More stories

Toenemende weerstand bij consument bedreigt groei online advertising

Online advertising domineert de advertentiemarkt. Televisie laat nauwelijks groei meer zien en printadvertenties krimpen dit jaar opnieuw. De lichte groei van de advertentiemarkt komt dit jaar dan ook geheel door online advertising.

Online advertising

De kracht van sociale aanbevelingen (infographic)

Online beoordelingen zijn cruciaal bij aankoopbeslissingen. Uit een hieronder aangehaald onderzoek blijkt dat 83 procent van de respondenten vaak al van een merk of product hebben gehoord via sociale media dan via een andere bron. Consumenten gaan vaak af op aanbevelingen van vrienden of kennissen. Veel minder wordt naar advertenties gekeken, hoe informatief die ook mogen zijn.

Social

Hillary Clinton loopt verder weg van Donald Trump

Hillary Clinton vult het welkomstprogramma optimaal in, Donald Trump vergeet deze essentiële stap in e-mailmarketing en gaat direct over tot de orde van de dag. Een gemiste kans!

E-mailmarketing

Vincent Luyendijk verlaat IN10

Zeventien jaar na de oprichting van IN10 verlaat Vincent Luyendijk het creatief bureau voor interactieve merkcommunicatie uit Rotterdam.

Marketing

Otto test NFC-labels voor gebruiksaanwijzing

Het Duitse (online) warenhuis Otto experimenteert met NFC-labels. Daarmee kunnen klanten extra informatie over het product krijgen, zoals de gebruiksaanwijzing. In winkels kan men het artikel snel bestellen.

Customer Service

Scoupy vernieuwt cashback-app

Scoupy heeft zijn app vernieuwd. Die maakt het nog gemakkelijker voor consumenten om producten te proberen en via cashbackacties geld terug te krijgen. Fabrikanten kunnen op hun beurt data vergaren van consumenten en hen gemakkelijk benaderen voor een herhalingsaankoop.

Test: hoe accuraat is Google Geo-targeting?

In Nederland maken online marketeers geregeld gebruik van geografische targeting voor search, video en display campagnes. Dit kan dan zowel op land, provincie, plaats en zelfs postcode niveau zijn. Hierbij wil je er natuurlijk zeker van zijn dat de personen die je target zich daadwerkelijk in de targetlocatie bevinden om zo de juiste boodschap aan de juiste persoon uit te leveren. De vraag is nu echter hoe accuraat Google de locaties van gebruikers kan identificeren.

Marketing

Walgreens start loyaliteitsprogramma via Apple Pay

Drogist Walgreens start als eerste een loyaliteitsprogramma via Apple Pay. Zo’n 85 miljoen deelnemers aan het Balance Rewards-programma kunnen Apple Pay gebruiken op hun iPhone of Apple Watch.

Customer Loyalty

Klantcontact via WhatsApp: Hype of blijvertje?

2015 is hét jaar van de grote doorbraak van WhatsApp in klantcontact in Nederland. Bijna wekelijks duiken er nieuwsberichten op waarin organisaties delen dat ze WhatsApp als communicatiekanaal inzetten. De eerste ervaringen zijn erg positief. Zowel organisaties als klanten zien dit als dé toekomst van klantcontact. Echter laat recent onderzoek van TNS NIPO ook zien dat niet iedere Nederlander hier al behoefte aan heeft. Zijn private messengers slechts een hype of is dit de toekomst van klantcommunicatie?

Dialogue Marketing

Wie wint de online advertising strijd: Facebook of Google?

Facebook wint met vlag en wimpel van Google in ad personalisatie. Consumenten vinden de reclames op het sociale netwerk van Mark Zuckerberg stukken relevanter (51 procent) dan de Google’s display ads, waarvan de meerderheid op YouTube (17 procent) draait. Tijd voor Google om een stapje bij te zetten.

Online advertising

Marketing technologie zorgt voor betere ROI

De inzet van marketing technologie is hot. Bijna twee op de vijf marketeers heeft er inmiddels zijn oog op laten vallen. Maar wat ze er precies van willen is niet voor iedereen even duidelijk. Wat wel zeker is? Dat de professionals gaan voor het behalen van groeiende ROI-cijfers.

Marketing automation

Adobe Marketing Cloud werkt ook met Apple TV

Adobe Marketing Cloud biedt nu ook ondersteuning voor Apple TV. Een nieuwe SDK (ontwikkelpakket) koppelt Adobe Analytics voor data, Adobe Target voor A/B testing en Adobe Audience Manager voor profielen aan tvOS.

Online marketing

Dagelijks 6 miljard video impressies via Snapchat

Via Snapchat worden dagelijks 6 miljard video’s bekeken, drie keer zoveel als tijdens de laatste telling in mei van dit jaar. Ter vergelijking: Facebook heeft 8 miljard video-impressies per dag.

Marketing

‘Hooguit vijftien procent Nederland gebruikt adblockers’

Een brede meting van Storm Insights laat zien tussen de vijf en vijftien procent van de Nederlandse internetters een adblocker gebruikt. Het bedrijf brengt een Adblock Buster uit. “Primair moet de discussie gaan om hoe we omgaan met online reclame als branche”, vindt Jasper Dijkstra.

Marketing

‘Steeds meer influencer managers bij bureaus’

Mediabureaus hebben steeds vaker influencer managers in dienst, “zoals ze een paar jaar geleden allemaal een socialmediamanager aanstelden”, ziet Jonathan de Boer van Mediakraft.

Online marketing