Amazon groeit op de Amerikaanse advertentiemarkt
Het aandeel van Amazon in de Amerikaanse markt voor digitale advertenties steeg van 7,8 procent in 2019 naar 10,3 procent in 2020, volgens een nieuw rapport van eMarketer.
Het aandeel van Amazon in de Amerikaanse markt voor digitale advertenties steeg van 7,8 procent in 2019 naar 10,3 procent in 2020, volgens een nieuw rapport van eMarketer.
Creatief digitaal bureau Egotribe lanceert een nieuw label: Bruce Banner Studio, gespecialiseerd in de creatie van display advertising.
Adverteerders gaven in 2020 de helft meer reclamebudget uit aan digitale audio dan in het jaar ervoor. Bij analoge radio is er juist een daling, van 16 procent. De luisteraar, Spotify en digitale meettechnieken zetten radio en podcast defintief op de kaart.
Het marktaandeel van digitaal adverteren is in 2020 opnieuw gegroeid, wel ten koste van het budget van andere ‘traditionele’ mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien. Dat blijkt uit de cijfers van de Online Ad Spend Study 2020, die Deloitte in opdracht van brancheplatform VIA vandaag presenteert.
Ondanks uitdagende tijden heeft reclamegroep Publicis Groupe 2,8 procent organische groei gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2021. De omzet steeg naar 2,3 miljard euro, iets minder dan de 2,4 miljard van vorig jaar.
Een webbrowser moet onder geen enkele voorwaarde informatie over zijn gebruiker en diens gedragingen delen met adverteerders. Tenzij deze persoon daarvoor kiest. Browsermaker Brave deactiveert daarom Googles FLoC-tracker in Chromium, het fundament onder de browser.
Technologiebedrijf Jet-Stream brengt een videospeler uit voor uitgevers en omroepen die contextueel adverteren mogelijk maakt, maar wel met volledig behoud van de privacy van de kijker. Het snoept ook niet mee van de CPM-tarieven via commissies.
Auke Boersma is sinds kort de nieuwe CEO van Adcombi en volgt daarmee oprichter Gerrit Reinders op. Die gaat zich meer met de strategie en internationale expansie bezighouden.
De Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems heeft het ditmaal gemunt op Google. Vanwege het illegaal volgen van Androidgebruikers heeft Schrems een klacht over het techbedrijf bij de Franse privacytoezichthouder CNIL ingediend.
De Cannes Lions-organisatie heeft aangekondigd dat het Festival of Creativity 2021 in Cannes wederom een volledig digitaal evenement zal worden. Cannes Lions Live vindt plaats van 21-25 juni.
“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.
Opnieuw duiken er geruchten op over een mogelijke fusie van reclamereuzen Publicis en Havas-moeder Vivendi.
De helft van de senior marketeers zegt in een nieuw onderzoek dat ze dit jaar meer gaan uitgeven aan programmatic advertising. Dertig procent doet de operaties in huis, nog eens dertig procent wil dat gaan doen.
Dit whitepaper bespreekt de resultaten van onderzoek met 1.000 senior marketingmanagers om meer te weten te komen over hun plannen voor 2021.
Met de lancering van YouTube Select in Nederland zet Google in op kant-en-klare reclamepakketten middels striktere videocuratie. “Adverteerders laten hun eigen ‘premium’ voorkeuren los en kiezen voor de zekerheid van merkgeschiktheid”, aldus Rutger Tuit, Agency Partnership Leader.