More stories

‘LetsStay wil alternatief voor Booking.com worden’

Het nieuwe Nederlandse hotelboekingsplatform LetsStay.net is gisteren officieel gelanceerd tijdens de Web Summit in Lissabon. Het onderscheidend vermogen zit hem erin dat LetsStay geen commissies rekent aan hoteliers, zegt oprichter Maikel Doezé. 

Start-ups

KLM chat via Facebook Messenger in Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika

Facebook Messengergebruikers op KLM.com in Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika kunnen voortaan via Messenger customer chat vragen stellen aan een KLM-medewerker. De klant wordt op deze manier geholpen bij onder meer het boeken van tickets, het aanpassen van boekingen en bij vragen over bagage.

Customer Service

Ryanair voert digitale vernieuwingen door

Ryanair heeft tijdens de Web Summit in Lissabon een aantal nieuwe digitale initiatieven gepresenteerd. Zo krijgen bezoekers die zijn ingelogd op de website een gepersonaliseerde ervaring.

Customer Experience

Trivago toont nu ook vakantiewoningen van HomeAway

Trivago is bezig met een test waarbij de vakantiewoningen van HomeAway worden getoond in de zoekresultaten. De technische integratie moet gebruikers meer keuze en een meer gepersonaliseerde zoekervaring opleveren.

Search

Nieuw platform Airtrade omzeilt GDS-heffingen

Airtrade heeft een platform ontwikkeld dat meerdere bronnen raadpleegt om het beste beschikbare vliegtarief te kunnen aanbieden. Het platform is compatible met de New Distribution Capability van IATA, een XML-standaard voor de distributie van vliegtickets. Hierdoor worden toeslagen op GDS-boekingen, zoals de 11 euro per enkele reis die KLM gaat heffen, omzeild.

E-commerce platforms

75 miljoen dollar groeigeld voor GetYourGuide

Het toeristische activiteitenportaal GetYourGuide heeft 75 miljoen dollar venture capital opgehaald in een Series D-ronde. Johannes Reck wil het geld gebruiken om nog persoonlijker tripjes aan te bieden aan zijn gebruikers en meer landen te bedienen.

Travel

Heffing KLM maakt ticket op vergelijkingssite 11 euro duurder

Reizigers met KLM en Air France die hun ticket bij een prijsvergelijker boeken, zijn per april 2018 elf euro duurder uit voor een enkeltje. British Airways en Lufthansa doen dat al en proberen meer verkeer naar hun eigen verkoopkanalen te sturen.

Travel

eDreams Odigeo overweegt fusie of verkoop

Het Europese online reisbureau eDreams Odigeo bezint zich op zijn toekomst. De leiding begint aan een strategische oriëntatie waarbij een fusie over verkoop van de onderneming uiteindelijk niet is uitgesloten.

Travel

Google stopt met API voor het zoeken van vliegtickets

Google stopt volgend jaar april met de QPX Express API, die het mogelijk maakt om prijzen en beschikbaarheid van vliegtickets te vergelijken. Nieuwe gebruikers worden niet meer geaccepteerd, bestaande krijgen korting op de tarieven.

E-commerce

TripAdvisor integreert aanbod van Takeaway.com

Consumenten die het restaurantaanbod van TripAdvisor doorbladeren, het oude IENS, zien vanaf vandaag een knop ‘Bestel online’ en kunnen zo direct bij Thuisbezorgd.nl een order plaatsen.

Marketing

IATA: ‘De toekomst van vliegen is digitaal’

Vliegtuigpassagiers willen dat luchtvaartmaatschappijen en luchthavens meer technologie inzetten om hun reis zo prettig mogelijk te laten verlopen. Bovenaan de lijst staat automatisering van de processen op het vliegveld.

Mobile

Booking.com: ‘2018 wordt het jaar van de technologie in travel’

In 2018 zullen kunstmatige intelligentie en digitale technologie de manier veranderen waarop consumenten hun vakantie onderzoeken, reserveren en beleven. Dit stelt Booking.com op basis van onderzoek onder meer dan 18.000 internationale reizigers, van wie meer dan vijfhonderd uit Nederland.

Travel

Sabre: ‘Zoektocht naar vliegticket duurt 3,5 uur’

Reizigers hebben gemiddeld 3,5 uur nodig voor het vinden van de perfecte vlucht. Dit blijkt uit onderzoek van reisdistributiesysteem Sabre, die stelt dat de complexiteit van tarieven en voorwaarden in de luchtvaart hieraan ten grondslag ligt. De oplossing: meer personalisatie.  

Customer Experience

AccorHotels aanspreekbaar via Google Assistant

AccorHotels heeft een nieuwe stap gezet richting voice search. De chatbot van de hotelketen, Phil, is in Frankrijk sinds kort beschikbaar op Google Assistant.

Singularity

Britse toezichthouder neemt online hotelboekers onder de loep

De Britse Competition and Markets Authority (CMA), vergelijkbaar met onze ACM, gaat hotelboekingssites onderzoeken. De toezichthouder wil zich ervan verzekeren dat consumenten niet worden misleid met vage en onduidelijke informatie.

Legal