More stories

Premium

Forse reorganisatie voor BCC

BCC heeft een kwart van de banen op het hoofdkantoor geschrapt. Ook wordt er gesneden in het assortiment en worden de winkels kleiner. Dat laatste was al eerder bekend gemaakt.

Retail

Houd grip op je marketing-ROI met Marketing Mix Modelling

Veranderingen in consumentengedrag en de media maken het lastiger te weten of een marketingplan effect heeft. Marketing Mix Modelling kan uitkomst bieden.

Attributie

Interview: Jan van der Harst over WhatsApp als volwaardig e-commercekanaal

WhatsApp als volwaardig verkoopkanaal staat hier nog in de kinderschoenen. Insider helpt bedrijven die WhatsApp-commerce in hun kanalenmix willen inbouwen.

Customer Engagement
Premium

DML: Programmatic outdoor onbekend bij lokale retail

Digitale billboards in de buitenruimte zijn uitstekend geschikt voor lokale retailers, maar weinigen kennen het bestaan van programmatic advertising daarop.

Online advertising
Premium

Colruyt opent derde OKay Direct

Colruyt Group opent dit jaar nog een derde vestiging van zijn automatische winkelconcept OKay Direct. Die komt er in Gent.

Retail

Uitdaging voor mediabedrijven: bouw rijke klantrelaties en kom los van ‘big tech’

Met name mediabedrijven worstelen met de kwaliteit van hun klantgegevens. Met een datagedreven werkwijze verbeter je de betrouwbaarheid van de data.

Data
Premium

Interview: Erwin van Oosten over brede personalisatie met behulp van AI

Met AI nog beter personaliseren: niet alleen individuele productaanbevelingen, maar ook e-mails, afbeeldingen en andere content op basis van klantdata.

Artificial Intelligence

Interview: Michiel Kouwenhoven over hoe je als webshop met Amazon omgaat

Wel of niet met Amazon in zee gaan? Dat is voor veel webshops een lastige kwestie. Michiel Kouwenhoven van YourSurprise deelt zijn ervaringen en tips.

Marketplaces

Digitale transformatie in haalbare stappen: focus op de klant en de rest volgt vanzelf

Essentieel bij digitale transformatie is de werkwijze: van losse projecten naar een doorlopende ontwikkeling van digitale producten. Dat doe je in stappen.

Digital Transformation
Premium

Getir stapt over op franchisemodel

Flitsbezorger Getir is in het buitenland bezig zijn darkstores over te hevelen naar franchisenemers. Het is niet duidelijk of en wanneer Nederland aan de beurt komt.

E-commerce

E-commerce Chain Control: geen fictie, wel frictie

Een soepel lopende logistieke keten, met ‘real-time’ data-inzichten van checkout en warehouse tot deurbel: het lijkt soms fictie. Maar het kan wel degelijk.

Fulfillment

Interview: Carlijn Postma over ‘binge-watching’ als model voor contentcreatie

In de aandachtseconomie lukt het de grote streamingdiensten publiek te trekken. Carlijn Postma neemt dat als model voor contentcreatie: binge-marketing.

Contentmarketing
Premium

Amac en gemeente werken samen aan Bossche winkel

Apple-specialist Amac opent medio juni een nieuwe winkel in het centrum van Den Bosch aan de Hinthamerstraat 27. De Bossche Amac-winkel wordt de tweede Nederlandse vestiging die het exclusieve label Apple Premium Partner krijgt.

Retail
Premium

Online ruim 3 procent meer omgezet

De online omzet was in april 3,2 procent hoger dan in april 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,8 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,3 procent hoger.

De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in april 2023 hoger dan in april 2022. De online omzet van de consumentenelektronica en kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

De totale detailhandel heeft in april 5,3 procent meer omgezet dan in april 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,8 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 8,1 procent en de omzet van de non-foodsector met 2 procent.

De drogisterijen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben in april meer omgezet dan in april 2022. Daarentegen hebben de winkels in consumentenelektronica, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in april minder omgezet.

Retail

Maak digitaal het kroonjuweel van je personalisatie-strategie

Doorlopende gepersonaliseerde content in een steeds complexer digitaal landschap? ‘Digital-centric’ en datagedreven contentdistributie zijn de sleutel.

Digital Transformation