More stories

Drie excuses om niet te hoeven meten

Het is steevast mijn ‘oneliner’ tijdens een introductierondje: “ik houd van creativiteit, maar als we het resultaat niet meten, is het maar een dure hobby.” Meestal zorgt deze opmerking voor glimlachende gezichten. Een mooie ijsbreker, maar ik meen het serieus.

Analytics

Hoe haal je alles uit het marktplaatsmodel?

De strijd om de aandacht van de online-consument speelt marktplaatsen in de kaart. Zij bieden gemak en een allesomvattend assortiment, of het nu gaat om een niche als nepwimpers of om telefoonhoesjes. Bijna elk product dat je nodig kunt hebben kan je vinden bij marktplaatsen als Amazon of Bol.com. Hoe maak je succesvol gebruik van dit businessmodel?

Marketplaces

Digitalisering Intergamma: ‘Maatwerk moet hoge toegevoegde waarde hebben’

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, wil de beste omnichannel retailer van de Benelux worden. Het technologische fundament daarvoor kenmerkt zich door een mix van microservices en standaardapplicaties, vertelt CIO Simon Hansen. “We willen ons kunnen focussen op retail.”

Agile

Marley Spoon naar de beurs

De abonnementenverkoper voor maaltijdozen Marley Spoon wil volgende maand via de beurs in Australië 45 miljoen euro nieuw geld uit de markt halen.

Food

Continue kennisontwikkeling als strategische asset

Nieuwe tijden vragen om nieuwe manieren van kennisontwikkeling.  Snel veranderende technologie zorgt ervoor dat IT-professionals steeds meer en steeds sneller kennis tot zich moeten nemen. Dit verklaart de snelle opmars van continuous learning. De whitepaper gaat dieper in op wat continuous learning precies inhoudt en hoe je dit als organisatie faciliteert.

Recruitment
Premium

Ken Fontijn chief digital officer bij MediaMarkt

MediaMarkt Nederland krijgt een nieuwe directiepositie. De eerste chief digital officer van de elektronicawinkel wordt Ken Fontijn, die eerder werkte bij Coolblue, V&D en tot recent Zalando in Berlijn.

E-commerce

Waarom werkt niet iedere overheid digitaal?

De omgeving waar digitalisering het traagst lijkt te gaan is de overheid, vele goede voornemens ten spijt. Ondanks de evidente voordelen – met name een snellere dienstverlening aan inwoners en efficiëntere interne processen – werkt nog lang niet elke gemeente digitaal, terwijl er legio mooie voorbeelden zijn. Wat gaat daar mis? 

Strategy

Daimler en Didi investeren in Europees Taxify

Autofabrikant Daimler en de ‘Chinese Uber’ Didi Chuxing investeren 175 miljoen dollar in Taxify uit Estland. Dat brengt de waardering van het bedrijf boven de miljard dollar. Een nieuwe Europese unicorn is geboren.

Venture

‘Fysieke winkel heeft grote meerwaarde voor omnichannel-winkels’

Begin 2017 vond 15 procent van de verkoop van producten online plaats, tegen 11 procent in 2015. Webwinkels groeien, terwijl veel fysieke winkels het moeilijk hebben. Dat consumenten meer producten online kopen betekent niet dat de offline winkel buitenspel staat. De fysieke winkel kan veel meerwaarde hebben voor de e-commerce, maar daar wordt nu nog te weinig gebruik van gemaakt. De winkel hoeft in ieder geval geen omzetmaker meer te zijn.

Fulfillment

Kraftwerk creëert canvas voor betere chatbots en assistants

De wereld van chatbots, digitale assistants en slimme speakers zoals Google Home en Amazon Alexa wordt in rap tempo volwassen. […]

Strategy

Case: Heineken verbindt personeel via Facebook Workplace

Vanaf september 2017 heeft Heineken Workplace van Facebook wereldwijd uitgerold naar de meerderheid van haar medewerkers. Hoe haalt de brouwer wereldwijd voordeel dit platform?

Facebook

Hornbach schroeft online investeringen op

Bouwmarkt Hornbach moet de online investeringen opschroeven om te kunnen concurreren met de grote e-commerceplatformen. In Duitsland, bijvoorbeeld, gaat de helft van de doe-het-zelvers al naar Amazon.

Retail

Prijs is de belangrijkste P in de marketingmix

Prijs is de belangrijkste P in de marketingmix geworden. En hoe kunnen retailers pricing data gebruiken om de ROI van marketingcampagnes verhogen?

Strategy

Waarom een digitale transformatie cruciaal is

De wereld draait niet langer om geld, maar om data. Sterker nog, geld heeft soms al de vorm van digitale data. Denk aan het minen van bitcoins via wiskundige algoritmes. Het bedrijfsleven digitaliseert in rap tempo en nieuwe technologieën veranderen producten, processen, businessmodellen en bedrijfsculturen. Economen spreken al van een nieuwe industriële revolutie: de industrie 4.0. Hoe komen bedrijven daar in mee? 

Disruptie

Google Home beter verkocht dan Amazon Alexa

Google heeft in het eerste kwartaal van 2018 meer slimme online speakers verkocht dan Amazon en zal de afstand tot Amazon Alexa alleen maar vergroten.

Tech