More stories

Meer online video-inkomsten voor RTL Nederland

RTL Nederland ontleent steeds meer inkomsten aan (online) video-advertenties. De omzet in de negen maanden van 2016 groeide 4,8 procent tot 347 miljoen euro. De zender kampt wel met een tegenvallende advertentiemarkt voor televisie.

Duitsland

Dealen met discrepantie in data

Het belang van unieke en betrouwbare data neemt toe naarmate media converteren en 100 procent digital worden. Om te toetsen hoe betrouwbaar ze zijn, gebruiken we meerdere instrumenten. Het hanteren van verschillende meetinstrumenten leidt er ook onherroepelijk toe dat de resultaten per instrument zullen afwijken. Ook al meet je hetzelfde. Wat te doen als de verschillen zo groot zijn dat je niet meer weet welke van de twee het dichtst bij de werkelijkheid ligt?

Analytics

Nieuw Nederlands bereiksonderzoek van start

Het nieuwe Nederlandse bereiksonderzoek NOBO is officieel gelanceerd. Dat omvat web- en videoverkeer, waar vanaf volgend jaar ook Facebook, Google, Netflix en YouTube deel van uitmaken.

Video

‘Merken moeten anders targeten’

Ondanks inspanningen om alleen dertien-plussers te targeten, is McDonalds onlangs op de vingers getikt voor haar horrorcommercial op YouTube. En niet het medium zelf. Een verschuiving van de risico’s?

Campagnes

Mobiele zoekadvertenties domineren Amerikaanse advertentiemarkt

In de eerste helft 2016 bedroeg de omzet van mobiele advertenties in de VS 8,3 miljard dollar. Dat is 89 procent meer dan een jaar geleden, zegt brancheorganisatie IAB.

Online advertising

‘Programmatic reclame marktkans voor traditionele zenders’

Televisiezenders die over the top-content gaan exploiteren met programmatic reclame kunnen in 2018 ruim honderd miljoen euro extra aan reclame-inkomsten verwachten.

Programmatic

Online en tv-sales van VICE naar BrandDeli

VICE en BrandDeli sluiten een samenwerkingsverband waarbij BrandDeli exclusief verantwoordelijk wordt voor de verkoop van alle TV-spot en premium onlinevideo-inventory van VICE.

Online advertising

Instagram maakt foto’s ‘shoppable’

Instagram houdt in Amerika een proef met twintig retailers waarbij gebruikers vanuit de foto’s direct kunnen winkelen.

Social

Winst Criteo: +154%

Criteo sluit het derde kwartaal af met een ruime winstverdubbeling, een getal dat op 15 miljoen euro uitkomt op een omzet van 424 miljoen dollar. Los daarvan staken Criteo en SteelHouse hun juridisch steekspel over klikfraude.

Exterion Media stopt met traditionele billboards

Exterion Media stopt per 1 januari 2017 met haar traditionele billboardnetwerk. Men gaat zich volledig toeleggen op digitale displays. De […]

Online advertising

McDonald’s koerst op massapersonalisatie

Anderhalf jaar geleden had McDonald’s geen app, geen socialstrategie en geen datastrategie. Nu is het bedrijf in staat om per filiaal een ander contentplan uit te voeren, gebaseerd op third en first party data.

Marketing automation

Het is zoeken naar advertentiemogelijkheden voor livestreams

Kijk niet raar op als de livestreams op Facebook binnenkort reclames bevatten. Er wordt geëxperimenteerd met advertentievormen rondom de live video’s. Wat kan de adverteerder verwachten en in hoeverre is dat wenselijk?

Online advertising

Europa tegen WhatsApp: ‘Deel geen persoonsdata met Facebook’

De privacywaakhonden van de Europese lidstaten waarschuwen WhatsApp dat het geen gebruikersinformatie meer met Facebook zou moeten delen. Facebook schendt daarmee eerder gemaakte afspraken en beloftes en mogelijk juridische regels.

Legal

CEO The Next Ad: ‘Social commerce zit in de lift’

Het Nederlandse The Next Ad denkt met performance based adverteren via sociale media tevens het buitenland te kunnen interesseren. Inmiddels is het Amsterdamse platform actief in Duitsland, Engeland en Zweden. “Ook Snapchat en Pinterest kunnen interessante platforms worden.”

Online advertising

Digitaal adverteren in etalages Bruna

Bruna gaat de etalages van zijn winkels gebruiken voor advertenties op digitale schermen. Ook andere adverteerders dan Bruna zelf kunnen er terecht. Voor de realisatie en exploitatie van de schermen is Bruna een samenwerking aangegaan met het bedrijf WindowSketch.

Retail