More stories

Zo compenseer je affiliates eerlijk in de klantreis

Als je een klantreis vanuit het perspectief van affiliate marketing bekijkt, gebeurt er soms iets geks met de compensatie van de affliates. Het is bij veelgebruikte last-click-attributiemodellen namelijk alleen de laatste klik die compensatie krijgt voor zijn bijdrage. En dat is niet altijd eerlijk.

Online marketing
Premium

Kijktijd YouTube op huiskamer-tv’s stijgt met 50 procent

Huishoudens kijken dagelijks 150 miljoen uur YouTube in de huiskamer. Dat is vijftig procent meer dan een half jaar geleden. Google komt met nieuwe tv-opties voor adverteerders.

Video

Minder omzet voor reclamegroep WPP

Reclamebedrijf WPP, in het nieuws omdat oprichter en topman Martin Sorrell het veld moest aantijgingen van misbruik en wangedrag, sluit een matig kwartaal af. De omzet liep 4 procent terug naar 3,6 miljard pond. Dat kwam vooral door wisselkoerseffecten.

Online advertising

Snapchat gaat adverteren met reclame die niet kan worden weggedrukt

Snapchat gaat vanaf half mei video-advertenties testen die niet kunnen worden weggedrukt. Het gaat om zeer korte filmpjes van hooguit zes seconden.

Online advertising

Oprichter Criteo weer aan het roer

Oprichter JB Rudelle keert terug als CEO van het adtechbedrijf Criteo. De huidige CEO Eric Eichmann blijft als adviseur verbonden aan het Franse bedrijf.

Marketing automation

Contextueel adverteren laat relevantie tot 40% stijgen

 “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half”, zei John Wanamaker. Hij had natuurlijk kunnen meten en analyseren. Een andere uitdaging blijft echter wel bestaan: de juiste boodschap, op de juiste plaats, op het juiste moment laten zien, aan de juiste doelgroep.

Online advertising
Premium

Google haalt 17 procent omzet buiten reclame

Moederbedrijf Alphabet van Google realiseerde in de eerste drie maanden van 2018 zeventien procent van de verkopen niet met reclame maar met cloud, apps en hardware.

Online advertising

Vijf Nederlandse bedrijven in de Red Herring Top 100 Europe

Vijf Nederlandse bedrijven, onder wie Adcombi en Hotelchamp en Tom Kabinet, zijn in de jaarlijkse verkiezing van Red Herring verkozen tot Europa’s honderd meest disruptieve bedrijven.

Start-ups

Ook Twitter keert Kaspersky de rug toe

Beveiligingsbedrijf Kaspersky komt in de VS steeds meer in de problemen. Het Russische bedrijf wordt niet alleen gewantrouwd door de Amerikaanse overheid, maar ook door Twitter.

Online advertising

Sovendus open voor Belgisch e-commerce

Sovendus gaat vanaf volgende week ook de Belgische markt bedienen met zijn reclamediensten voor webwinkels.

Online advertising

Persoonlijke programmatic tv-reclame bij XITE

Muziekzender XITE biedt adverteerders de mogelijkheid om online advertentiecampagnes op televisie in te kopen. Het sluit, via de Horizon-box van Ziggo, aan op het programmatic netwerk van bemiddelaar SpotX.

Programmatic

Renault shazamt VR-commercial rondom Star Wars

Autofabrikant Renault zet Shazam in voor een commercial in virtual reality. Thema: de nieuwe Star Wars-film. Wie bij een bushalte in een van de 25 EU-lidstaten staat, kan de reclame met zijn telefoon activeren.

Campagnes

Martin Sorrell stapt definitief op

Martin Sorrell, de topman van reclamereus WPP, heeft naar aanleiding van een onderzoek naar ‘ongepast gedrag’ besloten op te stappen. Eerder liet hij weten dat de beschuldigingen, die tot op heden niet nader zijn toegelicht, volkomen onterecht waren.

Online advertising

Sanoma wordt partner in Buy-media.nl

Uitgeverij Sanoma sluit zich aan bij het reclameplatform Buy-media.nl, dat nu ongeveer alle grootste algemene mediabedrijven vertegenwoordigt met één kopersloket voor adverteerders.

Online advertising

Flinke groei Digital Out of Home, tragere groei programmatic

De Nederlandse online advertentiemarkt is vorig jaar met 9 procent gegroeid naar een omzet van 1,8 miljard euro. Dat is meer dan alle andere traditionele mediumtypen samen. Een opmerkelijk rol was weggelegd voor Digital Out of Home advertising (DOOH), dat met 116 procent groeide.

Online advertising