More stories

AI in elke tool: de marketing ervan gaat nog sneller dan de techniek

Wie zich bezighoudt met marketing kan zich op dit moment aan één onderwerp heel moeilijk onttrekken: Artificiële Intelligentie (AI) wordt op zo’n beetje ieder congres aangehaald. Softwaremakers zoals Adobe pakken op hun beurt elk podium om te laten zien dat ze de ‘superkracht’ inbouwen in hun programma’s. De marketing van AI lijkt nog harder te gaan dan de techniek zelf.

E-mailmarketing

‘Coolblue, Zalando en VidaXL overtreden cookiewet’

Grote websites overtreden massaal de cookiewet. Medio oktober deed de Consumentenbond een cookiescan onder 104 populaire Nederlandse websites: 65 procent plaatste commerciële cookies vóórdat de gebruiker de cookiemelding had geaccepteerd.

Privacy

TripAdvisor integreert aanbod van Takeaway.com

Consumenten die het restaurantaanbod van TripAdvisor doorbladeren, het oude IENS, zien vanaf vandaag een knop ‘Bestel online’ en kunnen zo direct bij Thuisbezorgd.nl een order plaatsen.

Marketing

Apple mag niet zonder meer namen van werknemers Apple Stores in klanttevredenheidenquêtes vermelden

Werknemers van de drie Nederlandse Apple winkels zijn niet te spreken over de klanttevredenheidenquêtes waarin hun voornamen worden opgevoerd. De ondernemingsraad is zelfs naar de rechter gestapt.

Customer Experience

Facebook klopt Snapchat met Instagram Stories

Facebook heeft Snapchat geklopt met Instagram Stories en WhatsApp Status, beide gekopieerd van Snapchat Stories. Beide hebben inmiddels allebei 300 miljoen actieve dagelijkse gebruikers, zo meldde Facebook CEO Mark Zuckerberg gisteren in een toelichting op de kwartaalcijfers. Dat is twee keer zoveel als Snapchat.

Social

Generatie Z: niet mobile-first maar mobile-only

Ze zijn 19 jaar of jonger, beïnvloeden de aankopen van hun ouders en bepalen zeer binnenkort zelf waarvoor de hand van de (elektronische) knip gaat. Generatie Z is meer dan ‘always on’ – ze maken geen onderscheid tussen off- en online, schakelen razendsnel tussen touchpoints en worden niet snel lid van een spaarprogramma. Hoe creëer je loyaliteit bij dez

Customer Loyalty

Slimmere campagnes zorgverzekeraars in overstaptijd doorbreken ratrace

Nu voor zorgverzekeraars het overstapseizoen aanbreekt, krijgt de online marketing weer een impuls. Opvallend genoeg vertoont die inzet ieder jaar grote gelijkenissen. Dat terwijl er met data heel wat meer te doen is, zo wordt duidelijk uit onze analyses.

Online advertising

Booking.com: ‘2018 wordt het jaar van de technologie in travel’

In 2018 zullen kunstmatige intelligentie en digitale technologie de manier veranderen waarop consumenten hun vakantie onderzoeken, reserveren en beleven. Dit stelt Booking.com op basis van onderzoek onder meer dan 18.000 internationale reizigers, van wie meer dan vijfhonderd uit Nederland.

Travel

ACM aan medische sites: stoppen met het ongevraagd plaatsen van cookies

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft diverse medische sites gevraagd om te stoppen met het ongevraagd plaatsen van cookies. De Consumentenbond had deze praktijk bij websites met informatie over ziektes, verslavingen en algemene gezondheid vastgesteld.

Analytics

WPP stelt omzetverwachting omlaag bij

Reclamereus WPP verwacht amper omzetgroei in het vierde kwartaal van dit jaar. Dat komt met name door de dalende Noord-Amerikaanse markt. Het concern ziet geldstromen buiten haar om in grote volumes naar Facebook, Google, Alibaba en Tencent stromen.

Online marketing
Premium

Nieuwe directie voor bureaugroep Candid

De Candid Group in Amsterdam, met bureaus als Head to Head en Stroom, heeft een nieuwe directie aangesteld. Die moet de voorsprong in innovatie en data-technologie verder uitbouwen, aldus het bedrijf.

Digital Agencies

Google zoekt enkel nog naar locatie

Google geeft voortaan zoekresultaten weer op basis van de locatie. Zoeken via verschillende domeinen als google.com of google.de verandert de zoekresultaten niet.

Marketing

Funda lanceert nieuw contentplatform

Huizensite funda lanceert onder de naam ‘funda thuis’ een platform waarop het meer contentproducties gaat tonen die met wonen te maken hebben. Dat items zijn van een eigen redactie maar voor betaalde content is ook zat ruimte.

Contentmarketing

Nieuwe klant kost HelloFresh 77 euro

Maaltijdboxbezorger HelloFresh moet 77 euro betalen voor iedere nieuwe klant die het binnen boord haalt. Diezelfde klant genereert vervolgens in de drie daarop volgende jaren 250 euro aan omzet. De acquisitiekosten hebben een sterke sociaal-virale component.

Online marketing

Shortlist Dutch Search Award bekend

Onder andere Rituals en Wehkamp maken kans op een Dutch Search Award in de categorie ‘Beste SEO campagne’ en in de categorie ‘Beste PPC campagne’. De jury van de Dutch Search Awards heeft zojuist de shortlist gepubliceerd.

Dit jaar is het aantal inzendingen verdubbeld. In totaal zijn honderd bureaus, consultants en merken genomineerd, verdeeld over 18 categorieën.

De genomineerden zijn gekozen door een vakjury met daarin onder andere SEA-experts van Microsoft, Google en LinkedIn.

De winnaars van de Dutch Search Awards worden op 23 november bekendgemaakt tijdens de feestelijke uitreiking, gepresenteerd door Geraldine Kemper.

Search