More stories

Netbase: dit zijn de vijftien beste internationale reismerken op social

Het internationale reismerk dat het beste presteert op social media is volgens Netbase Marriott. Onderzocht werden het aantal mentions, het bereik, de awareness en de betrokkenheid bij het merk. In de top-15 staan vijf hotelketens, acht luchtvaartmaatschappijen (niet KLM), een cruisemaatschappij en een boekingssite. Dit is wat er per categorie opvalt.

Social

Vijf sterren ‘over the top’ voor Nederlanders bij online beoordelingen

Vijf sterren is voor veel bedrijven het ultieme doel in hun strategie om gunstige online beoordelingen te verkrijgen. Uit onderzoek van Trustpilot onder ruim 3800 Nederlanders blijkt echter dat drie of vier sterren ook voldoen.

Customer Experience

Meer e-mail engagement door witruimte in de pre-header

In de strijd om meer aandacht in de e-mail inbox van de consument is er een nieuwe mogelijkheid om op te vallen en daarmee het openingspercentage te verbeteren. Nu de A/B-tests met afzendernaam, subjectline (inclusief emoji’s) en pre-header is het tijd voor een opvallende witruimte in de inbox. Vooralsnog een succesvolle hack.

E-mailmarketing

In the Spotlight: slimme strategie om Windows-gebruikers te bereiken met search

Wat doe je als een klant je uitdaagt om nieuwe websitebezoekers te genereren, terwijl de markt verzadigd is en je het volledige potentieel van het relevante zoekvolume al benut? Dan word je gedwongen om op zoek te gaan naar oplossingen om nieuwe, relevante (non-branded) segmenten aan te boren. Dat is dan ook precies wat Blue Mango Interactive, onderdeel van Greenhouse Group, in samenwerking met Staatsloterij heeft gedaan met de campagne ‘Unlock your dreams’.

Search

‘Digital nomads maakten in 2017 1,8 miljoen reizen’

Jonge reizigers zijn bereid in de buidel te tasten voor bijzondere excursies. Generatie Z boekt het liefst online maar dan wel direct bij de leverancier. Dit en meer blijkt uit de New Horizons Survey, het vijfjaarlijkse wereldwijde onderzoek van WYSE Travel Confederation naar reizigers onder de dertig.

Aan het onderzoek namen meer dan 57.000 mensen uit 188 landen deel. Deze zes trends komen uit het onderzoek naar voren:

1. Big spenders
Millennials en generatie Z zijn bereid om flink wat geld uit te geven aan beleving. Zevenendertig procent is bereid om de portemonnee te trekken voor bijzondere ervaringen die te maken hebben met eten en drinken. De traditionele luxe items zoals upgrades in het vliegtuig zijn het minst populair onder de jonge doelgroep.

Volgens WYSE ondernemen deze reizigers 26 procent meer activiteiten op hun reisbestemming vergeleken met 2012. Het aanbieden van een unieke beleving lijkt dan ook lucratiever te zijn dan het ontwikkelen van premium diensten als je deze doelgroep wilt aanspreken.

2. Meer informatiebronnen en OTA’s
Het aantal verschillende informatiebronnen dat wordt geraadpleegd voor het boeken van een reis stijgt gestaag: van drie in 2002 naar meer dan tien in 2017. Vrienden en familie zijn nog altijd de meest gebruikte bronnen maar het belang van social media en vergelijkingssites is toegenomen sinds het vorige onderzoek.

Het zal niemand verbazen dat de meeste informatie online wordt verkregen, wat ten koste gaat van face-to-face contact en print. Tien jaar geleden namen reisbureaus 70 procent van de boekingen van jeugdige reizigers op zich, nu zijn het vooral de leveranciers zelf en OTA’s waar wordt geboekt. Die zullen mobile-first moeten worden: driekwart van de respondenten uit de generatie Z hebben minimaal een keer via hun smartphone een boeking gemaakt in 2017.

3. Populairste bestemmingen
De VS blijven de populairste bestemming voor de jonge reizigers, al leveren ze wel wat marktaandeel in. Verder is Australië voor het eerst in tien jaar terug in de top-10. WYSE stelt dat het aandeel reizen van 120 dagen en langer afneemt. Er worden meer kortere trips geboekt. Long-haul bestemmingen die vooral inzetten op langere verblijven voor studie, werkvakanties, au pairs, et cetera worden dus minder relevant voor de doelgroep.

4. Digitale nomaden
Digitale nomaden, die hun werk verrichten terwijl ze op reis zijn, maken geen groot deel uit van de respondenten: 0,6 procent kwalificeert zichzelf als digitale nomade. Dat lijkt weinig maar komt neer op 1,8 miljoen reizen.
De digitale nomaden zoeken accommodaties met name via Airbnb (56 procent). Ze boeken hun vliegreizen online (85 procent) en gebruiken daarnaast vaak OTA’s om een verblijf te regelen (55 procent). Locaties waar je kunt werken en snelle wifi zijn de ingrediënten waarmee je deze subgroep blij maakt.

