More stories

Mobiel internetten in het buitenland populair na opheffing roaming

Ruim een derde van alle Nederlanders heeft deze zomer zijn of haar mobiele gedrag aangepast naar aanleiding van het wegvallen van extra kosten van mobiel bellen en internetten in Europa. Uit onderzoek in het Telecompaper Consumer Insights Panel blijkt dat 35 procent van alle Nederlanders deze zomervakantie zijn of haar mobiele telefoon meer is gaan gebruiken, met name voor mobiel internetten.

Mobile

Social Travel 30: Landal GreenParks prolongeert titel; TUI krijgt pluim

Het zomerseizoen is ten einde dus het is tijd voor de tweede editie van de Social Travel Top 30. Buzzcapture heeft onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode juli tot en met september het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. In de lijst zijn flink wat verschuivingen te zien.

Social

eTravel Europe 2017: wees voorzichtig met technologie

Van kunstmatige intelligentie tot virtual reality, er zijn genoeg nieuwe technologieën die interessant zijn voor de reisbranche. Maar hoe gebruik je digitale tools zo dat gasten zich welkom voelen? Die vraag stond centraal tijdens eTravel Europe 2017 dat op 3 oktober in Amsterdam werd gehouden.

Travel

eTravel Europe en B2B Digital: de foto’s

Dinsdag organiseerde Emerce twee Engelstalige congressen in het Postillion in Amsterdam in het kader van Amsterdam eWeek: eTravel Europe en B2B Digital Europe. Sprekers van TUI, Virgin Trains, Uber, AccorHotels, Maersk, Philips, Hotelchamp en Foodora spraken een select publiek toe. Vandaag gaan we verder met eRetail Europe. Foto’s van Peter Boer.

B2B Digital

Relaunch Parkvakanties: snel terug op het oude niveau

De vergelijkingssite Parkvakanties bestaat al bijna tien jaar, maar de fut was er een beetje uit. Oprichter Laurens Taekema besloot in 2016 een relaunch te doen. “We zijn een jaar bezig geweest om Parkvakanties te herpositioneren en de website opnieuw neer te zetten.”

Travel

Amsterdammers nu verplicht Airbnb verhuur op te geven

Amsterdammers die hun woning verhuren aan toeristen, onder meer via Airbnb, moeten dit per 1 oktober 2017 vóóraf melden bij de gemeente. Men wil zo voorkomen dat de verhuur van woningen voor meer dan de toegestane 60 nachten toeneemt.

E-commerce
Premium

CEO Hotelchamp: ‘We kunnen naast Booking.com bestaan’

Meer directe boekingen voor hotels in plaats van torenhoge commissies betalen aan dominante reisplatformen. De Nederlandse start-up Hotelchamp ontwikkelde er technologie voor en schaalt momenteel op. “We geven hotels de controle terug over hun eigen klanten”, zegt CEO en medeoprichter Kristian Valk.

E-commerce

EasyJet test in-flight entertainment

EasyJet gaat voor het eerst in haar bestaan in-flight entertainment aanbieden. Hiervoor is de luchtvaartmaatschappij een samenwerking aangegaan met Rakuten en Immfly. De nieuwe dienst heet Air Time.

Media
Premium

CheapTickets.nl verhoogt CTR met 27 procent dankzij AMP

CheapTickets.nl heeft Accelerated Mobile Pages (AMP) toegepast op de landingspagina’s, met een gemiddelde CTR-stijging van 27 procent als gevolg van de tot vier keer snellere laadtijd. De optimalisatie werd in-house uitgevoerd door Marketing en Development.

Mobile

Schiphol kiest twee mediabureaus

Royal Schiphol Group heeft na een Europese aanbestedingsprocedure gekozen voor M2Media en iProspect als nieuwe mediabureaus.

Media

KLM: ‘Service op de grond en online moeten even goed zijn’

KLM heeft de achterstand op de grond vergeleken met online grotendeels ingehaald. Dit stelt president-directeur Pieter Elbers. “We hebben zoveel geïnvesteerd in social media, dat we daar in het eerste rijtje van de Eredivisie staan. Maar het personeel op de grond moet over dezelfde informatie beschikken. Daar hebben we hard aan gewerkt en investeren we fors in, onder andere door onze cockpit-, cabine- en grondmedewerkers te voorzien van 14.000 iPads.”

Travel

Trivago investeert in kunstmatige intelligentie

Metazoekmachine Trivago heeft de start-up tripl gekocht, die is gespecialiseerd in machine-learning. Trivago wil met de technologie van tripl de zoekresultaten personaliseren.

Venture

‘Airlines laten miljarden online omzet liggen’

Luchtvaartmaatschappijen kunnen in de komende jaren miljarden extra omzet genereren als hun passagiers gaan beschouwen als online consument.

Travel
Premium

KLM maakt boeken van tickets mogelijk op Messenger

Met ingang van vandaag kunnen KLM-klanten op Facebook Messenger een vliegticket boeken. KLM heeft hiervoor een nieuwe Engelstalige chatbot ontwikkeld, BlueBot genaamd.

Innovatie

Airbnb integreert Resy-aanbod in app en op site

Airbnb heeft een volgende stap gezet in de strategie om een one-stop-shop voor reizigers te worden. Restaurantapp Resy wordt geïntegreerd in de app van Airbnb, zodat gebruikers daar meteen een tafel in een restaurant kunnen reserveren.  

Marketing