More stories

Jorij Abraham, Ecommerce Foundation: ‘We hebben vaak niet door hoe afhankelijk we zijn van marketplaces’

Marketplaces kennen een Winner-takes-all-mentaliteit; er is nauwelijks plaats voor een nummer-2. Jorij Abraham en Jesse Weltevreden van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de markt voor fashion, hotels, motoren en fietsen die handelen op marktplaatsen.

Marketplaces

Airbnb investeert in OYO

Airbnb heeft een strategische investering gedaan in OYO, de Indiase boekingsapp voor budgethotels. Hoeveel wordt geïnvesteerd is niet bekend gemaakt, maar TechCrunch meldt dat het om 150 tot 200 miljoen dollar zou gaan.

Start-ups

Google Hotels breidt uit met vakantiehuisjes

De hotelzoekmachine van Google breidt zijn scope uit naar vakantiehuisjes op de Amerikaanse markt.

Travel

TaxiTender en AirMundo stemmen aanbod beter af

TaxiTender en AirMundo gaan nauwer samenwerken om naar eigen zeggen beter in te kunnen spelen op de vraag naar van te voren geboekte luchthaventransfers. Er zijn afspraken gemaakt voor een periode van drie jaar waarin targets zijn gesteld over de groei in traffic naar de TaxiTender-website, sales en conversie.

Conversie

‘Reisapps voldoen niet aan verwachtingen gebruikers’

Steeds meer onderdelen van het reisproces worden ondergebracht in mobiele applicaties. Denk aan de instapkaart voor het vliegtuig, hotelkamersleutel en de sleutel voor je huurauto. Veel van die apps voldoen echter niet aan de verwachting van de reiziger.

Customer Experience

‘Airbnb verslaat Hilton in de VS’

Amerikaanse leisure consumenten hebben vorig jaar meer uitgegeven aan vakanties bij Airbnb dan bij de Hilton-hotelgroep. Marriott is nog niet verslagen, maar Airbnb begint wel in te lopen op de grootste hotelketen ter wereld.

E-commerce

KLM: prijsnotificaties op WeChat

KLM heeft een nieuwe service op WeChat gelanceerd. Het miniprogramma geeft prijsnotificaties, zodat klanten beter geïnformeerd kunnen beslissen wanneer ze willen boeken.

Social

Reisuitgevers zetten stap richting reisretail

Steeds meer uitgevers van reiscontent gaan op zoek naar nieuwe verdienmodellen om de teruglopende omzet te compenseren. Dit signaleert J. Walter Thompson in het jaarlijkse innovatie-overzicht The Future 100.

Media

Hoteliers hebben nog steeds weinig controle over het prijsbeleid

Hoteliers denken dat Google, online reisagenten (OTA’s) en Airbnb de meeste impact op de distributie zullen hebben de komende een tot drie jaar. Ze worstelen nog steeds met de tarifering – vaak zijn de prijzen voor een overnachting op de eigen website hoger dan bij derden.

Travel

Nieuwe versie BookingButton van Booking.com

Booking.com heeft een nieuwe versie gelanceerd van BookingButton. Dit is een online booking engine die bij Booking.com aangesloten hotels kunnen gebruiken op hun eigen website.

Tech

FlyZoo Hotel: Fliggy’s visie op het hotel van de toekomst

Fliggy, het reismerk van Alibaba, heeft een hotel geopend in Hangzhou. Het 290 kamers tellende FlyZoo Hotel is een speeltuin voor het toepassen van nieuwe technologie, meldt Alibaba in een online blog.

Travel

Reizigers gebruiken mobiel voor gemak en ondersteuning

Je kunt steeds vaker boekingen maken op social- en messagingplatformen. Betekent dit het eind van de reisapp? Die vraag onderzoekt Travelport in het rapport ‘How travelers are using mobile in 2019’. 

E-commerce

Lufthansa Innovation Hub: nieuw loyaliteitsprogramma beloont alle mobiliteit

De Innovation Hub van Lufthansa heeft een loyaliteits-app gelanceerd die gebruikers beloont voor alle mobiliteitsdiensten die ze afnemen. Ze sparen dus punten voor een ritje met de tram in de stad maar ook voor vlieg-, trein- en busreizen tussen verschillende steden. Lufthansa doet zelf overigens niet mee.

Customer Loyalty

Start your engines – Emerce gaat weer op zoek naar de Travel Startup van het jaar

Ben jij een start-up die zich bezighoudt met travel? En wil je Hi, Hi Guide opvolgen als Emerce Travel Startup van het jaar? Meld je dan nu aan voor de Dragon’s Den die tijdens Emerce Travel op 6 juni a.s. wordt gehouden.

Start-ups

Nieuw loyaliteitsprogramma Accor

Accor heeft het loyaliteitsprogramma vernieuwd. ‘ALL of Accor’ biedt spaarders een platform waar ze punten kunnen sparen en uitgeven bij alle dertig hotelmerken van de groep. Hiertoe is een nieuwe website en app gelanceerd.

Customer Loyalty