More stories

Maker Pokémon Go koopt AR-bedrijf

Niantic Labs neemt voor een onbekend bedrag de start-up Escher Reality over. Diens technologie wordt gebruikt om Niantics basissystemen gereed te maken voor publicatie naar externe ontwikkelaars.

Publishing

Walmart in VR

Retailer Walmart ziet kennelijk toekomst in VR, want het heeft een klein productiebedrijf Spatialand overgenomen. Spatialand is voortgekomen uit de eigen incubator Store No. 8.

Virtual reality
Premium

Studio Puckey en Moniker maken VR-muziekvideo voor LCD Soundsystem

De Nederlandse designstudio’s Studio Puckey en Moniker hebben een WebVR-ervaring ontwikkeld bij ‘Tonite’, een nummer van de Amerikaanse band LCD Soundsystem. Met het nummer won de band afgelopen maand een Grammy in de categorie ‘Best Dance Recording’.

Digital Agencies

Pepsi met Google in WebVR

Pepsi heeft samen met Google een online campagne gemaakt waarbij de reclamecommercial van televisie wordt verlengd naar virtual reality.

Virtual reality

E-commerce 2018: wat er op de agenda van de marketeer moet staan

Nu e-commerce wordt gedomineerd door nieuwe en opkomende technologieën, moeten marketeers een aantal belangrijke onderwerpen agenderen. Ze hoeven niet te verwachten dat de adoptie van e-commercetechnologieën afneemt. De digitale trends die we vorig jaar voorspelden (chat-assistenten, web-apps en machine learning in display advertising) zijn al volop in gebruik. Voor marketeers is het nu tijd om de volgende stap te zetten en volledig geïntegreerde customer journeys te realiseren. Dit door bijvoorbeeld AR- en VR-platforms te ontwikkelen. De volgende techtrends verdienen een plek op je to-do-lijst.

Online marketing

Manus VR: Virtual reality voor het grijpen dankzij handschoenen

“Werken in mixed en virtual reality wordt met ons concept veel echter omdat we met zachte handschoenen werken in plaats van reguliere VR-controllers. Je bestuurt de MR- of VR-wereld letterlijk eigenhandig”, zegt Bob Vlemmix, oprichter en Director Business Development van Manus VR.  

Virtual reality

Next: de belofte van mobiele AR

VR is uit, AR is in, zo stellen diverse experts. Mede doordat er geen head-up display voor nodig is. En enkel een smartphone al voldoende is om realtime voorwerpen in de omgeving te tonen. Is het inderdaad al een gelopen race of zijn de kaarten nog lang niet geschud?

Tech

Big, bigger, biggest: Nederlandse startups doen het goed op de CES

Met 170.000 bezoekers die hun geld verdienen in de consumenten elektronica is de CES de grootste B2B-beurs ter wereld. Het wordt door 7000 journalisten uit 150 landen op de voet gevolgd. Het nieuwsgeweld dat bijna 4000 bedrijven hier neerzetten is ongekend en uniek voor de wereld.

Start-ups
Premium

E-sites Group verandert naam in Handpicked agencies

E-Sites Group verandert zijn naam in Handpicked agencies en lanceert tegelijkertijd twee nieuwe labels. Departure komt voort uit het creatieve team van E-sites en Boldly richt zich op zaken rondom virtual reality en augmented reality.

Digital Agencies

Google stopt met AR-platform Tango

Google neemt afscheid van zijn AR-platform Tango om zich te concentreren op ARCore, dat in augustus werd gelanceerd. Formeel wordt de ondersteuning gestopt op 1 maart 2018.

Virtual reality

Airbnb: VR en AR verbinden reizigers en nemen stress weg

Volgens Airbnb zullen technologieën als virtual en augmented reality frictie wegnemen uit de customer journey van reizigers. Het verhuurplatform erkent dat VR en AR nog in de kinderschoenen staan maar is al wel aan het experimenteren met het gebruik voor de reis en tijdens het verblijf.

Virtual reality

Online autoverkoop: hoe digitaal moet de autodealer worden?

In 95% van de gevallen weet een autokoper precies wat hij wil als hij bij de dealer komt. Het verkooplandschap voor auto’s is de afgelopen tien jaar drastisch veranderd. Een bezoek aan de autodealer is tegenwoordig voornamelijk van transactionele aard, de oriëntatie vindt online plaats. De ontwikkelingen zorgden voor vele faillissementen in de automotive industrie maar leidden ook tot nieuwe technologische ontwikkelingen in de branche. De dealer moet aan de virtual reality. 

Strategy

‘VR-tour kan winkelbezoek stimuleren’

HvA-onderzoekers Anne Moes en Harry van Vliet denken dat een VR-tour kan helpen om het bezoek aan de fysieke winkel de stimuleren. Zij bedachten een dergelijke tour voor retailer America Today.

Retail

1 miljoen VR-headsets verscheept in derde kwartaal

Er zijn in een kwartaal nog nooit zoveel VR-headsets verscheept. Dat blijkt uit cijfers van Canalys. Het bedrijf telde 1 miljoen verscheepte headsets in het derde kwartaal.

Virtual reality

Studiekeuzetest in VR

Onderwijsinstelling ROC in Amsterdam en Flevoland hebben een studiekeuzetest ontwikkeld in een VR-jasje. Met behulp van 360 graden video kunnen toekomstige studenten verschillende werkplekken ervaren.

Virtual reality