More stories

Ook BBC neemt afscheid van Flash

De BBC is de volgende organisatie die afscheid neemt van Flash. Voor de iPlayer wordt gekozen voor HTML5.

Web-design

De komeet Apache Spark (infographic)

Het Amerikaanse bedrijf Databricks contateerde een dezer dagen dat Big Data technologie Apache Spark zijn broer Hadoop ontgroeit omdat steeds meer gebruikers naar de cloud bewegen en omdat Spark gemakkelijk te gebruiken en implementeren is. De adoptie van Spark gaat dan ook behoorlijk snel, niet in de laatste plaats omdat hij voor meerdere doeleinden wordt ingezet, zoals aanbevelingen of fraud detectie. In 2014 behaalde Spark al het wereldrecord in het sorteren van data op grote schaal.

Analytics

Eredivisie Zeilen zet Big Data in

De Eredivisie Zeilen in Almere, een nieuwe landelijke zeilcompetitie voor clubs, maakt voor het eerst gebruik van een data-analysesysteem dat het Duitse IT-bedrijf SAP speciaal voor de zeilsport ontwikkelde.

Analytics

Shop2market slaat ‘nieuwe weg’ in

Technologiebedrijf Shop2market migreert zijn klanten naar een nieuw product dat niet zozeer om productfeeds gaat maar om winstmaximalisatie.

Retail

Uitgaven aan ‘programmatic’ gaan steil omhoog

De uitgaven aan geprogrammeerde inkoop van advertenties gaan de komende jaren wereldwijd met 49 procent omhoog naar 37 miljard dollar in 2019. Dat denkt althans Magna Global, onderdeel van IPG Mediabrands. Dat bedrag zou al de helft zijn van alle uitgaven aan display en video advertenties.

Marketing

Mobiele reclame in UK dit jaar groter dan print

Adverteerders in Engeland zijn helemaal om met ‘mobile’. Ze geven dit jaar voor het eerst meer uit aan mobiel dan aan het oude vertrouwde print.

Online advertising

Rocket Internet start affiliatenetwerk

Een apart bedrijf dat de affiliatebelangen behartigt van al zijn eigen bedrijven. Dat is wat Rockaffiliate van Rocket Internet moet worden.

Online advertising

Travelteq snijdt tussenhandel weg, gaat puur online

De Nederlandse maker van luxe reistassen Travelteq stopt met fysieke verkoopkanalen en legt zich toe op honderd procent online verkoop op de consumentenmarkt.

Retail

Amazon breidt B2B aanbod uit

Amazon heeft inmiddels in acht landen B2B-winkels ingericht, waarvan vijf in Europa. Vorige week lanceerde het Britse Amazon de Business, Industrial & Scientific Supplies Store.

B2B Digital

Gepersonaliseerde menukaarten bij Shabu Shabu

Sushiketen Shabu Shabu lanceert later dit jaar de nieuwste versie van haar bestelapp. Daarmee kunnen klanten aangeven of zij allergieën hebben of bijvoorbeeld koolhydraatarm of glutenvrij willen eten. De app stelt vervolgens door middel van smaakfilters een gepersonaliseerde menukaart samen.

Customer Experience

Banner blindness: de impact van high impact formaten

De afgelopen vijf jaar is de klikfrequentie voor display advertenties fors gedaald van gemiddeld 0,105 procent naar 0,085 procent (Bron: Doubleclick – Display Benchmarking Tool). Dit terwijl de CPM (kosten per duizend vertoningen) al jarenlang stijgen. We zijn meer gaan betalen per vertoning, terwijl een groei van relatief relevant verkeer naar je website uitblijft. Welke best practice kunnen we toepassen om toch het maximale rendement uit onze display campagnes te halen?

Online advertising

Google gaat voor honderd procent zichtbaarheid

In navolging van Facebook garandeert ook Google adverteerders straks honderd procent zichtbaarheid via het Google Display Network (GDN). Advertenties die niet aan het criterium voldoen worden niet in rekening gebracht.

Marketing

Persoonlijke data blijven vooral een ruilmiddel

Online bedrijven laten betalen voor gebruik van je persoonsgegevens. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Dat is het ook, in het geval van Stichting Datarechten.

Analytics

Snapchat wil verdienen aan selfies

Snapchat gaat voortaan advertenties verkopen die op selfies van gebruikers verschijnen. Dat gebeurt aan de hand van bewegende stickers die over de selfie worden geplaatst.

Social

Yahoo reorganiseert ‘programmatic’

Yahoo gaat zijn aanbod van geautomatiseerde advertentieverkoop voortaan onderbrengen bij BrightRoll, het videoplatform dat het vorig jaar kocht voor 640 miljoen dollar.

Marketing