More stories

KLM benut IoT voor betere dienstverlening en meer efficiency

KLM gebruikt Internet of Things (IoT) om de passagier beter van dienst te zijn en om effectiever en efficiënter te opereren. Rogier van Beugen houdt zich bezig met innovatie bij de luchtvaartmaatschappij. “Wat het meest relevant is, is dat we de context van de passagier begrijpen.”

Travel

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Door de informatie in tweets slim te combineren kun je opkomende toeristische ‘hotspots’ aanwijzen. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na de analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets.

Marketing

Trollie: reizen delen en boeken

Waarom zou je bij het samenstellen van een rondreis het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden in plaats van te profiteren van de kennis van ervaringsdeskundigen? Dit is het uitgangspunt voor reisdeelplatform Trollie, vertelt medeoprichter Arne van Noorloos.

Innovatie

KLM: core app is best beoordeelde kanaal

De core app van KLM krijgt van gebruikers de hoogste waardering. Om dat zo te houden wordt de komende tijd de booking flow aangepakt en werkt KLM aan het geven van relevante informatie en toepassen van personalisatie, vertelt Koen Harbers, director Digital Development van KLM.

Travel

Booking test optimale sterrenclassificatie

Booking.com heeft geëxperimenteerd met de sterrenclassificatie van een hotel om te zien welke optie de voorkeur heeft van klanten. Dit meldt de website MoneySavingExpert.com. Daarbij werden verschillende prijzen gerekend voor dezelfde kamer en reisdata.

Marketing

Marriott selecteert acht start-ups voor acceleratorprogramma

Marriott Hotels heeft acht start-ups geselecteerd voor haar acceleratorprogramma TestBED. Er waren bijna 150 aanmeldingen.

Innovatie

‘Nederlandse attracties richten zich op buitenlandse bezoekers’

Dit jaar zullen de bezoekersaantallen van attractieparken en dierentuinen met 3 procent stijgen. In 2018 wordt een toename verwacht van 2,5 procent. Om de groei te waarborgen zullen attracties met name Duitse en Belgische toeristen proberen te interesseren voor een bezoek. Dit stelt ABN AMRO.

E-commerce

Expedia: drie tips voor betere customer journey

Er is een ‘stille revolutie’ gaande in de onderzoeks- en aankoopfase van de customer journey van reizigers. Dit stelt Expedia Affiliate Network in het rapport ‘Travel futures – how tech is changing the research and purchase experience’.

E-commerce

Chatbots: een must of een potentiële valkuil?

Geen enkele CMO kan op een marketinggerelateerde conferentie nog zonder een aantal slides over de chatbot van zijn of haar eigen organisatie. Na de multi- of omnichannelstrategie en customer journeys is het nu de beurt aan chatbots. Logisch ook. Het is de toekomst, het is innovatief en het laat zien hoe progressief een organisatie is. Toch?

Customer Experience

Nieuwe site voor reislustige buitensportliefhebbers

Er is een nieuwe website gelanceerd voor liefhebbers van buitensportactiviteiten, Mountainreporters.com. Oprichter Edwin Hagenouw ziet het een logische aanvulling op zijn wintersportwebsite SnowRepublic, die sinds 2008 bestaat.

Media

OpenTable komt naar Amsterdam

OpenTable gaat van start in Amsterdam. Het reserveringsplatform voor restaurants gaat daarmee de concurrentie aan met Iens (Couverts en SeatMe).

E-commerce

Amadeus schildert vier toekomstscenario’s voor de reisbranche

Een gestroomlijnde reisbeleving en personalisatie, dat zijn de twee assen waarlangs de reisbranche zich de komende vijf tot zeven jaar gaat bewegen. Amadeus ziet vier mogelijke scenario’s voor de nabije toekomst.  

Innovatie

Travel audience benut Amadeus-data voor effectieve campagnes

Travel audience is een online advertentieplatform dat zich specifiek richt op de reisbranche. Volgens Tiago Relvão is het effectief inkopen van advertentieruimte een kwestie van grote hoeveelheden data combineren met machine-learning.

Analytics

Media Markt op de vingers getikt door ACM vanwege Grand Prix-reizen

Media Markt gaat duidelijker communiceren wie de Grand Prix-reizen organiseert. Ook worden de prijzen transparanter vermeld en geldt voortaan de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Dit gebeurt in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Marketing

Samenwerking Alibaba en Marriott

Alibaba en Marriott hebben een joint-venture opgericht waarmee de hotelketen Chinese reizigers hoopt te bereiken. De twee partijen gaan gezamenlijk de Marriott-winkel op Fliggy, het vroegere Alitrip, managen. Daarnaast worden de loyaliteitsprogramma’s gelinkt.

Venture