More stories

Ouderen willen best betalen voor wifi aan boord

Waarvoor zijn reizigers bereid te betalen nadat ze een vliegticket hebben geboekt? Die vraag stelde dé Vakantiediscounter aan meer dan 1500 consumenten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat jongeren gratis wifi verwachten aan boord.

Travel

McKinsey: vier mythes over Chinese toeristen

China is nu al de grootste markt voor uitgaand toerisme geworden. Reisorganisaties, hotels en verkeersbureaus die de lucratieve Chinese toerist willen lokken, moeten oppassen dat ze niet in een aantal hardnekkige mythes trappen, waarschuwt McKinsey.

Cross Border

Hotelbeds koopt HolidayTaxis

Beddenbank Hotelbeds heeft transferbedrijf HolidayTaxis overgenomen voor een onbekend bedrag. HolidayTaxis wordt als apart merk gehandhaafd.

Travel

Doorstart voor TravelBird onder de vleugels van Secret Escapes

Secret Escapes is de nieuwe eigenaar van de failliete reisorganisatie TravelBird. Voor de 310 medewerkers van TravelBird levert dit nieuws niet zoveel op – de deal behelst de naam, website en middelen en vrijwel niet behoud van werkgelegenheid. Naar verluidt kunnen hooguit 25 medewerkers mee in de doorstart.

Travel
Premium

TripAdvisor van start als sociaal platform, KLM doet mee

TripAdvisor is vandaag officieel opnieuw gelanceerd als social medium. Reizigers die een trip plannen kunnen dat doen met behulp van de aanbevelingen van vrienden, familie, experts en bedrijven die ze volgen. KLM is een van die bedrijven met een profiel op de vernieuwde site.

Social

BlaBlaCar koopt Franse busmaatschappij

BlaBlaCar neemt de busdivisie Ouibus van de Franse spoorwegen over. Klanten kunnen dus voortaan kiezen of ze op lange afstanden willen carpoolen of de bus nemen. Het is niet bekend wat BlaBlaCar neertelt voor Ouibus.

Start-ups

Rijncruise doet het niet meer voor 60-plusser

Zestigplussers gaan niet altijd met de bus op vakantie en lopen ook niet warm voor een Rijnreisje. Ze missen informatie in het online reisaanbod die bij hun behoeften past. Dit blijkt uit onderzoek van Via Ella, een nieuw reisplatform dat zich richt op reizigers vanaf ongeveer 60 jaar.

Customer Engagement

Tiqets haalt 23 miljoen dollar op

Tiqets heeft een nieuwe investeringsronde opgehaald van 23 miljoen dollar. Deze ronde, onder leiding van HPE Growth Capital en bestaande aandeelhouders, komt bovenop de 17 miljoen dollar Series B die het bedrijf in mei 2017 heeft opgehaald. Met dit geld wil Tiqets zijn technologie verder door ontwikkelen en internationale groei versnellen.

Start-ups

Samenwerking Foursquare en TripAdvisor

Foursquare is een partnerschap aangegaan met TripAdvisor. De locatiedata van Foursquare worden door TripAdvisor gebruikt om realtime, relevante informatie te tonen aan reizigers.

Customer Engagement

Hackathon Travix: beter cross-sellen, stabieler platform en op budget zoeken

Travix heeft met ondersteuning van Travelport een hackathon georganiseerd. Developers hadden de keuze uit vier verschillende thema’s: de toepassing van AI, het verbeteren van de customer journey, het sterker maken van het platform en het opsporen van de kernoorzaak van productieproblemen.

Innovatie

TravelBird nu echt failliet

TravelBird, dat op 31 oktober jl. surseance van betaling aanvroeg, is failliet verklaard. Volgens curator Jan Padberg van HVG Law is dit nodig om een doorstart in afgeslankte vorm mogelijk te maken.v

Start-ups

D-reizen: vergelijken van deals

D-reizen heeft een nieuwe campagne gelanceerd waarin de nadruk wordt gelegd op het vergelijken van deals. Eerder werd de VakantieXperts-campagne gelanceerd waarin dat deel van de D-rt Groep wordt gepositioneerd als specialist in maatwerk.

Campagnes

Destinations of the World overgenomen door Webjet

Webjet heeft voor 173 miljoen Amerikaanse dollar de beddenbank Destinations of the World gekocht. DOTW is ook actief op de Nederlandse B2B-reismarkt.

Venture
Premium

Grenscontrole zonder mensen – privacy of gemak?

Afgelopen week werden twee initiatieven aangekondigd voor grenscontroles zonder menselijke interventie. De uitwerking verschilt nogal, maar beide roepen vraagtekens op. Hoeveel moet de reiziger opofferen voor een soepele ervaring?

Artificial Intelligence

Otravo benoemt commercieel directeur

Otravo heeft José Gabriel Salvadó benoemd tot CCO voor Air Northern Europe. Hiermee is het managementteam van de reisgroep weer compleet.

Travel