More stories

Start-up helpt dynamische programmatic video-ads bouwen

Een nieuw bedrijf uit Amsterdam ontwikkelde een platform om ‘gepersonaliseerde’ online videocommercials te maken voor programmatic exchanges. Iedere dag genereert We Adapt makkelijk honderden verschillende videocommercials per klant.

Facebook

Start-up zet blockchain in tegen GDPR-problemen

De nieuwe privacywetten van mei 2018 slaan enorme deuken in datagedreven marketing als uitgevers en adverteerders hun praktijk niet aanpassen. Start-up Faktor heeft een op blockchain gebaseerde oplossing gevonden.

Blockchain

Europese tv-zenders samen in programmatic video

Drie van Europa’s grootste televisiebedrijven richten de European Broadcaster Exchange op. Ze voegen hun programmatic videobereik samen als tegenwicht van Facebook en Google.

Online advertising

Greetz eerste Nederlandse adverteerder op platform Awin

Greetz is een nieuwe samenwerking gestart met internationaal affiliate netwerk Awin om de online verkoop versneld te laten groeien en zijn positie op de Nederlandse en Belgische markt versterken.

Online advertising

Dit zijn de veranderingen in de Adwords Kwaliteitsscore

Google heeft de laatste weken enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd omtrent de kwaliteitsscore in Adwords. Dit is onder andere belangrijk, omdat sinds kort ook de ad rank op een andere manier wordt berekend, waardoor je een verlies aan impressie-aandeel en een stijging in CPC in je account kan zien. Als je via Adwords een groter publiek wilt bereiken, zonder een stijging in kosten, is de kwaliteitsscore van je Adwords zoekwoorden verbeteren een belangrijk onderdeel.

Online advertising

Delivery Hero kondigt plan beursgang aan

Delivery Hero kondigt plannen aan voor een beursgang. De maaltijdbezorger wil tot 450 miljoen euro groeigeld ophalen. Voor aandeelhouder Rocket Internet is het de eerste beursgang in zijn portefeuille.

Food

Rijksuniversiteit Groningen organiseert online cursus AVG

De MOOC (Massive Open Online Course) van de Rijksuniversiteit Groningen organiseert een gratis online cursus over de rechten en plichten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Die nieuwe wet wordt per mei 2018 van kracht.

Privacy

Google bouwt adblocker in Chrome: drama of goed voor adverteerder?

Google zou werken aan een eigen adblocker. Volgens de hardnekkige geruchten wordt deze ingebouwd in webbrowser Chrome en bovendien standaard geactiveerd. Is dit een gedurfde zet of een (gevaarlijke) stap om de eigen macht nog wat verder te vergroten?

Online advertising

Startup haalt 35 miljoen op in 24 seconden

Softwarebedrijf Brave, van een Mozilla-oprichter, haalde met blockchaintechnologie Ethereum 35 miljoen dollar groeigeld op in 24 seconden. De financiers waren geen dure durfinvesteerders, maar gewone geïnteresseerde mensen.

Payment

‘Dit maakt performance interessant voor native en brands’

Performancenetwerk TradeTracker brengt een systeem dat uitgevers anders, ‘eerlijker’ beloont dan nu. Met ‘Real Attribution’ kan iedereen die bijdroeg aan een conversie daar een vergoeding voor krijgen. “Performance is in een keer interessant voor native advertising, storytelling en merkadverteerders”, aldus directeur Bas Dokter.

Attributie

Google Chrome gaat ‘foute reclame’ weren

Google heeft bevestigd dat het volgend jaar in Chrome advertenties gaat weren die niet aan de zogenoemde Better Ads standaard voldoen. Over het algemeen is dat reclame met geluid en beeld die het volledige scherm in beslag neemt.

Online advertising

‘Grote Europese boete voor Google Shopping aanstaande’

De Europese Commissie zou nog voor de zomervakantie een grote boete aan Google willen geven voor concurrentievervalsing met Google Shopping.

Online advertising

Start-up maakt slimme software voor video croppen

De start-up Crop.video uit Delft belooft een probleem op te lossen waar talloze socialmedia- en contentmanagers en reclamenetwerken dagelijks mee kampen: met een druk op de knop kan het verticale video maken van horizontaal beeld en andersom.

Campagnes

Nominaties IAB Programma Awards bekend

De nominaties van de Programma Awards van IAB Nederland zijn bekend. De grote, internationale netwerken zijn goed vertegenwoordigd, maar lokale specialisten doen net zo hard mee.

Online advertising

Groei voor mediabestedingen in 2016 dankzij online

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2016 met 1,4 procent gegroeid tot bijna 4,7 miljard. In absolute bestedingen bedroeg de stijging 66 miljoen. Daarbij zag internet de bestedingen weer dubbelcijferig toenemen, volgens het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2016 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Online advertising