Tencent neemt belang in exploitant Chinese winkelcentra
De Chinese technologiegigant Tencent koopt met andere investeerders veertien procent van China’s grootste exploitant van winkelcentra, Wanda Commercial Properties.
De Chinese technologiegigant Tencent koopt met andere investeerders veertien procent van China’s grootste exploitant van winkelcentra, Wanda Commercial Properties.
Kledingwinkels en schoenenzaken hebben vorig jaar meer omzet behaald dan verwacht. De gemiddelde omzetstijging kwam uit op bijna 5 procent en de schoenenwinkels zaten zelfs aan 8 procent, zegt branchevereniging INretail. Zelf had de sector rekening gehouden met 2 procent groei.
Nu e-commerce wordt gedomineerd door nieuwe en opkomende technologieën, moeten marketeers een aantal belangrijke onderwerpen agenderen. Ze hoeven niet te verwachten dat de adoptie van e-commercetechnologieën afneemt. De digitale trends die we vorig jaar voorspelden (chat-assistenten, web-apps en machine learning in display advertising) zijn al volop in gebruik. Voor marketeers is het nu tijd om de volgende stap te zetten en volledig geïntegreerde customer journeys te realiseren. Dit door bijvoorbeeld AR- en VR-platforms te ontwikkelen. De volgende techtrends verdienen een plek op je to-do-lijst.
De curator van het failliete Kijkshop hoopt een doorstart te bespoedigen via een executieverkoop vanaf zaterdag. Vijftig van de 62 winkels gaan daartoe morgen weer open.
De fysieke winkel en webwinkel van MediaMarkt hebben een elkaar versterkende werking. De helft van de online aankopen wordt geinitieerd met een bezoek aan een fysieke winkel.
Spaar- en loyaliteitsplatform Piggy is onlangs de grens van 700 duizend actieve gebruikers gepasseerd. Bij de 1700 aangesloten retailers worden maandelijks anderhalf miljoen transacties geregistreerd. Opvallend: anders dan weleens wordt gezegd behoudt de plastic spaarkaart gewoon zijn functie. Naast de spaarapp natuurlijk.
MediaMarkt organiseert van donderdag 25 januari tot en met zondag 29 januari voor de dertiende keer zijn jaarlijkse BTW Weg Ermee-actie. De retailer betaalt in die periode de BTW op bijna het gehele assortiment. Dat levert het bedrijf vooral extra bezoekersverkeer op.
De Chinese technologiegigant Tencent onderhandelt met het Franse supermarktbedrijf Carrefour over de aankoop van een minderheidsbelang in diens Chinese dochter. Tencent belooft marketing en technologie te leveren die Carrefour zichtbaarder maken en beter laat draaien.
Kijkshop verkeerde kennelijk al weken in hoge nood. Zo hebben woeste klanten al weken hun bestellingen niet ontvangen. De winkelketen was afgelopen weken amper telefonisch bereikbaar voor klanten en op Facebook wemelt het van de meldingen over niet afgehandelde klachten.
Nederland gaat kennismaken met een nieuw betaalplatform: Payconiq. Voortgekomen uit ING Group en als aandeelhouders omarmd door Rabobank, ASN, Regiobank en SNS moeten consumenten in online en fysieke winkels én onderling met een QR-code betalingen gaan verrichten. Misschien wel even snel als contactloos. ABN heeft zich echter alweer teruggetrokken.
De Zweedse eigenaar van Kijkshop The One vraagt dinsdag het faillissement voor de ruim zeventig filialen in Nederland. Deze zijn direct gesloten. Ook de webwinkel is al buiten gebruik gesteld.
Ze zocht mooie, betaalbare meubels maar kon ze niet vinden, en is het toen maar zelf gaan doen. Het begon met een container vol slecht gemaakte banken uit China, op de gok besteld. Femke Furnee: ‘Dat was natuurlijk een hartstikke slecht idee, het was echt een fiasco.’ Toch gingen er daarna vooral dingen goed. Ondertussen heeft haar bedrijf honderdtwintig verkooppunten in vijftien landen.
Amazon.com wordt ook steeds meer een reclamemachine en boekt daar dit jaar, zo verwacht JPMorgan, een omzet mee van 4,5 miljard dollar.
Dit jaar nemen de kosten voor zowel de binnenlandse als buitenlandse logistiek toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse NEA-index. Die pijn gaan met name kleine en middelgrote e-commercebedrijven en retailers voelen, zo verwacht Xander Tio van eWarehousing: “Het is bijna niet meer te doen om nog gratis verzending aan te bieden”.
Winkeliers profiteren weer van de sterke economische groei. De Nederlandse detailhandelssector is nog niet terug op het niveau van voor de economische crisis, maar experts geloven dat het dieptepunt van leegstand nu wel voorbij is. In de VS is offline shoppen nog altijd tien keer zo groot als online shoppen, maar de meeste groei zit toch in online. Deze infographic toont de groei van online in relatie tot winkels in de VS.