More stories

Premium

Hoe wint social advertising van televisiecommercials?

Advertising op sociale media lijkt de traditionele televisie voor het eerst in te gaan halen. En dat terwijl advertising op sociale media en commercials op televisie veel overeenkomsten hebben. Hoe wint social media? 

Social

Akkoord CvdM voor ‘reclame op maat’ van KPN en Talpa

Het Commissariaat voor de Media werpt geen drempels op voor KPN en Talpa om samen targeted tv-reclame te faciliteren op SBS6, SBS9 en Net5.

Online advertising

‘Facebook en Google profiteren meest van reclamevrije NPO’

De kans is groot dat niet de commerciële omroepen maar Facebook en Google het meest profiteren van het verdwijnen van reclame bij de publieke omroepen.

Media

Interactieratio’s Instagram naar een dieptepunt

Het zijn met name de zogeheten influencers, accounts met veel volgers, die kampen met steeds lagere interactieratio’s op Instagram. Dat laat nieuw Duits onderzoek zien.

Social

Mozilla misbruikt het blokkeren van tracking scripts voor nieuwe inkomstenbron

Promoties voor Mozilla’s Firefox browser zijn de laatste tijd vooral gericht op de privacy instellingen en het blokkeren van “ongewenste” tracking scripts. Zoals betoogd in dit artikel komt de betrouwbaarheid van web analytics data daarmee in gevaar en dat is een risico voor uitgevers en e-commerce websites. 

Analytics

‘Groei online reclameuitgaven vlakt af na 2021’

De groei in online reclameuitgaven neemt af en ligt in 2021 op nog maar negen procent, het laagste niveau in twee decennia.

Marketing

Engeland: Vanaf 30.000 volgers ben je een infuencer

De Engelse toezichthouder op de reclamemarkt Advertising Standards Authority heeft bepaald dat wie op socialmedia dertigduizend of meer volgers heeft, kan worden beschouwd als een influencer.

Influencer marketing

Yieldr failliet verklaard

Reclametechnologiebedrijf Yieldr uit Amsterdam is failliet verklaard voor de rechtbank.

Venture

Column: Reclamecadeautje

Deze lente werd duidelijk dat de Haagse coalitie van plan is alle tv-commercials voor acht uur ‘s avonds en alle online reclame bij de NPO te schrappen. Daarmee wordt een weeffout uit de jaren zestig voor een klein deel rechtgezet. Ons toch al unieke publieke bestel hinkt immers op twee gedachten: redactioneel onafhankelijk maar ook deels commercieel gefinancierd.

Media

Digitale reclame in Nederland groter dan andere reclamevormen samen

Digitale reclame heeft ook in 2018 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search behoudt wederom het grootste marktaandeel, maar de populariteit van banners neemt af. Dit blijkt uit het Online Ad Spend Study 2018 onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland vandaag presenteert

Online advertising

Google CSS-partner selecteren? Gebruik deze selectiecriteria

Google Shopping is eindelijk opengesteld voor vergelijkingssites en de daarbij aangesloten webwinkels. Wat betekent deze CSS-verandering voor adverteerders en hun strategie? Concreet betekent het dat elk bedrijf die Product Listing Ads wil plaatsen in Google Shopping nu twee mogelijkheden heeft, namelijk zelf meebieden op de advertentieveiling of dit via een Google CSS-partner doen. Met name de tweede optie wordt door Google gestimuleerd. De partners krijgen twintig procent korting op de Cost per Click (CPC, deze marge streek Google voorheen zelf op. De eerste cijfers tonen aan dat Nederlandse bedrijven in groten getale overstappen naar een Comparison Shopping Services (CSS) partner. 

Marketing

Engeland begint onderzoek marktmacht Facebook en Google

De Britse Competition and Markets Authority onderzoekt hoe Facebook en Google persoonsgegevens verzamelen en inzetten om hun macht te laten gelden op de Engelse online reclamemarkt, waar 14 miljard euro in omgaat.

Marketing

Wat is de impact van Intelligent Tracking Prevention op online marketing?

Intelligent Tracking Prevention (ITP) is inmiddels alweer sinds halverwege 2017 actief in de webbrowser Safari. De meest recente versies (ITP 2.1 en ITP 2.2) hebben steeds meer impact op het gebied van online adverteren, analytics en A/B-testing. Wat is de impact hiervan op online marketing?

Analytics

STER: omzetgroei toont ongelijk minister Slob aan

De omzet van STER is in de eerste helft van 2019 uitgekomen op 97 miljoen euro. Daarmee zijn de inkomsten 11 procent hoger ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Met voortzetting van deze omzetontwikkeling stevent Ster naar eigen zeggen af op een afdracht van 182 miljoen in 2019. Dat is 32 miljoen meer dan de 150 miljoen die het ministerie van OC&W heeft begroot.

Online advertising

Van AdWords naar ARwor(l)ds  

‘Zeg me, wat is je diepste verlangen?’ Het is de favoriete vraag van de duivel Lucifer in de gelijknamige Netflix-serie. Het antwoord verbaast de ondervraagde opvallend vaak. Onze diepste verlangens kennen we eigenlijk niet zo goed. Online proberen we daarom niet teveel te letten op wat de consument zegt, maar op wat deze doet. Wat waar is, is wat klikt. Met de nieuwe technologische mogelijkheden kunnen we nóg beter gaan aansluiten op die diepste verlangens. Enter: ARwor(l)ds.

Augmented Reality