More stories

Premium

Winkels op afspraak open, maar muiterij dreigt

Als een dijk die op doorbreken staat, kondigen steeds meer winkels aan dat ze zaterdag gewoon weer opengaan. Onder andere in Limburg, Gelderland en Overijssel kunnen ondernemers zelfs rekenen op steun van hun burgemeester. De provincie Overijssel vindt dat het beleid naar de verkeerde kant aan het doorslaan is en dat heeft ‘schrijnende gevolgen’.

Retail

Drie succesfactoren voor e-commerce in een post-pandemie wereld

Hoewel e-commerce al jaren een onafgebroken groei doormaakt, kunnen we de evolutie ervan niet analyseren zonder de pandemie te negeren.

Coronacrisis
Premium

Tesco: consument door corona fundamenteel veranderd

Corona heeft het winkelgedrag van de Engelse consument voor altijd veranderd. De online omzet daalde afgelopen kwartaal wel wat, maar steeg met 56% ten opzichte van 2019.

E-commerce

Nederlandse start-ups op de CES in Las Vegas: wie viel op?

De Consumer Electronics Show van 2022 vond vorige week plaats. Nederlandse start-ups sprongen eruit (CES Awards!). Dit waren de bedrijven die mij opvielen.

Start-ups
Premium

Digitale flagshipstore vol droomwerelden

Er mag meer durf in het e-commercelandschap. Designlabel Moooi werkt daarom aan een soort digitale flagshipstores, met bijna filmische productintroducties.

Digital Design
Premium

JD.com opent one-stop shop Ochama in Rotterdam en Leiden

Voor de Chinese e-commercegigant JD.com is het een primeur en deze doet zich voor in Nederland. In Rotterdam en Leiden is onder de naam Ochama een one-stop shop geopend, een soort Kijkshop maar dan met food en non-food waar je online bestellingen afhalen.

E-commerce
Premium

INretail: Haal Nederland van de pauzestand

Branchevereniging INretail roept het kabinet op Nederland van de pauzestand te halen en niet-essentiele winkels weer te openen. Vandaag biedt de vereniging haar plan daarvoor aan het kabinet aan. Dat nu ook burgemeesters in de bres springen voor hun lokale ondernemers en inwoners en het kabinet bestoken met brieven om te heropenen, is een belangrijk signaal, zegt INretail.

E-commerce

Retouren in e-commerce: tijd om de wetgeving te verduurzamen

Retouren: e-commercebedrijven zien een rol voor de overheid zien in het stimuleren van duurzaam gedrag bij consumenten zelf. Tijd om de wet aan te passen.

Sustainability

CDP’s: de must-have voor gepersonaliseerde marketingcampagnes

Het Customer Data Platform is een belangrijk middel om inzicht te krijgen in klantgedrag. Zo zet je een CDP effectief op.

Customer Engagement

Discovery-marketing wordt steeds belangrijker blijkt uit cijfers en trends

Discovery-marketing wordt steeds belangrijker. Dat blijkt uit groeicijfers en uit trends als live-stream shopping, social commerce en influencer-marketing.

Online marketing

Jeanine Holscher (Blokker): ‘Wat wij hebben is echt uniek’

Blokker staat na recordverliezen nog steeds overeind. Hoe blijf je als 125 jaar oude retailer nog relevant? CEO Jeanine Holscher over haar visie en werkwijze.

Strategy
Premium

Online omzet in november ruim 5 procent hoger

De online omzet was in november 5,2 procent hoger dan in november 2020. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 8,6 procent meer omgezet. De online omzet van multi-channelers groeide met 1,1 procent.

Retail

Hoe krijg je inzicht in de winstgevendheid van je SEA-campagnes?

Bij het analyseren van SEA-campagnes wordt vaak alleen naar gemiddeldes gekeken. Met wat extra werk krijg je beter inzicht in de winstgevendheid.

Analytics
Premium

Weer supermarktdeal voor Just Eat, meer volgen

Just Eat, onderdeel van Thuisbezorgd-concern, heeft in Engeland zijn tweede logistieke deal in korte tijd gesloten met een supermarkt. CEO Jitse Groen jaagt internationaal op meer samenwerkingen.

Marketing

MACH: het einde van de ‘code freeze’

Veel retailers kiezen voor een ‘code freeze’ en hopen zo dat hun platform tijdens pieken online blijft. Een MACH-architectuur kan deze problemen voorkomen.

E-commerce