More stories

Trends in travel: Travix, TUI en Travelbird kijken vooruit naar 2018

Chatbots, voice, blockchain, AI – de technologische mogelijkheden lijken in een stroomversnelling te komen. Wat gaat de reisbranche hiermee doen? In deel twee van deze reeks: de plannen van Travix, TUI en Travelbird voor 2018.

Travel

Trends in travel: Expedia, Grieks Verkeersbureau, Neckermann en Sunny Cars over 2018

Wat staat er in 2018 op de agenda van de Nederlandse reisbranche? We vroegen het aan vier bedrijven die zijn vertegenwoordigd in de Advisory Board van TravConnect. Influencer marketing en nieuwe regelgeving staan hoog op hun lijstje van aandachtspunten.

Travel

Travelport: dit zijn de acht mobiele trends die 2018 gaan domineren

De smartphone heeft de manier waarop reisorganisaties zakendoen met reizigers totaal veranderd. Die transformatie is nog gaande en 2018 wordt daarin een belangrijk jaar, stelt Travelport. Welke trends staan op het punt de reisbranche te veranderen?

Travel
Premium

Joost Romeijn en Judith Eyck starten nieuwe online reisagent

Joost Romeijn (oprichter van Sundio Group) en Judith Eyck (ex-marketing en e-commerce manager van Sunweb) hebben een nieuwe online reisagent opgericht, Vakanties.nl. Op deze site kunnen klanten zelf een vakantie samenstellen door middel van de dynamic packagingtechnologie van de virtuele touroperator TravelAssist.  

Travel

Neckermann Reizen lanceert inspiratieplatform

Volgens Neckermann Reizen zijn influencers een belangrijke bron van informatie voor consumenten die op zoek zijn naar een vakantiebestemming. De touroperator heeft daarom het inspiratieplatform Neckermann.nl/jegaat gelanceerd.

Influencer marketing

10 tips voor het opzetten van een nieuwe business unit

Touroperator Bohemian Birds groeide op in de markt voor studentenreizen (lustrumreizen en studiereizen). Onlangs zette het bedrijf een business unit voor incentive reizen op. Op basis van deze ervaringen deelt oprichter Jasper Mutsaerts tien tips met betrekking tot online strategie voor het opzetten van een nieuwe business unit.

Strategy

Jury bekend voor travel start-up-wedstrijd Pitch & Grow

Innovatieve ondernemers in travel kunnen zich nog tot 1 januari a.s. aanmelden voor de Travel Tomorrow Meetup. Vijf start-ups krijgen op 9 januari tijdens de Vakantiebeurs de kans zich te presenteren aan een deskundige jury. 

Innovatie
Premium

KLM laat kunstmatige intelligentie direct vragen beantwoorden op social

KLM beantwoordt een deel van de veel gestelde vragen op social media voortaan via kunstmatige intelligentie. De gebruikte technologie is afkomstig van het bedrijf DigitalGenius en wordt ingezet op Twitter, Messenger en WhatsApp. 

Artificial Intelligence

Airbnb: VR en AR verbinden reizigers en nemen stress weg

Volgens Airbnb zullen technologieën als virtual en augmented reality frictie wegnemen uit de customer journey van reizigers. Het verhuurplatform erkent dat VR en AR nog in de kinderschoenen staan maar is al wel aan het experimenteren met het gebruik voor de reis en tijdens het verblijf.

Virtual reality

Fraude in de reisbranche kost 1,5 miljard dollar [infographic]

De luchtvaart staat in de top-drie van sectoren die veel te maken hebben met fraude. Online reisagenten en luchtvaartmaatschappijen hebben het meest te maken met oneerlijke praktijken, zegt het Poolse fraudepreventiebedrijf Nethone. In 2020 gaat het naar schatting om 1,5 miljard dollar.

Security

Airbnb staakt verwerking burgerservicenummer

Airbnb heeft het verwerken van burgerservicenummers (BSN) gestaakt op aandringen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook zijn de nummers geschrapt uit alle digitale kopieën van identiteitsbewijzen en heeft het bedrijf alle burgerservicenummers van eerder verzamelde identiteitsbewijzen ook vernietigd.

Privacy

Vrijenhoek naar Sabre Midden-Oosten

Raymond Vrijenhoek is met ingang van 2 januari 2018 verantwoordelijk voor de activiteiten van Sabre in het Midden-Oosten. Vrijenhoek was hiervoor CEO van de Nederlandse online reisagent Otravo.

E-commerce
Premium

KLM aan de slag met voice via Google Home

KLM heeft een slimme assistent gelanceerd die via Google Home passagiers helpt met het inpakken van hun koffer. Reden is dat KLM wil weten of klanten zitten te wachten op spraakgestuurde diensten die niet direct met een airline worden geassocieerd, vertelt Karlijn Vogel, director Social van KLM.

Artificial Intelligence

Waarom bestaat er nog geen mondiaal B2C-reismerk?

De online reismarkt wordt gekenmerkt door een gapend gat: een mondiaal B2C-merk ontbreekt. Zeker, machtige merken als Expedia en Priceline domineren het nieuws maar zij zijn niet écht mondiaal. Om ‘global’ te zijn moet een merk het merendeel van de consumenten wereldwijd kunnen bereiken. En de genoemde grote spelers missen een belangrijk puzzelstuk: China.

Cross Border

Schiphols digitale transformatie: vergeet de medewerkers niet

Een digitale transformatie realiseren kan niet zonder dat je kijkt naar je eigen mensen en wat zij nodig hebben om de gewenste verandering vorm te geven. Trainingen en opleidingen zijn daarbij heel belangrijk, maar een brede basis leg je met ‘softe’ activiteiten die medewerkers enthousiast maken voor de mogelijkheden van digital.

Agile