More stories

Premium

2021: forse mediabestedingen, ruim €4,7 miljard

Bol.com heeft afgelopen jaar 73 procent meer uitgegeven aan traditionele reclame. Alhoewel dit een forse stijging is, is de webshop hiermee niet de grootste procentuele stijging. Deze eer gaat naar MediaMarkt: met uitgaven van meer dan 23,8 miljoen euro in 2021 ziet dit merk een stijging van 204,6 procent in bruto offline advertentiekosten.

Online advertising

Hoe krijg je inzicht in de winstgevendheid van je SEA-campagnes?

Bij het analyseren van SEA-campagnes wordt vaak alleen naar gemiddeldes gekeken. Met wat extra werk krijg je beter inzicht in de winstgevendheid.

Analytics
Premium

Microsoft koopt reclameplatform Xandr

Microsoft heeft het programmatic display-platform Xandr overgenomen van telco AT&T, dat zich terugtrekt uit de mediabusiness.

Programmatic
Premium

Nieuwe aanhouding in onderzoek naar oplichting met nepnieuwswebsites

Half december heeft de FIOD een 28-jarige Amsterdammer aangehouden die zich zou hebben beziggehouden met onder andere oplichting via nepnieuwswebsites. De man kwam bij de FIOD in beeld in een strafrechtelijk onderzoek met doorzoekingen op 22 september.

Online advertising

Podcast The Brief: Jerome Kuijken (De Speld) over satire als krachtige vorm van communicatie

The Brief is een podcast van Wayne Parker Kent over content, marketing en creatie. Deze keer met Jerome Kuijken van De Speld & Partners.

Creative

De digitale economie verdient meer aandacht uit Den Haag

Op 16 november ging de Tweede Kamer voor het eerst echt in gesprek over twee niet onbelangrijke wetten die de digitale economie beter moeten reguleren. De DSA (Digital Services Act) en de DMA (Digital Market Act) komen uit Europa en zijn broodnodig.

Online marketing
Premium

‘Identificatie van politieke advertenties op Facebook loopt vaak mis’

Onderzoekers van KU Leuven en New York University stellen dat Facebook wereldwijd tot 83 procent van de advertenties die politiek geaard zijn, verkeerd beoordeelt. Soms worden ze niet herkend als politieke advertenties, maar vaak krijgen ook niet-politieke advertenties onterecht wel een politiek label.

Online advertising

Onderzoek: de impact van Covid-19 op adverteren in de reisbranche

Het coronavirus heeft een zware wissel getrokken op de reisbranche. Onderzoek laat zien dat consumenten nog altijd graag op vakantie gaan, maar dat hun wensen wel zijn veranderd. Hoe speel je daar als adverteerder op in?

Online advertising
Premium

Klarna brengt browserextensie uit met kortingscodes

Klarna, bekend als internetkassa, breidt zijn activiteiten verder uit in het e-commerce- en reclamedomein met de introductie van een browserextensie met kortingscodes.

E-commerce
Premium

Tesco in retailmedia, bereik vergelijkbaar met Facebook

Engelands grootste supermarktketen Tesco bundelt de digitale en offline mediakanalen, die in de winkels, om adverteerders een propositie te bieden. Daarbij maakt het gebruik van zijn datatak Dunnhumby.

Retail
Premium

Kansspelautoriteit pakt reclame tegen illegale kansspelen aan

De Kansspelautoriteit (Ksa) treedt handhavend op tegen 15 affiliates die op websites reclame maakten voor illegale online kansspelen.

Online advertising
Premium

Ook dit jaar fors meer mediabestedingen Black Friday, Amazon grootste adverteerder

Ondanks de pandemie is er ook dit jaar weer meer uitgegeven aan advertenties rondom Black Friday dan vorig jaar. In totaal werd door adverteerders dit jaar al ruim 28 miljoen euro uitgeven aan offline reclame rondom het uit Amerika overgewaaide koopfestijn. In vergelijking met 2020 is er in 2021 al ruim 3 miljoen euro meer uitgeven aan advertenties op radio, tv, (dag)bladen en buitenreclame. Dit blijkt uit onderzoek van Adfact.

Online advertising
Premium

Verspilling en fraude bij online advertenties: problemen met Programmatic Advertising

Programmatic Advertising is verbonden met fraude en verspilling: een overzicht (o.a. ad-arbitrage) en waarom een brand safety-strategie belangrijk is.

Programmatic
Premium

Gemiddeld 166.000 luisteraars streaming radio

Er staan in Nederland op elk moment gemiddeld 165.951 streams aan die zijn ingeschakeld op streaming radio.

Publishing
Premium

Vele miljarden extra naar Europese online reclamemarkt

De Europese online reclamemarkt is door het coronavirus fundamenteel veranderd. Adverteerders zullen jaarlijks miljarden meer budget beschikbaar maken, ook als tracking en profiling wordt uitgebannen.

Marketing