More stories

Smartphoneverslaving: wat de geschiedenis van het roken ons leert

Verslaafd aan het beeldscherm, en met name de telefoon, is een hedendaags probleem. Misschien niet voor marketeers en adverteerders, wel voor consumenten. Hoe kun je het beste met deze ‘verslaving’ omgaan? Na deze tien lessen uit het nicotine-tijdperk kun je prima omgaan met je telefoon. “Misschien zou de smartphone moeten waarschuwen dat Candy Crush met jou speelt in plaats van andersom.”

Mobile

Lufthansa begint interne risico-investeerder

Lufthansa opent een intern gericht investeringsbedrijf dat nieuwe digitale bedrijfsmodellen moet ontwikkelen. Op den duur kan het ook gaan participeren in externe start-ups.

Travel

Volkswagen begint online autodeeldienst

Onder de merknaam WE lanceert Volkswagen volgend jaar een autodeeldienst voor elektrische voertuigen in Duitsland. Vanaf 2020 wordt WE Europees uitgerold in de grootste steden.

Innovatie

Zijn B2B-organisaties klaar voor digitale transitie?

Ook in B2B-marketing heeft digitalisering een transitie veroorzaakt van product naar klantgericht denken. De verwachtingen van klanten zijn snel veranderd en het oriëntatieproces speelt zich vaak online af. Toch zijn veel B2B-bedrijven nog wat terughoudend in de transitie naar digitalisering in vergelijking met B2C-bedrijven. Waar loopt de B2B-marketeer tegenaan bij dit veranderingsproces? 

B2B Digital

Zo maak je big data daadwerkelijk ‘big’

Je bent actief in een organisatie waar veel creativiteit aan campagnes wordt verwacht. Daarnaast ben je ook actief aan het werk met data. En je hebt inmiddels de beschikking over een aardige hoeveelheid data. Puristen zullen – terecht – zeggen dat een grote dataset niet gelijk staat aan big data. Deze vier stappen helpen om data slimmer in te zetten, ook zonder budget.

Strategy

De drie belangrijkste bouwstenen van een sterke merkidentiteit

Succesvol global brandmanagement is het vinden van de balans tussen de nationale en internationale merkenstrategie. Hoe zorg je dat je hele organisatie de merkidentiteit consistent, consequent en constant doorvoert? Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor het bouwen van een sterk corporate merk.

Communicatie

Case: Travelbags blijft groeien door omnichannel en retargeting

Travelbags, de Nederlandse marktleider in koffers en (reis)tassen, weet nog elk jaar te groeien. Tot voor kort deed het bedrijf dit geheel op eigen kracht, maar in juni 2018 sloot het een investeringsovereenkomst met RTL. “We willen niet alleen de groei in Nederland en België doorzetten, maar ook uitrollen in omliggende landen”, aldus medeoprichter Gerjan Horstra.

Online marketing

Drie excuses om niet te hoeven meten

Het is steevast mijn ‘oneliner’ tijdens een introductierondje: “ik houd van creativiteit, maar als we het resultaat niet meten, is het maar een dure hobby.” Meestal zorgt deze opmerking voor glimlachende gezichten. Een mooie ijsbreker, maar ik meen het serieus.

Analytics

Hoe haal je alles uit het marktplaatsmodel?

De strijd om de aandacht van de online-consument speelt marktplaatsen in de kaart. Zij bieden gemak en een allesomvattend assortiment, of het nu gaat om een niche als nepwimpers of om telefoonhoesjes. Bijna elk product dat je nodig kunt hebben kan je vinden bij marktplaatsen als Amazon of Bol.com. Hoe maak je succesvol gebruik van dit businessmodel?

Marketplaces

Digitalisering Intergamma: ‘Maatwerk moet hoge toegevoegde waarde hebben’

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, wil de beste omnichannel retailer van de Benelux worden. Het technologische fundament daarvoor kenmerkt zich door een mix van microservices en standaardapplicaties, vertelt CIO Simon Hansen. “We willen ons kunnen focussen op retail.”

Agile

Marley Spoon naar de beurs

De abonnementenverkoper voor maaltijdozen Marley Spoon wil volgende maand via de beurs in Australië 45 miljoen euro nieuw geld uit de markt halen.

Food

Continue kennisontwikkeling als strategische asset

Nieuwe tijden vragen om nieuwe manieren van kennisontwikkeling.  Snel veranderende technologie zorgt ervoor dat IT-professionals steeds meer en steeds sneller kennis tot zich moeten nemen. Dit verklaart de snelle opmars van continuous learning. De whitepaper gaat dieper in op wat continuous learning precies inhoudt en hoe je dit als organisatie faciliteert.

Recruitment
Premium

Ken Fontijn chief digital officer bij MediaMarkt

MediaMarkt Nederland krijgt een nieuwe directiepositie. De eerste chief digital officer van de elektronicawinkel wordt Ken Fontijn, die eerder werkte bij Coolblue, V&D en tot recent Zalando in Berlijn.

E-commerce

Waarom werkt niet iedere overheid digitaal?

De omgeving waar digitalisering het traagst lijkt te gaan is de overheid, vele goede voornemens ten spijt. Ondanks de evidente voordelen – met name een snellere dienstverlening aan inwoners en efficiëntere interne processen – werkt nog lang niet elke gemeente digitaal, terwijl er legio mooie voorbeelden zijn. Wat gaat daar mis? 

Strategy

Daimler en Didi investeren in Europees Taxify

Autofabrikant Daimler en de ‘Chinese Uber’ Didi Chuxing investeren 175 miljoen dollar in Taxify uit Estland. Dat brengt de waardering van het bedrijf boven de miljard dollar. Een nieuwe Europese unicorn is geboren.

Venture