More stories

Nespresso-campagne: visueel zeer indrukwekkend

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een bijzonder crossmediale brandingcampagne van Nespresso.

Customer Engagement

INS passeert met blockchain ‘middle man’: fabrikant verkoopt aan consument

Met een intentieverklaring tussen INS en PostNL krijgt een Nederlands platform waarop fabrikanten en consumenten elkaar vinden vorm. Het Russische bedrijf wil met een blockchainoplossing de ‘middle man’ overslaan – de supermarktketens dus.

Disruptie

Dick Boer weg als topman Ahold Delhaize

Per 1 juli aanstaande is Dick Boer niet meer de CEO van Ahold Delhaize. Hij geeft het roer over aan collega-bestuurder Frans Muller.

Retail

Kassaloze Tap to go-technologie gaat landelijk

Albert Heijn wil zijn kassaloze Tap to go-technologie uitbreiden naar alle tachtig winkels van AH to go. Dat zegt general manager Jan-Willem Dockheer in het Financieele Dagblad.

Food

Winkel van de toekomst: wat online en offline spelers van elkaar kunnen leren

Elke retailer denkt erover na hoe de winkel van de toekomst eruit zou moeten zien maar vaak blijft het bij het ad hoc implementeren van coole technologie. Hoe kun je dit strategisch aanpakken zonder je doelgroep van je te vervreemden?

Customer Engagement

Specishops start pilot in Duitsland via Amazon

Toen Jeroen Boeve tijdens zijn studie enkele producten verkocht via Marktplaats en eBay om wat bij te verdienen, had hij nooit gedacht dat dit het startsein zou zijn van drie goedlopende webwinkels. Om het toenemende aantal orders te kunnen bijbenen moest Specishops, het overkoepelende bedrijf, de afgelopen jaren zelfs drie keer verhuizen. “Ook dit jaar verwachten we weer met zo’n 30 procent te groeien.”

Cross Border

Personalisatie in retail vraagt om realtime benadering

Consumenten worden nog steeds veeleisender en verwachten een persoonlijke benadering, zowel in de winkel als online. Grote generalistische marketingcampagnes verliezen hun kracht en maken plaats voor gepersonaliseerde boodschappen. Het liefst realtime, want dat is the moment of truth.

Customer Engagement

Omoda: ‘Data-innovatie versnellen om klant te blijven verrassen’

Schoenenwinkel Omoda introduceert deze week een nieuwe webwinkel. Ook de app – waarvoor het een klein jaar geleden nog een Dutch Interactive Award won – is vervangen. Daarvoor stapt het over van een maatwerk e-commercesysteem naar het platform van Salesforce. Het doel van de verandering is helder: het bedrijf wil klantdata beter kunnen inzetten.

Customer Experience

Column: Disrupted by Amazon

2017 was het jaar waarin we massaal gewend raakten om online spullen te bestellen en te gebruiken wanneer wij dat willen, in plaats van dat door anderen te laten bepalen. Zo zorgde Netflix ervoor dat seamless tech de norm werd door ons kennis te laten maken met content die je zowel op je smartphone, je tablet als het grote scherm kunt bekijken. En dat geheel device-agnostisch.

Disruptie

Oprichter wupti.com start winkelformule in Utrecht

De Deense keten NORMAL, wat staat voor normale producten voor abnormale prijzen, gaat in Nederland de strijd aan met ‘belevingswinkel’ Action. Op 5 mei opent de eerste winkel zijn deuren in Hoog Catharijne. Maar net als Action mijdt NORMAL iedere vorm van e-commerce.

Retail

Mini-apps in WeChat brengen nieuwe vormen van e-commerce

De verdeling is altijd heel duidelijk geweest: Tencent domineert in gaming en social media, Alibaba is bekend om zijn e-commerce. Maar met hele kleine stapjes begeeft die eerste internetreus zich op het vlak van de ander. Tencent experimenteert met nieuwe vormen van e-commerce in WeChat.

Digital Wallets

Datagedreven de concurrentie verslaan op bol.com en Amazon

Marketplaces zoals Amazon, bol.com en Alibaba groeien als kool en bieden kansen op het gebied van traffic en brand exposure. Het omzetaandeel van merken die hun product via deze kanalen verkopen, stijgt in rap tempo. Maar hoe blijf je de concurrentie voor? Alleen met de juiste datagedreven optimalisaties word je succesvol op marketplaces.

E-commerce platforms

Google Shopping sluit API voor Magento: wat te doen?

Over drie weken verdwijnt de API waarmee onder meer Magento-gebruikers hun webwinkel direct integreren met Google Shopping. Wat is het alternatief?

Magento

Dille & Kamille: ‘Webwinkel hoeft niet leidend te zijn’

Vergeleken met de dertig winkels is de webshop van Dille & Kamille nu in omzet de grootste vestiging. En hoewel het belang van de online verkoop alleen maar zal groeien, realiseert het bedrijf zich ook dat de focus moet blijven liggen op de offline aanwezigheid. “Het klinkt als de omgekeerde wereld”, zegt marketing- en e-commercemanager Arnout Baas. “Maar veel van onze klanten kopen liever in de winkelstraat.”

Customer Experience
Premium

Coolblue groeit 38% naar 1,2 miljard euro omzet

“2017 was misschien wel het aller-allermooiste Coolblue-jaar ooit”, vertelt directeur Pieter Zwart bij de toelichting van zijn jaarcijfers. De omzet steeg met 38 procent tot 1,2 miljard en de nettowinst bleef stabiel op negen miljoen euro. Want de meeste verdiensten worden terug in het bedrijf geïnvesteerd.

E-commerce