More stories

Cookies zijn er niets bij: Google gaat weer een stap verder

Met Atlas heeft Facebook een platform in huis dat de adverteerder meer inzicht in meetresultaten moet bieden. Het bedrijf gaat in de metingen minder uit van cookies: alle handelingen binnen één van de diensten van het bedrijf op ieder willekeurig apparaat én bijbehorende advertentie-impressies worden gekoppeld aan het persoonlijke profiel bij Facebook – de sociale identiteit. Google kan natuurlijk niet achterblijven en slaat terug.

Attributie

10 miljoen gebruikers voor Periscope

Twitters live streaming app Periscope heeft alleen al 10 miljoen gebruikers op iOS en Android. Dat heeft oprichter Kayvon Beykpour woensdag bekend gemaakt.

Marketing

Screen6 in zee met Texaanse Sizmek voor multiscreenmetingen

Het Nederlandse Screen6, dat multiscreengebruik zonder cookies meet, is een strategische samenwerking aangegaan met het Texaanse adtechbedrijf Sizmek. Sizmek zal de technologie van de Nederlanders integreren in zijn eigen oplossingen.

Analytics

Twitter heft limiet 140 tekens voor directe berichten op

Twitter heeft woord gehouden: vanaf vandaag geldt er geen limiet meer van 140 tekens voor het verzenden van directe berichten. De reguliere tweets blijven die beperking voorlopig nog wel houden.

Marketing

Retargeting met behulp van e-mailmarketing

We weten allemaal dat we door middel van retargeting bezoekers die bepaalde pagina’s van de website hebben bezocht, opnieuw kunnen bereiken door heel gericht advertenties van deze producten op andere websites als Google of Facebook te tonen. Maar was je al bekend met het gegeven dat je deze retargeting advertenties ook kunt inzetten op basis van de resultaten uit jouw email campagnes? Dit noem je email retargeting. Ik vind het opvallend dat je over email retargeting nog niet veel hoort of leest terwijl het wel heel effectief kan zijn. Zo blijkt ook uit de case van BustedTees die door middel van email retargeting een ROI van 390% realiseerde.

Uitgevers steeds vaker in ‘programmatic’

Uitgevers omarmen in toenemende mate het geprogrammeerd inkopen van advertenties, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van AdExchanger Research. Een op de vier uitgevers zegt dat nu al veertig procent van hun advertentie-omzet geautomatiseerd wordt afgehandeld. Vorig jaar was dat maar 16,5 procent van de uitgevers.

Marketing

Topadverteerders reageren nauwelijks op Twitter-berichten

Webcare is belangrijk, heel belangrijk. Maar Nederlandse topadverteerders kunnen hun reactie op klanten via social media nog sterk verbeteren. Vooral op berichten via Twitter wordt slecht gereageerd. En wie wel reageert, doet dat vaak pas na een flink aantal uur.

Customer Service

Amazon stopt advertentieverkoop

Amazon stopt met advertenties op zijn site die bezoekers doorverwijzen naar externe verkoopsites. Het programma wordt in oktober beëindigd.

Online advertising

Catawiki naar Facebook Conference

Catawiki is het snelst groeiende online veilinghuis van Europa. Met meer dan 100 wekelijkse veilingen in 60 categorieën en meer dan 8 miljoen internationale bezoekers per maand is het dé site voor het kopen en verkopen van bijzondere objecten.

Facebook

Betalen voor een loyaliteitsprogramma: klanten zijn ertoe bereid

Over het algemeen kost het de klant niets om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma. Toch zijn er bedrijven die succes hebben met een betaald programma. Er is een groep klanten die best wat overheeft voor de extra privileges.

Customer Loyalty

‘Browser kreupel door Flash’

Adobes Flash verslechtert de prestaties van webbrowsers tot wel tachtig procent. Dat stelt PC World na eigen onderzoek. De browsers met Flash nemen enorm veel geheugen in beslag en doen ook een groot beroep op de processorcapaciteit.

Marketing

De verborgen kracht van hashtags

Deze week bespreken we de engagement met je achterban te verhogen? Converse, Armani en G-star Raw zetten eerder al succesvol de hashtag in als smeer- en bindingsmiddel in hun campagnes. Lees in deze editie van Social War meer over het hoe en waarom van hashtag marketing.

Dialogue Marketing

Webdesign voor kleine bedrijven (infographic)

Kleine bedrijven zijn allang blij als ze een website hebben. Maar een verkeerde site met een rommelige navigatie en matige foto’s kan het MKB flink wat omzet kosten. En veel van die sites zijn niet goed, zeggen consumenten die ze bekijken. Deze infographic van het Britse marketingbureau AddPeople vertelt waar bedrijven op moeten letten. Mobielvriendelijk (responsive), heldere navigatie en prominente contactgegevens zijn belangrijke trefwoorden.

Web-design

Google Analytics: geavanceerde segmenten aanmaken met surveys

Goede webanalisten en marketeers weten dat gemiddelden vanity metrics zijn. Je kunt er maandelijks op rapporteren, maar ze zijn niet geschikt voor verbeteracties. Het sleutelwoord is segmenteren. Je kunt sinds kort cohort analysis maken in Google Analytics. Minder bekend is hoe je Custom Segments (Geavanceerde Segmenten) kunt aanmaken, gebruikmakend van data punten die je laadt middels slimme surveys op je website. Dat laat ik hieronder zien.

Analytics

Google patenteert techniek om zichtbaarheid van advertenties te meten

Google heeft een octrooi ingediend voor een nieuwe meettechniek die moet vaststellen of advertenties ook daadwerkelijk in de browser zijn bekeken.

Online advertising