More stories

Lyft vraagt beursnotering aan

De Amerikaanse autodeeldienst Lyft heeft een beursnotering aangevraagd bij de toezichthouder op de financiële markt SEC.

Venture

Omnichannel retail: wel of niet doen?

Omnichannel is een buzzwoord in de retail dat enige nuancering behoeft. Ja, omnichannel shoppers geven meer geld uit, maar dat wil niet zeggen dat elke klant zit te wachten op een uniforme beleving in al je kanalen.

Strategy

Blue Tomato opent winkel in Utrecht

De Europees werkende skate-, ski- en surfwebwinkel Blue Tomato heeft een fysieke winkel geopend in hartje Utrecht, zijn eerste in Nederland.

Retail

Lightyear: “We zijn een autobouwer met een verhaal”

Elektrisch rijden wordt snel de nieuwe norm. Maar wat als alle ruim acht miljoen auto’s in het land van een stekker voorzien zijn? Zijn er dan ook acht miljoen oplaadpunten nodig en heeft het stroomnet wel voldoende capaciteit als al die auto’s ’s avonds inpluggen? Volgens de nieuwe Helmondse autobouwer Lightyear hoeft die vraag helemaal niet beantwoord te worden.

Start-ups

E-commerce: Is zelf starten lucratiever dan webshop overnemen?

Veel van de huidige onlineondernemers zijn gestart met niets en bouwden zelf in de loop der jaren stapje voor stapje hun webshop uit tot een bloeiende onderneming. Omdat e-commerce een relatief nieuwe branche is, was dat tot voor kort misschien wel de enige mogelijkheid. Maar nu? 

Strategy

Slim omgaan met je API’s: het nut van een interne marketplace

Hergebruik van software is op papier een goed idee, maar komt in de praktijk maar mondjesmaat van de grond. De services die worden gedeeld zijn niet plug-and-play en de kosten vallen daardoor altijd hoger uit dan beraamd. Hoe kun je softwarehergebruik wel succesvol vormgeven? Met interne API-marketplaces.

Strategy

Van strategie naar initiatieven: hoe geef je digitale transformatie vorm?

Digitale transformatie heeft impact op IT maar nog meer op de business. Dat bleek uit de paneldiscussie tijdens het OutSystems NextStep-evenement dat we in oktober in Zaandam hielden.

Strategy

Volkswagen koopt specialistisch bureau digitale transformatie

Volkswagen heeft een belang van 49 procent genomen in Diconium, een groot bureau uit Stuttgart dat is gespecialiseerd in de begeleiding van digitale transformatieprocessen.

Innovatie

Crowdfundingpionier Roy Cremers mikt op 75 miljoen euro voor Voordekunst

In 2009 besloot crowdfundingpionier en kunstvisionair Roy Cremers om de stoute schoenen aan te trekken. Hij richtte crowdfundingplatform Voordekunst op met als missie om ondernemerschap in de cultuursector te stimuleren en om zo veel mogelijk mensen als donateur bij kunst & cultuur te betrekken. Dat Rutte met zijn 1e kabinet de hakbijl in de cultuursubsidies zette hielp Roy een handje op weg. Maar het succes wordt vooral gedreven door aanstekelijke passie, een extensief netwerk en een bevlogen team. Onlangs haalde Voordekunst de mijlpaal van €20 miljoen aan donaties via meer dan 200.000 donateurs. Hoe zien de toekomstplannen er uit? Wat is de online strategie? Gaat artifical intelligence een rol spelen in crowdfunding? We nemen een kijkje in de keuken bij Voordekunst. Tipje van de sluier: Cremers mikt op €75 miljoen in 2025. The sky is the limit zullen we maar zeggen.

Customer Engagement

Google bouwt nieuw datacentrum in Denemarken

Google investeert zeshonderd miljoen euro in de bouw van zijn vijfde datacentrum in Europa. De nieuwe ‘externe harde schijf’ en onderdak voor onder meer Search en YouTube komt in Fredericia in Zuid-Denemarken.

Tech

Samenwerken in de reisbranche: wie durft?

Gebrek aan samenwerking in de reisketen zorgt ervoor dat reizigers een ‘schizofreen’ totaalproduct ontvangen, zegt Maarten Kappert, digitaal strateeg Travel & Hospitality bij Mirabeau. Op Emerce eDay 2018 leidde hij een privésessie met twintig leaders uit de reisbranche. Dit zijn zijn bevindingen. 

Strategy

Column: Blitzscaling

Als Google, AirBnB of Amazon in Europa zouden zijn geboren, hadden ze een fractie van hun huidige omvang gehad. Dat komt omdat het bij ons moeilijk is om substantiële funding te krijgen voor start-ups die forse marketing nodig hebben om hun toekomstige klanten te bereiken.

Start-ups

Personalisatietechnologie is helemaal geen science fiction

Recentelijk las ik een artikel op Techcrunch waarvan de inhoud me geenszins verbaasde. Een analyse van data in Crunchbase toont aan dat de wereldwijde durfkapitaalfinanciering voor personalisatie- en aanbevelingsplatformen de afgelopen kwartalen flink is gestegen.

Customer Experience

Zo werkt digitale transitie in de verzekeringssector

Sterk veranderende klanteisen vergen dat verzekeraars transformeren. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om het aanbod voor klanten te verbeteren door onder meer vereenvoudigde customer journey’s, gepersonaliseerde proposities, kostenoptimalisaties en interne procesveranderingen te realiseren. Hoe richten verzekeraars hun organisatie in?                 

Strategy

Winkelketen Blokker in de etalage

De familie Blokker is op zoek naar een koper voor de keten die zijn naam draagt. De eigenaren zijn bereid de meerderheid van de aandelen op te geven en ook het management zou een belang mogen krijgen.

Venture