Online adverteren in tijden van het coronavirus
We beleven historische tijden nu het coronavirus ook in Nederland om zich heen heeft geslagen. Een van de vele bedrijfstakken die moet inspelen op deze verandering is de marketing
We beleven historische tijden nu het coronavirus ook in Nederland om zich heen heeft geslagen. Een van de vele bedrijfstakken die moet inspelen op deze verandering is de marketing
De Mozilla Foundation en abonnementsdienst Scroll hebben samen een betaalde browserextensie voor de browser Firefox gelanceerd die advertenties op bepaalde websites volledig blokkeert. De opbrengsten gaan direct naar de uitgevers.
De schade aan misgelopen reclame bij de drie grote zenders NPO, RTL en Talpa bedraagt nu al vele miljoenen. STER, de organisatie die voor de publieke zenders reclamezendtijd verkoopt, spreekt tegenover de NOS van een daling van tientallen procenten als gevolg van de coronacrisis.
Ook in 2020 blijft Google in rap tempo updates en innovaties uitrollen. Hierdoor kan het nog wel eens gebeuren dat je één van deze nieuwe, zeer bruikbare features mist.
Beheerders van sites met nepnieuws verdienen in Europa tientallen miljoen euro’s met reclames uit de netwerken van Google en Criteo.
Reclamebedrijf Adcombi verwacht tegen het einde van het jaar een kantoor te zullen openen in Scandinavië. Het bedrijf helpt nationale reclamecampagnes omzetten naar lokaal relevante uitingen voor lokale, fysieke vestigingen.
In Nederland is een grote groep van 45-plussers die op een traditionele manier naar televisie kijkt. Daardoor kan met tv nog altijd een ongekend groot publiek bereikt worden. Inmiddels gebeurt er online en on demand heel veel bij de jongere generatie en dit verschuift langzaam naar de oudere generatie. ‘De echte samenwerkingen tussen online platformen en klassieke televisie zijn er nu nog niet, omdat het water nog niet tot aan de lippen staat,’ zegt Robbert van der Hulst is werkzaam bij M2Media; een bureau dat media- en marketing vraagstukken oplost om merken te laten groeien.
De zucht naar meer controle en overzicht zorgt ervoor dat veel adverteerders hun programmatic advertising steeds vaker insourcen.
Het wordt voor adverteerders en marketeers nog lastiger om internetgebruikers te identificeren nu webbrowser Brave een nieuwe techniek invoert tegen browser fingerprinting. Er sneuvelt weer een manier om internetters te identificeren.
Digital Out Of Home (DOOH) wint enorm aan populariteit, wordt met hoge snelheid geadopteerd door marketing Nederland, maar zit toch nog vol met uitdagingen.
De tv-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2019 uitgekomen op 829 miljoen euro. Hiermee groeit de markt met 0,9 procent ten opzichte van 2018.
Ontwikkelaars mogen van Apple voortaan advertenties via push-notificaties sturen. Voorheen was dat niet toegestaan, al werd het oogluikend toegestaan.
De Digital Out of Home (DOOH) advertentiemarkt is wereldwijd bezig aan een sterke opmars. Nederland loopt in deze markt voorop.
Zeventig procent van de online reclamebudgetten wereldwijd gaat naar twee partijen: Facebook en Google. De reclamemarkt is een ongereguleerde duopolie geworden waar enkel de kruimeltjes nog toevallen aan lokale partijen en techspelers die niet zijn opgewassen tegen de twee reuzen.
Coolblue verraste afgelopen weekend met het besluit om de reclamekraan dichter te draaien en prijzen te verhogen. Kleinere handelaren op de marktplaats van Amazon blijken in de VS precies hetzelfde te doen om zich te wapenen tegen teruglopende leveringen van fabrieken uit China.