More stories

Reisbedrijven zijn het best benaderbaar via Facebook

Ruim 103 bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality zetten Facebook op de een of andere manier in. Wat zijn de resultaten als je hen ‘actief’ een vraag op Facebook stelt in een test? Dat werd onderzocht door 38 studenten van de minor eTravel van de NHTV.

Social

2 glimpse: uitwisselingsprogramma voor volwassenen

Het concept van 2 glimpse is simpel: locals ontmoeten op vakantie, Maar wat de start-up volgens oprichter Amber van den Putte onderscheidt van andere initiatieven is dat de hosts bij 2 glimpse geen winstoogmerk hebben. “Alles is te koop en we kunnen overal naartoe reizen. Het volgende level is ervaren.” 

Start-ups

Wat Schiphol heeft geleerd van ‘security op afspraak’

Schiphol is altijd op zoek naar digitale oplossingen die voor meer comfort zorgen bij passagiers. Gedurende twee weken is daarom getest hoe reizigers staan tegenover security op afspraak. Op een aantal vluchten naar Schengen-bestemmingen konden passagiers die tussen 28 november en 11 december vertrokken online een tijd reserveren om door de veiligheidscontrole te gaan. De resultaten zijn veelbelovend. 

Agile

TripAdvisor van start met betaalde zoekresultaten

TripAdvisor plaatst sinds kort betaalde zoekresultaten bovenaan de lijst. Deze zijn te herkennen aan de tag ‘sponsored’. De recensiesite belooft hoteliers die van de zogeheten Sponsored Placements gebruikmaken kwalitatief goed verkeer naar hun website en een laag risico.

Customer Experience

Nieuwe functies Google Travel gericht op de consument

Google heeft een aantal veranderingen doorgevoerd in haar reisdiensten. Zo geeft Flights advies over de gevonden ticketprijzen en is het mogelijk om de ontwikkeling van hoteltarieven te volgen. Het is opnieuw een duidelijk signaal dat Google zich met travel direct op de consument wil richten.

Search

Airbnb: Nieuwe maatregelen gaan Amsterdam geld kosten

De maximale termijn voor vakantieverhuur in Amsterdam wordt alsnog gehalveerd. Vanaf 2019 is het in die stad niet meer mogelijk om langer dan dertig dagen per jaar te verhuren via Airbnb of andere marktplaatsen. Nu geldt nog een dubbele termijn.

E-commerce

Toyota concurreert met Uber én Airbnb

Toyota heeft een zelfrijdend voertuig gepresenteerd tijdens de CES-beurs in Las Vegas die weleens de volgende disruptor van de hotellerie kan worden. De zogeheten e-Palette kan namelijk worden ingezet als rijdende hotelkamer.

Internet of Things

Transavia: de bijna persoonlijke commercial

Transavia test een retargetingcampagne via digitale radio op het netwerk van OMX, de digitale tak van OMS. Op basis van tien populaire bestemmingen heeft Transavia met OMS Studio tien commercials geproduceerd. Deze doelgroep bestaat uit bezoekers van Transavia.com die naar een vlucht hebben gezocht en na hun bezoek naar digitale radio luisteren. Consumenten die digitale radio luisteren, horen dan tijdens de reclamemomenten spots op basis van hun zoekgedrag op Transavia.com. Wanneer één van de OMX-zenders een reclameblok start, wordt de spot uitgeleverd.

Analytics
Premium

NBTC NIPO: meer reisboekingen via smartphone

Meer Nederlanders gingen in 2017 vaker op vakantie én gaven meer uit aan hun reis. Er werd vooral geboekt via internet en de smartphone liet een stijging zien als boekingskanaal. Dit blijkt uit cijfers van NBTC NIPO die op de Vakantiebeurs in Utrecht werden gepresenteerd.

Travel
Premium

Vakbezoekers Vakantiebeurs roepen ResiRest uit tot beste reisidee

ResiRest heeft het beste reisidee van Nederland. Tijdens de ‘pitch & grow’ sessie op de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht presenteerden vijf start-ups hun businessmodel. Een vakkundige jury (Steven van der Heijen van Corendon, Louis Frankenhuis van De Reisfabriek en Jolanda Degen van Otravo) ondervroeg hen, waarna het publiek de beslissende stem uitbracht.

Start-ups

Dé VakantieDiscounter: ‘Professionele e-mailmarketing doe je er niet even bij’

Dé VakantieDiscounter heeft de afgelopen jaren een flinke omzetgroei doorgemaakt. Dit jaar wordt er een plus van 65 procent genoteerd. Jochem Veenstra is verantwoordelijk voor de e-mailmarketing bij het Nederlands online reisbedrijf, dat onderdeel is van Otravo. “Een-op-een personalisatie is op zich al mogelijk maar de vraag is of je dat moet willen.”

E-mailmarketing

Taxidienst Didi koopt meerderheid Braziliaans 99

De ‘Chinese Uber’ Didi heeft een meerderheidsbelang verworven in zijn Braziliaanse tegenhanger 99. Het bedrijf is bezig met internationalisering via participaties en zou zijn eerste eigen buitenlandse Didi dit jaar in Mexico willen opstarten.

Disruptie

‘Google bevoordeelt hotelpartners in Adwords’

Google misbruikt haar dominante positie als zoekmachine door hotelpartners te bevoordelen. Dit gaat ten koste van online reisagenten (OTA’s), stelt de Wall Street Journal.

Online advertising

NS International vertaalt agile werken naar de business

Drie jaar geleden besloot NS International de digitale kanalen drastisch onderhanden te laten nemen door de IT-teams. De bijbehorende agile werkwijze beviel zo goed, dat die ook voor sales en marketing is ingevoerd. In plaats van een lijnorganisatie werken we nu met growth teams.

Agile

Vakdag Vakantiebeurs: trends, trends, trends

Wie wil weten waar het in 2018 naartoe gaat met de reisbranche, zit goed op de eerste vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht op dinsdag 9 januari a.s. Verschillende experts laten hun licht schijnen over de ontwikkelingen die komend jaar een belangrijke rol gaan spelen in travel.

Innovatie