Angela Pellaupessy over first price bid auctions
Een nieuw pricingmodel in programmatic advertising dient zich aan: ‘first price bid auctions’. Drie experts geven hun visie. Vandaag als tweede Angela Pellaupessy, Benelux-baas Improve Digital.
Een nieuw pricingmodel in programmatic advertising dient zich aan: ‘first price bid auctions’. Drie experts geven hun visie. Vandaag als tweede Angela Pellaupessy, Benelux-baas Improve Digital.
Adverteerders gaven in de eerste helft van 2017 voor 22,2 miljard euro uit aan online reclamecampagnes. Dat is 11,5 procent meer dan het jaar ervoor.
Reclametechnologiebedrijf Adlantic uit Utrecht blijkt 19 oktober failliet te zijn verklaard. Directeur Philippe van Ooteghem had dat in september al in een mail aan klanten aangekondigd.
Een nieuw pricingmodel in programmatic advertising dient zich aan: ‘first price bid auctions’. Drie experts geven hun visie. Vandaag als eerste Pim van Boekhold, head Programmatic Buying bij Greenhouse Group.
“Dit is de belangrijkste verandering in programmatic sinds de conceptie”, klinkt het bondig uit de mond van Marco Kloots van Platform161. Hij heeft het over first price bid auction, een nieuwe manier waarop de prijs van online reclameruimte wordt vastgesteld.
Het grootste deel van het advertentiegeld verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook. Teruglopende inkomsten maken dat het steeds moeilijker wordt voor de publieke omroep om zijn taak nog te kunnen vervullen. Dat zegt NPO-voorzitter Shula Rijxman als reactie op de brief van minister Slob over de Mediabegroting 2018.
Hogere click-through-rates (CTR) bij je Androidgebruikers dan op iOS; Hoe kan dat? Na onderzoek blijkt er een significant verschil te zijn tussen de engagement cijfers van Android en die van iOS-gebruikers.
Een grote groep YouTubers heeft in een nieuwe code afspraken vastgelegd die moeten zorgen voor meer transparantie over eventuele reclame in hun video’s. In de code staat bijvoorbeeld dat vloggers in hun video’s gaan aangeven wanneer zij worden betaald om een bepaald product aan te prijzen.
Gisteren vond weer de jaarlijkse update plaats rond performance driven online advertising met sprekers van Xite, Faktor, Bookerzzz, Adcloin, IPG Mediabrands en bol.com, Emerce Performance. Peter Boer maakte het fotoverslag. Zijn volledige reportage vind je bij Flickr.
Het zal ongetwijfeld al eens bedacht zijn, maar Nederlandse bedrijfje Pizzaboxads ziet advertentiemogelijkheden op pizzadozen. Kleinere pizzeria’s krijgen kosteloos pizzadozen geleverd die zijn betaald door adverteerders.
Levi9 gaat voor start-up Faktor diens blockchainoplossing bouwen waarmee mediabedrijven op innovatieve wijze kunnen omgaan met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), in het Engels: GDPR.
De Europese Commissie doet binnen enkele weken een uitspraak in zijn onderzoek naar misbruik van marktmacht door Google met AdSense. Het oordeel in de Android-zaak is naar volgend jaar verschoven.
Als AdWords-specialist is het verleidelijk om je vooral met de ‘achterkant’ van je campagnes bezig te houden. Naast het optimaliseren van zoekwoorden, biedingen en bodaanpassingen is er ook veel winst te behalen met het bijschaven van advertentieteksten. De enige interactie die een gebruiker met jouw campagne heeft, gaat immers via deze tekstadvertentie; essentieel dus voor een succesvolle campagne.
RTL Nederland boekt over de eerste negen maanden van 2017 een omzetdaling van 4,9 procent. De digitale activiteiten compenseren die daling nog iets. De winst nam af met 23,3 procent.
“Toen we Pabbl begonnen, had ik nog drie andere start-ups. Die heb ik opgedoekt en verkocht”, zegt Bas Gerritsen, oprichter van Pabbl. De eerste privé-investeerder ziet ook toekomst. Hij heeft sinds de start van Pabbl al twee maal een kapitaalinjectie gegeven aan het vernieuwende concept: adverteren op het vergrendelscherm van smartphones.