More stories

Patrick Hurenkamp (Bloomon): ‘Nederland is het Silicon Valley van de bloemen’

Na schoenen, meubels en voedsel gaat nu ook de verkoop van bloemen online. De Nederlandse startup Bloomon biedt klanten een gestandaardiseerd abonnement aan waarbij je kunt kiezen uit drie maten en een frequentie. Wat je vervolgens thuis bezorgd krijgt, is altijd een verassing. Het eerste boekjaar wist Bloomon zo 100.000 bossen bloemen te verkopen. Een significant aantal. “We in Nederland een bekende naam aan het worden. In het buitenland zijn we nu ook met de eerste stappen bezig”, aldus oprichter Patrick Hurenkamp tegen Fast Moving Targets.

Customer Loyalty

OrangeGas start loyaliteitsprogramma

OrangeGas, de exploitant van tankstations waar alleen maar duurzame brandstoffen worden aangeboden, is een loyaliteitsprogramma gestart. Met een simpele check-in bij iedere tankbeurt worden de Happy Points vanzelf bijgeschreven.

Customer Loyalty

Starbucks verliest beurswaarde na wijziging loyaltyprogramma

Eergisteren was het dan zo ver. De al eerder aangekondigde drastische wijziging van het loyaltyprogramma van Starbucks, Starbucks Rewards, is nu ook daadwerkelijk doorgevoerd. De wereldwijde koffieketen verloor dinsdag direct 4.2 procent van haar beurswaarde. Ten opzichte van een normale handelsdag werd ruim het dubbele aantal aandelen verhandeld.

Customer Loyalty

Meer loyale klanten met gamification in vijf stappen

In de kern gaat loyaliteit om psychologie. Daarom richt efficiënte loyaliteitsmarketing zich vooral op beleving en motivatie. Gamification doet dat ook: het toepassen van game-principes maakt de interactie leuker en zorgt ervoor dat consumenten verder willen komen. We bekijken in vijf stappen hoe je gamification kunt inzetten om de klantloyaliteit te verhogen.

Customer Loyalty

Meer emotie, minder transactioneel denken in loyaliteit

Het aantal loyaliteitsprogramma’s waarvan een consument lid wordt groeit gestaag door. Maar de daadwerkelijke participatie en engagement blijft uit. De reden? De programma’s zijn ontwikkeld met een focus op transactie, terwijl emotie leidend wordt.

Customer Loyalty

De kracht van het mobiele loyaltyprogramma

Steeds meer retailers introduceren een eigen app. Door hierin ook het loyaltyprogramma te integreren kan deze app zich ontwikkelen tot een zeer krachtig kanaal voor een-op-een communicatie met vaste klanten. In deze eerste van vier blogs over mobiele loyaltyprogramma’s analyseren we de manier waarop voorloper Starbucks zo’n programma inzet.

Customer Loyalty

Tijdschrift Elle: half miljoen winkelbezoekers door locatiegebaseerde coupons

De verwachtingen van beacons zijn hoog. De draadloze transmitters worden steeds belangrijker als onderdeel van de prijspromotie van onder meer winkeliers, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Maar ook nu zijn er al de succesverhalen: het vrouwentijdschrift Elle draait sinds kort een proef en heeft retailers al een half miljoen bezoekers opgeleverd.

Online marketing

Dynamisch prijzen en de opmars van zelflerende algoritmes

De strategie van dynamisch prijzen heeft in de loop der jaren behoorlijk wat negatieve aandacht gekregen. Vooral in de online reisbranche zouden bedrijven hun winsten opkrikken door prijzen te verhogen bij toename van de vraag of verminderde concurrentie. Toch stapt de ene na de ander inmiddels over. Er zijn wel wat factoren waarmee de verkoper rekening moet houden.

Online marketing

‘Starbucks bewijst: mobiele app is basis voor merkentrouw’

Wie klantloyaliteit zegt, zegt Starbucks. Het bedrijf heeft als een van de eerste begrepen dat mobiel gemak zorgt voor binding met de klant. De app als centraal onderdeel van dat wat ze in vaktaal een ‘digitaal ecosysteem’ noemen, lijkt daarmee de toekomst te hebben.

Customer Loyalty

Coca-Cola: slimme apparaten hebben de toekomst

Connected frisdrankautomaten en mobiele telefoons met Android en Apple Pay staan centraal in de digitale strategie van Coca Cola. Dit voorjaar komt daarom ook een mobiele loyalty-app uit.

Customer Loyalty

Starbucks gooit roer loyaltyprogramma drastisch om

Starbucks heeft zijn veelgeprezen loyaltyprogramma Starbucks Rewards radicaal veranderd. Niet het aantal transacties, maar het geld dat wordt uitgegeven wordt vanaf volgende maand doorslaggevend. Alleen al die aankondiging heeft geleid tot een stortvloed aan negatieve buzz op social media, maar wat is de impact op het merk?

Customer Loyalty

Wehkamp intensiveert klantencontact met nieuwe app

Wehkamp lanceert vandaag zijn vernieuwde winkel-app. Belangrijkste vernieuwing is de introductie van de zogenaamde w-app, waarmee klanten zeven dagen per week kosteloos direct contact kunnen hebben met de klantenservice.

Customer Experience

‘Groupon Nederland moet proeftuin zijn van Europa’

Het gaat niet goed met Groupon. De cijfers over het vierde kwartaal waren weliswaar beter dan verwacht, maar de berichtgeving is al langere tijd negatief.

Customer Loyalty

Spaarpunten of cashback?

De inzet van spaarpunten of cashback hangt af van de fase waarin de klant-merkrelatie zich bevindt. Die basisregel negeren, kan grote gevolgen hebben. Zo merkte ook het Australische Woolworth.

Customer Loyalty

Loyaliteit krijgt impuls door opkomst mobiel betalen

Dit zou wel eens het jaar kunnen worden van de mobiele loyaliteit. Hoewel de aandacht hiervoor vorig jaar al gestaag toenam is er een nieuwe impuls aanstaande: de opkomst van mobiel betalen.

Customer Loyalty