More stories

Concurreren met Amazon? Dat kan met differentiatie en een gepersonaliseerd aanbod

Volgens onderzoek van EMarketer wordt 37,7 procent van alle online bestedingen in de VS op Amazon gedaan. In Groot-Brittannië heeft de retailgigant volgens Euromonitor International inmiddels een marktaandeel van 31 procent terwijl het marktaandeel in Duitsland zelfs op meer dan vijftig procent wordt geschat. Hier is hun rol momenteel nog bescheiden, op termijn zal het bedrijf van Jeff Bezos vrijwel zeker ook hier zijn deel van de taart komen opeisen. 

Marketplaces

Nestlé, Facebook, Made.com en PUMA naar Retail Europe

Nestlé, Facebook, Made.com en PUMA zijn enkele van de bedrijven die spreken op Retail Europe, het Engelstalige congres dat daags voor Emerce eDay wordt gehouden als onderdeel van Amsterdam eWeek.

Retail
Premium

Online omzet in juli 15,4 procent hoger

De online omzet was in juli 15,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 14,8 procent meer omgezet, zo meldt CBS. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 16,3 procent.

Retail

Joris Beckers (Picnic) wint LOEY Award: ‘Ik kan goed puzzelen en knutselen’

De LOEY Award, de onafhankelijke prijs voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie, gaat dit jaar naar Joris Beckers, mede-oprichter van Picnic. We vroegen hem hoe een goede online ondernemer zich onderscheidt. Vrij simpel, vindt Beckers zelf: “Als je iets nieuws wilt bedenken, moet je nieuwe manieren vinden om problemen op te lossen.”

E-commerce

Waarom de Hudson’s Bay het niet redt? Simpel, het is geen V&D

Action, een gigantisch succes. Een formule die niet alleen fors uitbreidt maar ook enorme winsten behaalt. Action is in feite een warenhuis. Want ‘alles’ kun je er kopen. Zelfs kleding. Het concept slaat aan. ‘Grabbelen en graaien’. Dát is de kracht van het warenhuis. Zeker als de prijzen belachelijk laag zijn. Zou dat ook kunnen lukken voor het middensegment?

Customer Engagement

De webwinkel heeft verloren in Duits e-commerce

Niet de webwinkel maar het generieke e-commerceplatform is de standaar in Duits e-commerce en het lijkt erop dat Amazon nog jaren de aller-, allergrootste van het land zal blijven.

Duitsland

Zo benut je het potentieel van peak sales momenten

Uit onderzoek van Ingenico bijkt dat ook kleine en middelgrote e-commercebedrijven kunnen profiteren van peak sales momenten. Technologie zorgt voor gelijke kansen in het e-commercelandschap. De sleutel tot e-commercesucces tijdens peak sales momenten is een campagne in de lokale taal, valuta en betaalmethoden. Hoe je dit doet lees je in deze whitepaper.

E-commerce

Intertoys terug bij Blokker

De voormalige Blokker-zaken Intertoys en Maxitoys komen weer terug in het oude nest. Michiel Witteveen, de huidige eigenaar van Blokker, neemt de retailers weer over van het Portugese investeringsfonds Green Swan.

Retail

AH test volledig digitaal winkeltje

Albert Heijn test voor het hoofdkantoor in Zaandam een nieuw winkelconcept waarbij het mini-filiaal vrijwel volledig is geautomatiseerd. Klanten hoeven geen producten te scannen en zelfs niet af te rekenen, al moeten ze wel gewoon betalen.

Tech
Premium

Internetomzet 18,2 procent hoger in tweede kwartaal

De verkopen via internet namen in het tweede kwartaal wederom veel sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het tweede kwartaal 18,2 procent hoger dan een jaar eerder, zo meldt CBS.

Retail

Nieuwe Duitse wetgeving raakt Amazonverkopers per 1 oktober 2019

Vanwege een nieuwe Duitse wet moeten Nederlandse bedrijven die in Duitsland verkopen op marktplaatsen zoals Amazon, Real en eBay per 1 oktober 2019 actie hebben ondernomen. Wie niet op tijd is wordt geblokkeerd. Amazon is voor Nederlandse merken de belangrijkste marktplaats om te verkopen in Duitsland. Volgens de ‘Online Monitor 2018’ van Handelsverbandes Deutschland (HDE) wordt 46 procent van de Duitse e-commerce omzet inmiddels door Amazon gerealiseerd. 

Marketplaces

Online boodschappen doen groeit hard, maar zal fysieke supermarkt niet vervangen

In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten ruim 519 miljoen euro uit binnen de productcategorie Food/Nearfood, een stijging van 36 procent ten opzichte van Q1 2018. Toch ziet het ernaar uit dat ook in de toekomst de fysieke supermarkt haar plek in de winkelstraat zal blijven behouden.

Retail

Douglas sluit vestigingen en begint online marktplaats

Parfumerieketen Douglas wil in Europa zeventig vestigingen sluiten, met name in Duitsland, waar de concurrentie met Amazon moordend is. Er moet een online marktplaats komen waar ook andere partners kunnen verkopen.

Retail

De voordelen van het combineren van je DAM- en PIM-systeem

Als je bij wilt blijven met e-retailers zoals Amazon is het belangrijk om een goede balans te creëren tussen productinformatie en marketingcontent. Het streven is “product content as a service” waarbij productinformatie en de gebruikte marketingmaterialen op elkaar zijn afgestemd. In deze whitepaper deelt industry expert Theresa Regli haar visie op het combineren van je DAM- en PIM-systeem.

Contentmarketing

Grootste Coolblue-winkel in België opent dit najaar in Gent

Dit najaar wordt de eerste Belgische Coolblue XXL geopend. De nieuwe winkel in Gent wordt de grootste Coolblue-winkel van de keten in België. Op zo’n 1200 vierkante meter kunnen klanten meer dan 1000 producten zelf uitproberen.

Retail