Service Design

Nieuwsbrief

Emerce Jobs

 

Artikelen in Service Design

Risk As A Service brengt de innovatiemindset

Binnen ABN AMRO werken we samen met veel andere afdelingen en met externe partners aan innovatie. In dit blog wil ik één van deze samenwerkingen nader toelichten. Een jaar geleden zijn we met de afdeling Risk Management een innovatietraject gestart met de vraag hoe we kredietaanvragen van klanten op korte termijn beter en sneller kunnen behandelen. Met als vergezicht om de kansen die ‘Risk As A Service’ (RAAS) biedt te ontdekken: het commercieel aanbieden van risico-management als nieuwe dienst.


‘Zonder transparantie noemt straks iedereen zich service designer’

De volgende stap in service design? ‘Natuurlijk draait het om in-house service design’, zegt Birgit Mager, oprichter van Service Design Network en de eerste hoogleraar in deze discipline. Service designers moeten zich volgens haar specialiseren en beter bekwamen in het meten van de impact van hun werk. Transparantie is nodig. Want voor je het weet noemt iedereen zich service designer omdat de titel zo lekker klinkt.


Brian Solis: ‘Experience design voor betere branding’

Brian Solis van de Altimeter Group vertelt op Sports Interactive 2016 over het verschil tussen een merk en een beleving: “Een merk is iets wat je maakt en controleert via media en design. Een beleving ontstaat in contact met het merk, en wordt uiteindelijk het merk.” Solis pleit dat bedrijven meer human-centric moeten zijn.


Service designer Linn Vizard: ‘Designers zijn de cartografen van nu’

UX en service designer Linn Vizard van Bridgeable sprak op het Service Design Congres over mapping in service design: “Een designer maakt net als een cartograaf een visuele uitwerking waarmee je navigeert. Mapping geeft een houvast in een complexe wereld, maar dat is ook direct de grote valkuil.”


Teveel focus op agile/scrum staat echte innovatie in de weg

Innovatiemethodieken als lean startup, scrum en agile development staan de afgelopen tijd volop in de belangstelling. Deze populaire methodieken lijken van een afstandje op de aanpak van designers (focus op de eindgebruiker, prototyping en continue verbetering), maar door een doorgeschoten focus op snel ontwikkelen en al doende leren, komt de waardering van het voorstellingsvermogen van de designer onder druk te staan.


Harry West (frog) op Web Summit: ‘Design thinking is overal’

Vorige week streek het giga-online event Web Summit neer in Lissabon. Met ruim 50.00 bezoekers uit 166 landen mag Web Summit het grootste online-event van Europa heten. In het immense MEO-arena-complex bood plek aan meer dan 21 stages voor het uitlichten van evenzoveel webtechnologie-gerelateerde onderwerpen. Als iets duidelijk is geworden tijdens de versie 2016, dan is dat wel dat al deze disciplines in belangrijke mate te maken hebben met het creëren van een klantgerichte omgeving.


IN10: ‘Digital hospitality voor zakelijke en klantbehoeften’

“Alle merken worden digitaal en de klantverwachtingen worden vloeibaar. Na één keer Uber verwacht je dezelfde service en intuïtieve werkwijze overal”, stelt Marlies de Gooijer, Brand Strategy Director bij IN10. “Digital evolueert zich rondom mensen, en daarom moeten mensen op de eerste plaats staan.”


Meer artikelen in Service Design

Topic: Service Design

In het topic Service Design lees je alles over het organiseren en plannen van mensen, processen en communicatie om de samenwerking tussen dienstverlener en klant te verbeteren. Spijker je kennis bij met tips, tricks, achtergronden en best practices over Service Design. Ook bijdragen aan dit Topic? Mail dan naar topics@emerce.nl.

Interessant in andere Innovatie topics