5. Drie sleutels tot geluk
Er zijn drie factoren die bepalen of millennial- en generatie Z-reizigers blij worden van hun reis: de bestmeming, duur van de reis en activiteiten.
Hoe meer activiteiten en belevingen mensen meemaken tijdens hun reis, des te gelukkiger zijn ze. Reizen naar Mexico, Japan, Indonesië en Peru scoren het hoogst.

6. Generatie Z is de toekomst
Gen Z is de grootste groep consumenten in 2020. Ze boeken online, maar liever direct bij de leverancier en niet zozeer bij OTA’s en third party websites. Generatie Z is socialer dan de millennials en wil contact en interactie met de locals. De focus op activiteiten biedt reisorganisaties kansen om deze doelgroep aan te spreken, liefst via social media.

Customer Engagement

Je online bereik is meer waard dan je denkt

Het strategisch inzetten van secundaire inkomstenbronnen is een mooie manier voor online retailers om meer uit hun platform te halen. Dit doet het MKB al jarenlang offline in de winkels maar de shift naar online moet nog worden gemaakt.

Customer Engagement

De Nederlandse Google Assistent is live. Hoe word je voice-ready?

De lancering van de Nederlandstalige Google Assistent op 26 juli jl. is een belangrijke stap voor de adoptie van voice assistants in Nederland. Bij Mirabeau ontwikkelen we al langer oplossingen voor voice interfaces, onder andere voor Transavia, Qmusic en Vacanceselect. Vacanceselect bereidden we onlangs tijdens een hackathon voor op de adoptie van voice.

Innovatie

De vijf grootste uitdagingen voor digitale personalisatie

Nog niet zo heel lang geleden kende de bankmanager ons bij naam. De bakker wist precies of we ons brood gesneden wilden hebben en de reisagent kende onze favoriete vakantiebestemming. De bedrijven van nu proberen op hun digitale kanalen diezelfde intimiteit en empathie te creëren. Maar, de technologie en tools die deze bedrijven gebruiken, zijn oorspronkelijk voor andere doeleinden ontwikkeld.

Customer Engagement

KLM lanceert nieuwe digitale service voor Google Assistent

De introductie van Google Assistent in het Nederlands is door KLM aangegrepen om daar een nieuwe digitale service voor te ontwikkelen. KLM-klanten kunnen in de Nederlandse taal vluchten zoeken met behulp van voice. Tegelijkertijd is de Engelse versie gelanceerd.

Voice

Google lanceert Assistent in Nederland

Google brengt vandaag voice-app Assistent uit in Nederland op mobiele telefoons. Achttien bedrijven bieden bij livegang ee integratie. Voor eind 2018 komen ook apparaten Home en Home Mini op de markt.

Voice

Abonnementsmodellen: wat doe je tegen afhakers?

Meer dan de helft van de online shoppers heeft zich aangemeld voor een of meer (online) abonnementen. Het grootste gedeelte van de inkomsten daarvan gaat naar digitale diensten zoals Spotify en Netflix en zeker 15 procent gaat naar abonnementen waar fysieke producten (scheermesjes, voeding, kleding) tegenover staan. Hoe ontwikkelt de markt zich, welke modellen zijn er en wat is er nodig om succesvol te zijn?

Customer Engagement

Salesforce koppelt met Apples Business Chat voor iMessage

Salesforce heeft aangekondigd LiveMessage te koppelen aan Apples Business Chat. Daardoor kunnen bedrijven die het klantcontact via Salesforce’ platform laten lopen, ook communiceren via iMessage. Dat deze chatapplicatie van Apple ook contact tussen bedrijven en hun klanten faciliteert is relatief nieuw. En een poging zich tussen de snel groeiende platformen te vechten.

Customer Engagement

Waarom je als bedrijf moet vloggen

Iedereen vlogt tegenwoordig. Kinderen, 50+ers, celebrities, maar ook steeds meer bedrijven en organisaties beginnen met vloggen. Hoog tijd dus om de do’s and don’ts van vloggen eens door te nemen op YouTube, Facebook live of Instagram Stories. Dit zijn de zaken waarmee je rekening moet houden. 

Video

Positionering: zo buig je je tekort om in een unique selling point

Vind je het moeilijk om een memorabele positionering of USP (Unique Selling Proposition) voor je merk te verzinnen? Dan ben je niet alleen. De meeste ondernemers en marketeers worstelen langdurig met de juiste positionering van hun merk. De oplossing komt echter vaak uit een volkomen onverwachte hoek: een ogenschijnlijke zwakte blijkt juist jouw kracht. Hoe dat werkt, legt Sean D’Souza van Psychotactics je in zijn onnavolgbare stijl uit.

Online marketing

HolidayPirates: groeien zonder Google

In 2017 heeft de reisbranche naar schatting 14 miljard dollar bijgedragen aan de omzet van Google. Voor dit jaar wordt een stijging van 20 procent verwacht. De meeste reisorganisaties accepteren de dominantie van Google als een gegeven. HolidayPirates Group vormt een uitzondering op deze regel.

Marketing