen en te analyseren en daaromheen in drie minuten een website te bouwen.

Marketing
Premium

Google: zestig procent vergeetverzoeken gehonoreerd

Google heeft 145.000 verzoeken ontvangen van internetgebruikers om in totaal een half miljoen links uit zijn Europese zoekindex te schrappen. De meeste privacybeschermende vragen zijn gericht op verwijzingen naar Facebookpagina’s. Zestig procent van de vergeetvragen kreeg fiat.

Marketing

Nieuwe kansen in Google Analytics met Inhoudsgroepen

In Google Analytics is het mogelijk om specifieke pagina’s te groeperen en ze vervolgens als groep te analyseren. Deze functionaliteit is nog redelijk nieuw en ondanks het feit dat Inhoudsgroepen veel waardevolle informatie kunnen opleveren, wordt er nog niet heel veel gebruik van gemaakt. Een uitleg over hoe ‘Content Grouping’, oftewel Inhoudsgroepen, werkt, hoe je de groepen instelt en wat je ermee kunt doen.

Analytics

Modeblogster lanceert Instagram influencer-bureau

Anouk Bos lanceert het Instagram influencer-bureau Bureau Hashtag met het oog op de modebranche. Ze is al actief in het Engelse taalgebied en biedt haar diensten nu ook in Nederland aan.

Facebook

Consumenten beginnen commerciële e-mails te waarderen

Het sentiment onder consumenten rondom commerciële e-mail verandert en is in het voordeel van marketeers, zo blijkt uit een onderzoek van Forrester Research onder ruim 35.000 Amerikaanse consumenten. Volgens Forrester is de houding ten opzichte van het e-mail kanaal de afgelopen jaren positief veranderd, ondanks het feit dat veel consumenten het nog altijd als ‘spam’ zien. Waarom deze verandering?

E-mailmarketing