More stories

Snelheid versus gedegen: zo gaan agile en onderzoek goed samen

Neemt de tijdsdruk binnen agile development of scrum toe dan leidt UX research daar vaak als eerste onder, schreef een Design Operations Manager van IBM niet zo lang geleden. De druk op de ketel kan soms zo hoog zijn dat ontwikkelen het belangrijkste lijkt. Staat snelheid niet haaks op gedegen onderzoek dat óók belangrijk is – bijvoorbeeld voor het bieden van context? Twee experts delen hun kijk.

Agile

AI: Dit kun je er (nog niet) mee

Bij Kunstmatige of Artificiële Intelligentie (AI) denkt men al gauw aan bekende filmiconen als HAL van 2001 – A space odyssey, Data van Star Trek: The Next Generation of replicants uit Bladerunner. De opkomst van AI doet menig SF-hart sneller kloppen, maar wat is de huidige staat van ontwikkeling van AI nu echt? Moeten we ons al zorgen gaan maken over de singularity? Of is het gewoon een door de media-gehypete data-analyse tool?

Digital Design

‘Ethiek moet ingebouwd in digitale diensten’

Digitale diensten leveren niet alleen waarde op voor organisaties of klanten, maar hebben ook impact in ethische zin. Bijvoorbeeld in het stimuleren van bepaald gedrag, of in de manier waarop met privacygevoelige gegevens wordt omgegaan. Architecten van digitale diensten moeten nadenken over welke ethische principes ze inbouwen in hun ontwerp. Dat stelde Marlies van Steenbergen, werkzaam als lector bij het lectoraat Digitale Smart Services van Hogeschool Utrecht, in haar openbare les voor een ‘gewetensvol lanceerplatform’.

Digital Design

Alibaba brengt kunstmatige intelligentie naar fysieke modewinkels

De Chinese techreus Alibaba experimenteert in dertien fysieke modewinkels met zijn zelfontwikkelde FashionAI. Deze technologie geeft de shopper in de paskamer, via projecties op de spiegel, kledingadviezen.

Customer Experience

7 dingen die een designer moet weten over digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid helpt mensen met een handicap of een beperking om gemakkelijk de weg te vinden op het internet. Net zoals openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor iedereen, zou dat ook op het web zo moeten zijn. Welke webrichtlijnen zijn er en waar moet een designer nog meer rekening mee houden?

Web-design

Zo ontwerpen ze bij (Google) X apps voor connected cars

De auto als techplatform stelt specifieke eisen aan het ontwerp van apps. Voorspelbaar, repeterend en herkenbaar zijn sleutelwoorden, aldus Stef van Grieken, Product Manager bij (Google) X en onder andere betrokken bij Android Auto.

Digital Design

eHome & Deco: ‘De eerste stappen voor virtual commerce zijn gezet’

Met recente toepassingen als die van IKEA begint augmented reality ook door te dringen tot de interieurmarkt. Hoe serieus moeten we deze ontwikkelingen nemen? Roel Pollen is eigenaar van 3DIMERCE, naar eigen zeggen dé specialist op het gebied van complexe ‘visuele configuratoren’ in de meubelbranche. Tien jaar geleden werden reeds de eerste stappen gezet met 3D.

Digital Design

Van de apocalyps tot de zeven zonden: geloof en AI gaan prima samen

Zagen we al hoe Artificial Intelligence een steeds grotere rol op het wereldtoneel gaat spelen, nu lijkt AI ook een hemels […]

Singularity

Nextail levert nieuw Intertoys.nl op

Het digitale bureau van Blokker Holding, Nextail, heeft de vernieuwde webshop van Intertoys opgeleverd. Makkelijk zoeken en responsive design staan daarin voorop.

Digital Design

Boris Nihom & Birgit Boing: ‘Data en creatie hebben elkaar erg hard nodig’

De werelden van creatieven en data-experts liggen vrij ver uit elkaar. Maar inmiddels hebben de twee specialismen elkaar nodig. Dat vertellen collega’s Boris Nihom (Partner en Strategy Director bij Achtung! Mcgarrybowen & Studio Kraftwerk) en Birgit Boing (Data Strategy DNA) – beiden onderdeel van Dentsu Aegis Network.

Strategy

Onderzoek: Kijker verdwaalt in aanbod content

Consumenten zijn dagelijks steeds meer tijd kwijt aan het zoeken van ‘kijkbare video’, wat voorheen ‘tv kijken’ heette.

Video

Google verandert AMP wellicht in Instant

Herkenbaarder en minder afstandelijk, zal Google gedacht hebben toen ze met de proeven begonnen om de term AMP in zoekresultaten te vervangen door Instant.

Search

Deloitte Digital met co-creatie in The Olympic Amsterdam

Deloitte Digital heeft een overeenkomst getekend voor de vestiging van haar nieuwe Digital Garage in The Olympic Amsterdam. Co-creatie en ruimte voor creatief talent staan centraal in de ontwikkeling van deze nieuwe studio die volgend jaar haar deuren opent.

Marketing

Remon Tijssen over zijn kijk op design: ‘Blijf alles in twijfel trekken’

Designers gebruiken geregeld componenten die zich al eens bewezen hebben. “Dat is goed – fantastisch zelfs – maar ze moeten niet vergeten om al die ingrediënten in twijfel te blijven trekken”, zegt Remon Tijssen. De bekende designer is deze week over vanuit San Francisco voor ‘Digital Dinner Amsterdam’. Hij vertelt over zijn visie.

Digital Design

Internet of things en inclusive design op Emerce Dare

Het internet of things is geen toekomst meer, veel producten die we gebruiken zijn al verbonden of worden dat heel snel. De meeste toepassingen gaan nu nog over het toevoegen van sensors en het uitlezen van data. De inzichten die dat oplevert zijn nu al heel nuttig, en straks wordt het ook nog mogelijk diensten te verbinden met de producten. Iskander Smit van Info.nl praat je vrijdag bij op Emerce Dare.

Digital Design