Broodjesketen Panos digitaliseert klantenprogramma
Broodjeszaak Panos heeft zijn klantenprogramma gedigitaliseerd. De plastic kaart wordt na 23 jaar vervangen door een app.
Broodjeszaak Panos heeft zijn klantenprogramma gedigitaliseerd. De plastic kaart wordt na 23 jaar vervangen door een app.
De koek leek al aardig verdeeld te zijn, maar SAP denkt nog een slag te kunnen slaan op de markt voor customer relationship management (CRM). Met een nieuwe suite, met daarin diverse opgekochte bedrijven, verwacht het hoge ogen te gooien. De verkoop staat niet langer centraal. Het gaat om de klant, zijn profiel en uiteindelijk dus de loyaliteit.
Wist je dat afhankelijk van de sector waarin je bedrijf actief is, het binnenhalen van een nieuwe klant 5 tot 25 keer duurder is dan het behouden van een bestaande klant? Als je customer retention rate met 5% groeit, verhoogt dit je winst met 25% tot wel 95%! Zorg dus dat je bestaande klanten tevreden houdt. Hoe retentiemarketing je ROI verhoogt én wat je hiervoor kunt doen, vertel ik je in dit blog.
Wanneer heb je voor het laatst een bon uitgeknipt uit een folder en ingewisseld voor korting of een gratis product? Afhankelijk van je leeftijd is het antwoord waarschijnlijk nooit of heel lang geleden. Toch zijn coupons springlevend, maar dan digitaal. Wat kun je ermee?
Amazon Prime, één van ’s werelds succesvolste loyaliteitsprogramma’s, stelt trouwe klanten op de proef. Een prijsverhoging voor het lidmaatschap roept de vraag op of er ook een punt is waarop loyaliteit omslaat in afkeer.
Data vormen de basis van loyaliteitsprogramma’s. Zonder de NAW-gegevens, transactiegeschiedenis en demografische kenmerken van de leden begin je niet veel. De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft dan ook grote gevolgen voor loyalty marketing. Wat zijn de gevaren en hoe zorg je ervoor dat je klantdata kunt blijven gebruiken?
Iedereen geeft korting, maar eigenlijk is dat een heel platte manier om consumenten aan je te binden. Bovendien kun je jezelf hiermee niet onderscheiden van je concurrenten, waardoor het niet langer een effectief instrument is. Hoe til je je loyaliteitsprogramma naar een hoger plan?
NH Hotel Group heeft het loyaliteitsprogramma, dat 8,5 miljoen leden heeft, vernieuwd. Gasten sparen meer punten in het nieuwe systeem en directe boekingen op de site van NH Hotel Group worden extra beloond.
Spaarders van Air Miles kunnen vanaf vandaag weer mijlen inwisselen voor vliegtickets. Air Miles gaat hiervoor een samenwerking aan met Vliegwinkel.nl. Volgens het loyaliteitsprogramma van Shell, Ahold en Praxis is korting op vliegreizen een veelgevraagde inwisselmogeljkheid.
Groei is niet meer het enige dat centraal staat bij Alibaba. De e-commercereus stampt programma’s uit de grond om gebruikers van de diverse platformen loyaal te houden. De meest recente toevoeging is een zeer exclusieve club. Het moet zowel voor merken als consumenten benadrukken dat er ook een plek is voor luxe bij het Chinese internetbedrijf.
Bij digitaal succesnummer Starbucks wordt al dertig procent van de bestellingen mobiel betaald. De eerste vestiging waar klanten uitsluitend met de smartphone betalen is onderweg. De koffieketen hoopt koploper te blijven op het digitale vlak en ziet daarom ook wel toekomst in cryptovaluta.
Vroeger was het leven simpel: wanneer je een bepaald bedrag uitgaf bij de plaatselijke bakker, kreeg je in ruil daarvoor een spaarzegeltje. Met tien zegeltjes kreeg je korting of een kadootje. Klant blij en de bakker blij want hij wist zo klanten aan zich te binden. Toch dacht ondernemer Hugo Leijtens dat het beter kon. “Ik vond de papieren spaarkaart niet meer van deze tijd en ik wilde daar een oplossing voor bedenken.” Die oplossing werd een app, vertelt hij aan Top Names.
Alleen een mooie inrichting of een leuk achtergrondmuziekje is niet meer genoeg; geur wordt steeds onderdeel van retailmarketing. Iedereen kent het voorbeeld van vers brood in de supermarkt om meer brood te verkopen, maar hoe en waar kan geur het beste ingezet worden?
Slim marketingmiddel of een race naar de bodem? Cashback-acties komen steeds vaker voorbij. Populaire e-commercebedrijven maken ze structureel onderdeel van hun eigen spaarprogramma’s. Maar werkt het ook op lange termijn? Zorgt het deels terugbetalen van het aankoopbedrag voor loyaliteit?
LISA levert geïntegreerde ledeninformatiesystemen voor sportverenigingen en -bonden. Daarmee helpt het een efficiënt informatie- en communicatieplatform te creëren voor leden, bestuurders, vrijwilligers en sponsoren. Het leveren van de beste service is een belangrijk onderdeel van de klantervaring. Daarom richtte LISA de klantenservice in op basis van een omnichannel-strategie. Een keuze die vruchten afwerpt.