More stories

Hans van Dam, Robocopy: “Voor conversational design maak je gebruik van rollenspellen”

Als je een chatbot of voice assistant wilt inzetten, dan zul je die moeten voeden met de juiste content, ofwel conversation design. Maar hoe maak je een gesprek met een machine toch menselijk? Hans van Dam, oprichter van Robocopy, weet hoe je dit proces in goede banen leidt. Tijdens de Update Voice vroegen we hem hiernaar. “Maak gebruik van rollenspellen.”

Voice

Stockon: Rechtstreeks van de pindakaasproducent naar de pindakaasconsument

Te midden van het thuisbezorggeweld van gevestigde supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en online super Picnic meldde zich vorig jaar […]

Marketplaces

Technologiebedrijf Usabilla voor 80 miljoen dollar naar SurveyMonkey

Het Nederlandse technologiebedrijf Usabilla is voor 80 miljoen dollar overgenomen door het Amerikaanse SurveyMonkey in contanten en aandelen. De overname zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2019 worden afgerond.

Marketing

Dit is wat je klant verwacht van je webshop

De Nederlandse online consument geeft jaarlijks 1700 euro uit, shopt het liefst kleding en reizen via internet en surft vooral naar Bol.com of gebruikt de About You-app. Over de grens is Ali Express het favoriete adres.

Customer Engagement

Vergeet de e in e-commerce, focus op de klant

Elke organisatie wil een blijvende band smeden met klanten. De tijd en energie die je steekt in het onderhouden en ontwikkelen van een relatie met je klanten is een kleine moeite als je kijkt naar de beloning. Maar als je je alleen richt op het digitale gedeelte (e-commerce), dan lijdt de diepe connectie met klanten daar onder. We moeten dus niet alleen focussen op een digitale aanpak of de technologie centraal zetten, maar juist de elementen integreren die de klantrelatie bevorderen. Dat betekent ook breken met conventies.  

Customer Engagement

Uit het oog, uit het hart – het gezichtloze merk en zijn impact op de brand equity

Het wordt steeds minder vanzelfsprekend dat de consument je producten of diensten koopt in je eigen kanalen, laat staan via een scherm. Blijft je merk overeind als je de visuele component van je identiteit weghaalt? Er zijn drie ontwikkelingen die deze vraag actueel maken voor alle e-commerce merken en bedrijven: ZERO-UI, marktplaatsen en Programmatic Commerce.

Customer Engagement

Basic-Fit: hoe technologie 1,8 miljoen leden helpt

Het concept van Basic-Fit lijkt bedrieglijk eenvoudig: digitaliseer zoveel mogelijk processen en diensten zodat je de kosten laag en de klanttevredenheid hoog houdt. Daarachter schuilt bijna een technologiebedrijf dat leden hyperefficiënt bedient.

Customer Engagement

Moodus haalt groeigeld op voor klanttevredenheidzuilen

De Nederlandse startup Moodus, die via interactieve zuilen klanttevredenheidsonderzoek laat uitvoeren bij Heijmans, het Nationaal Militair Museum en het Langeland Ziekenhuis in Zoetermeer, heeft bij verschillende angel-investeerders 150.000 euro opgehaald om verder te groeien.

Customer Engagement

Sonic branding: laat horen wie je bent

Voice shopping zal in 2022 alleen al in de VS en het VK goed zijn voor een omzet van meer dan veertig miljard dollar. Dat betekent dat de visuele component van je merkidentiteit niet altijd zichtbaar zal zijn. Hoe blijf je als merk overeind in een schermloze wereld? Met behulp van sonic branding.

Customer Engagement

Hoe het online platform van Eva Jinek groeit: “Zijn waar het publiek is”

Behalve talkshow-presentatrice is Eva Jinek een online persoonlijkheid met vele duizenden online volgers. Ali Haselhoef, conceptontwikkelaar bij KRO-NCRV vertelt hoe dat zo gegroeid is.

Customer Engagement

Onderzoek: benchmarks en reacties toeristische bedrijven op Instagram 

Slechts 44 procent van de reisbedrijven reageert op een concrete vraag op Instagram. Verder blijkt dat de inhoud van reactie vaak niet voldoet aan de eisen. Medium Instagram blijkt lastig commercieel en communicatief in te zetten voor de onderzochte toeristische bedrijven. In dit onderzoek een aantal benchmarks.

Social

De vijf veranderingen van Walt Disney: “It’s all about relationships, not transactions”

Een van de meest iconische merken wereldwijd, The Walt Disney Company, ziet zichzelf niet als e-commercebedrijf of zelfs als merk, maar als consumer commerce company. Dat vertelt Gunjan Bhow, Chief Digital Officer/Chief Product Officer, tijdens de Webwinkel Vakdagen. Pas als de drie elementen van retail (e-commerce, fysieke winkel en merk) samenkomen tot één organisatie, heb je volgens hem een kans om te overleven.

Customer Engagement

Sebastiaan Berkvens, Beerwulf: ‘De brouwers zijn onze heroes’

Het succes van Beerwulf? Dat is niet Beerwulf zelf, maar de brouwers achter de inmiddels 900 speciaalbieren die het platform verkoopt. Met hen creëert het bedrijf engagement. ‘Bij hen zitten de mooie verhalen. Zij zijn onze heroes”, zegt Sebastiaan Berkvens, mede-oprichter van het bierplatform.

Corporate start-ups

Onderzoek: vijf op de tien reisbedrijven reageren niet op Instagram 

Hoe reageren bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality als je ze benadert of noemt op Instagram? Slechts 44 procent van de bedrijven reageert op een concrete vraag en slechts 11 procent komt met een respons als ze getagd worden.

Social

Noodzakelijke transformatie: MediaMarkt schreeuwt niet meer, maar luistert

“Als je eigen vrouw een beschadigde telefoon niet laat repareren bij het bedrijf waar jij voor werkt, dan kun je wel stellen dat er iets mis is met je customer journey.” Aan het woord is Ken Fontijn, Chief Digital Officer bij MediaMarkt. Tijdens de Webwinkel Vakdagen vertelt hij over de noodzakelijke transformatie die de marktleider op het gebied van consumentenelektronica onlangs heeft ingezet.

Customer Engagement