More stories

Column: Get the data right

Ik verbaas me er elke keer weer over hoe Netflix mij films en series weet voor te schotelen die me echt kunnen bekoren. Ook Alibaba schijnt de online winkelervaring per consument aan te passen. En als klant van Starbucks krijg je tegenwoordig op de persoon afgestemde spelletjes in je mobiele app.

Customer Experience

Amper effect Europa’s optreden tegen Google Shopping

De maatregelen die Google trof als gevolg van de Europese monopoliestraf voor Google Shopping sorteren amper effect. Concurrerende prijsvergelijkers zijn nauwelijks te zien in de zoekresultaten van de grootste zoekmachine van het westen.

Marketing

Gamification maakt e-mailmarketing relevant – en leuk

Een e-mailmarketeer wil graag interactie met de doelgroep. Hij heeft vast wel een contentkalender, automatische campagnes en een strategie om de content op tijd aangeleverd te krijgen. Toch valt het niet mee om steeds de juiste snaar te raken bij de doelgroepen. Probeer eens een andere invalshoek om je publiek te verrassen: Gamification.

E-mailmarketing

Infographic: de markt voor livestreaming

Het is vooral dankzij Facebook dat livestreaming van de grond is gekomen, maar ook Instagram, YouTube, Twitch en het minder bekende Live.ly doen dapper mee. Er geld mee verdienen is een ander verhaal, al zijn er wel mogelijkheden, denk aan donaties en een betaalmuur. Marketingbureau Koeppel Direct heeft deze markt mooi in beeld gebracht.

Video

Britse toezichthouder neemt online hotelboekers onder de loep

De Britse Competition and Markets Authority (CMA), vergelijkbaar met onze ACM, gaat hotelboekingssites onderzoeken. De toezichthouder wil zich ervan verzekeren dat consumenten niet worden misleid met vage en onduidelijke informatie.

Legal
Premium

WPP en Dentsu advertentiebedrijven met de meeste overnames

WPP is het advertentiebedrijf met de meeste acquisities, volgens COMvergence. Het reclamebedrijf nam achttien bureaus over in de eerste negen maanden van het jaar.

Digital Agencies
Premium

Cognizant koopt Netcentric

Cognizant wil digitaal marketingbedrijf Netcentric overnemen. De Adobe Cloud-specialisten uit Zürich komen onder dezelfde tak te vallen als waar Mirabeau nu deel van uitmaakt.

Digital Agencies

‘Programmatic loopt licht terug’

Programmatic lijkt minder populair geworden, suggereren cijfers van adtracker MediaRadar. Het aantal advertenties dat via geautomatiseerde platforms werd ingekocht is in de eerste helft van dit jaar met 2 procent teruggelopen.

Online advertising
Premium

Dirk van den Bosch weg bij Publicis One

Dirk van den Bosch stapt per 1 december op bij reclamegroep Publicis One. Cornelie Weller en Johan Parmentier nemen zijn taken voorlopig waar.

Digital Agencies

eHome & Deco: ‘De eerste stappen voor virtual commerce zijn gezet’

Met recente toepassingen als die van IKEA begint augmented reality ook door te dringen tot de interieurmarkt. Hoe serieus moeten we deze ontwikkelingen nemen? Roel Pollen is eigenaar van 3DIMERCE, naar eigen zeggen dé specialist op het gebied van complexe ‘visuele configuratoren’ in de meubelbranche. Tien jaar geleden werden reeds de eerste stappen gezet met 3D.

Digital Design

Twitter transparanter met advertentiebeleid

Twitter lanceert een zogenoemd transparatiecentrum, waar gebruikers kunnen zien wie voor welke advertenties heeft betaald.

Twitter/X

Column: American Made

In 2016 ging het heel goed met de Nederlandse bioscopen. Zo steeg het aantal bezoekers met vier procent naar ruim 34 miljoen Nederlanders en werd er opgeteld bijna 290 miljoen euro aan tickets verkocht. Gezien de enorme groei die Netflix in ons land doormaakt, is dat op z’n minst opmerkelijk te noemen. Zet je de bioscoopcijfers ook nog eens af tegen het dalend aantal tv-aansluitingen en de vijftig procent minder winst en vier procent lagere reclameomzet van RTL Nederland, dan vraag je je af wat hun succesformule is.

Customer Experience

NS met app richting verbeterde feedbackloop

NS werkt aan een verbeterde feedbackloop. Zo zou een onderweg via de app ingestuurde ervaring direct bij de juiste persoon terecht moeten komen. De conducteur of een medewerker op het station bijvoorbeeld. Dat vertelt Product Owner Fokko van der Schans op Emerce eDay.

Community Management

‘Reizigers kiezen bestemming op basis van lokale activiteiten en tours’

Consumenten die een reis willen boeken zijn nog steeds gevoelig voor de prijs en een goede deal, maar de belangrijkste keuzefactor zijn de beleving en de activiteiten die ondernomen kunnen worden op de bestemming. Dit blijkt uit onderzoek van Expedia Media Solutions.

Travel

Facebook zet experiment met tijdlijn niet door

Een test van Facebook waarbij persoonlijke berichten en nieuws uit andere bronnen werden gescheiden krijgt geen gevolg.

Facebook