More stories

Premium

Duitse uitgevers tegen uitfasering 3rd party cookies Chrome

Een collectief van grote Duitse uitgevers, onder wie Axel Springer, wil dat de Europese Commissie ingrijpt bij Google Chrome. De honderden mediabedrijven verliezen zicht op consumentgedrag als Google de 3rd party cookies uitfaseert.

Media

Media2030: verschuivingen in mediaconsumptie in de afgelopen twintig jaar

Wat is er de afgelopen 20 jaar veranderd in mediaconsumptie en advertentiekeuzes? De belangrijkste inzichten en ontwikkelingen uit het Media2030-rapport.

Digital Transformation

Test: wisselend resultaat met uitbreiding doelgroep-targeting Facebook

Facebook-advertenties: niet alles wat Facebook als verbetering preresenteert pakt altijd positief uit. De les: altijd testen en ‘data-driven’ optimaliseren.

Facebook Advertising
Premium

Democraten willen gerichte advertenties aan banden leggen

Een nieuw Amerikaans wetsvoorstel zou vergaande gevolgen kunnen hebben voor het online advertentielandschap en met name voor bedrijven als Facebook en Google.

Online advertising

Google Ads: drie testen met de Hagakure-structuur

We testten Google’s Hagakure-structuur voor advertenties met drie case studies. Algehele conclusie: positief, maar houd de kosten in de gaten.

Online advertising
Premium

Brievenbussticker voortaan online aan/uit zetten

Vanaf 1 januari 2023 vindt de registratie van ieder huishouden om wel of geen reclamefolders te ontvangen digitaal plaats. Huishoudens kunnen hun voorkeur doorgeven en aanpassen via www.InMijnBus.nl. Hiermee verdwijnt de brievenbussticker uit het straatbeeld.

Online advertising
Premium

Freedom Internet stopt adverteren op Facebook en Instagram

Internetprovider Freedom heeft besloten om vanaf 2022 niet meer te adverteren op Facebook en Instagram. Het houdt wel zijn accounts aan om vrienden en volgers te informeren.

Online advertising
Premium

Albert Heijn had meeste uitgaven offline reclame feestdagen: 14,4 miljoen

Supermarktketen Albert Heijn heeft in december 2021 het meest uitgeven aan offline advertenties rondom de feestdagen: ruim 14,4 miljoen euro. Het gaat hierbij om bruto mediabestedingen in de traditionele offline media (radio, televisie, bladen), ‘Out of Home’ (zoals Abri’s) en bioscoopreclame. Dit blijkt uit data van onderzoeksbureau Adfact.

Online advertising
Premium

Workshop: aan de slag met contextual advertising

Geen bak aan data verzamelen om consumenten voor een advertentie te targeten, maar op basis van interesses producten aanbieden: ‘contextual advertising’.

Online advertising
Premium

River Cruise mag concurrent niet noemen in AdWords

River Cruise, een onderneming die sinds de zomer van 2019 onder de handelsnaam River Cruise Rotterdam havenrondvaarten aanbiedt, mag van de rechtbank Rotterdam in Google advertenties niet meer de naam van zijn concurrent Spido gebruiken.

Legal
Premium

T-Mobile koopt exploitant voor taxireclame

T-Mobile Amerika koopt Octopus Interactive. Daarmee kan het zijn activiteiten rondom reclame-exploitatie uitbreiden richting digitale schermen in taxi’s van bedrijven als Uber en Lyft.

Online advertising

Adverteren op Spotify: hoe, wat en waarom, plus tips voor het beste resultaat

Spotify is een belangrijk kanaal voor digitale audio en dus ook voor advertenties. Maar het is anders dan radio: lees hoe adverteren werkt en wat het kost.

Publishing
Premium

Spotify met nieuw reclameformat voor podcasts

Spotify voert een nieuw reclameformat in dat speciaal is ontwikkeld voor luisteraars van podcasts: een klikbare kaart die zeven dagen blijft plakken.

Online advertising
Premium

Franse cookieboetes voor Google en Facebook: 210 miljoen euro

Facebook en Google zijn te slordig met toepassing van de Franse privacyregels en krijgen daarom boetes van respectievelijk 60 en 150 miljoen euro.

Privacy
Premium

Rechter verwerpt klachten LinkedIn adverteerders

Een klacht over misleidende cijfers die LinkedIn aan adverteerders heeft verstrekt is door een Californische rechter ongegrond verklaard. LinkedIn zou hebben gelogen over het aantal keren dat video’s op het platform werden bekeken.

Marketing