More stories

Premium

Social Travel 30: KLM neemt het stokje over als de nieuwe nummer 1

Het wintersportseizoen is in volle gang dus het is tijd voor de derde editie van de Social Travel 30. OBI4wan-Buzzcapture heeft op verzoek van Emere wederom onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode oktober tot en met december het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. Een nieuw seizoen zorgt voor een nieuwe rangschikking.

Social

KLM reageert sneller op social media

KLM reageerde in 2017 aanzienlijk sneller op social media-berichten van klanten dan in 2016. Dit blijkt uit onderzoek van Conversocial. Doordat andere airlines hun repsonstijd ook hebben verbeterd staat KLM nu op de vijfde plek van de ranglijst, een positie lager dan bij de vorige benchmark.

Communicatie

Hoe Mo’Media content omzet in conversie

Uitgeverij Mo’Media ging twintig jaar geleden van start en verwierf bekendheid met de 100%-stedengidsen, die nu onder de naam time to momo worden uitgegeven. Het businessmodel was volledig gericht op print. Oprichter René Bego vertelde tijdens de eerste vakdag op de Vakantiebeurs over hoe Mo’Media de shift naar een crossmediaal platform heeft gemaakt en nu zelfs reizen verkoopt.

Publishing

Forse boete voor Belvilla voor onjuiste prijsvermelding

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt het Nederlandse bedrijf @Leisure BR een boete van maar liefst 350.000 euro op voor het misleidend vermelden van prijzen op zijn website belvilla.nl. De vanaf-prijzen voor het boeken van vakantiehuizen op de website waren onjuist. Ook zijn consumenten misleid over de onvermijdbare kosten.

Legal

Reisbedrijven zijn het best benaderbaar via Facebook

Ruim 103 bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality zetten Facebook op de een of andere manier in. Wat zijn de resultaten als je hen ‘actief’ een vraag op Facebook stelt in een test? Dat werd onderzocht door 38 studenten van de minor eTravel van de NHTV.

Social

2 glimpse: uitwisselingsprogramma voor volwassenen

Het concept van 2 glimpse is simpel: locals ontmoeten op vakantie, Maar wat de start-up volgens oprichter Amber van den Putte onderscheidt van andere initiatieven is dat de hosts bij 2 glimpse geen winstoogmerk hebben. “Alles is te koop en we kunnen overal naartoe reizen. Het volgende level is ervaren.” 

Start-ups

Wat Schiphol heeft geleerd van ‘security op afspraak’

Schiphol is altijd op zoek naar digitale oplossingen die voor meer comfort zorgen bij passagiers. Gedurende twee weken is daarom getest hoe reizigers staan tegenover security op afspraak. Op een aantal vluchten naar Schengen-bestemmingen konden passagiers die tussen 28 november en 11 december vertrokken online een tijd reserveren om door de veiligheidscontrole te gaan. De resultaten zijn veelbelovend. 

Agile

TripAdvisor van start met betaalde zoekresultaten

TripAdvisor plaatst sinds kort betaalde zoekresultaten bovenaan de lijst. Deze zijn te herkennen aan de tag ‘sponsored’. De recensiesite belooft hoteliers die van de zogeheten Sponsored Placements gebruikmaken kwalitatief goed verkeer naar hun website en een laag risico.

Customer Experience

Nieuwe functies Google Travel gericht op de consument

Google heeft een aantal veranderingen doorgevoerd in haar reisdiensten. Zo geeft Flights advies over de gevonden ticketprijzen en is het mogelijk om de ontwikkeling van hoteltarieven te volgen. Het is opnieuw een duidelijk signaal dat Google zich met travel direct op de consument wil richten.

Search

Airbnb: Nieuwe maatregelen gaan Amsterdam geld kosten

De maximale termijn voor vakantieverhuur in Amsterdam wordt alsnog gehalveerd. Vanaf 2019 is het in die stad niet meer mogelijk om langer dan dertig dagen per jaar te verhuren via Airbnb of andere marktplaatsen. Nu geldt nog een dubbele termijn.

E-commerce

Toyota concurreert met Uber én Airbnb

Toyota heeft een zelfrijdend voertuig gepresenteerd tijdens de CES-beurs in Las Vegas die weleens de volgende disruptor van de hotellerie kan worden. De zogeheten e-Palette kan namelijk worden ingezet als rijdende hotelkamer.

Internet of Things

Transavia: de bijna persoonlijke commercial

Transavia test een retargetingcampagne via digitale radio op het netwerk van OMX, de digitale tak van OMS. Op basis van tien populaire bestemmingen heeft Transavia met OMS Studio tien commercials geproduceerd. Deze doelgroep bestaat uit bezoekers van Transavia.com die naar een vlucht hebben gezocht en na hun bezoek naar digitale radio luisteren. Consumenten die digitale radio luisteren, horen dan tijdens de reclamemomenten spots op basis van hun zoekgedrag op Transavia.com. Wanneer één van de OMX-zenders een reclameblok start, wordt de spot uitgeleverd.

Analytics
Premium

NBTC NIPO: meer reisboekingen via smartphone

Meer Nederlanders gingen in 2017 vaker op vakantie én gaven meer uit aan hun reis. Er werd vooral geboekt via internet en de smartphone liet een stijging zien als boekingskanaal. Dit blijkt uit cijfers van NBTC NIPO die op de Vakantiebeurs in Utrecht werden gepresenteerd.

Travel
Premium

Vakbezoekers Vakantiebeurs roepen ResiRest uit tot beste reisidee

ResiRest heeft het beste reisidee van Nederland. Tijdens de ‘pitch & grow’ sessie op de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht presenteerden vijf start-ups hun businessmodel. Een vakkundige jury (Steven van der Heijen van Corendon, Louis Frankenhuis van De Reisfabriek en Jolanda Degen van Otravo) ondervroeg hen, waarna het publiek de beslissende stem uitbracht.

Start-ups

Dé VakantieDiscounter: ‘Professionele e-mailmarketing doe je er niet even bij’

Dé VakantieDiscounter heeft de afgelopen jaren een flinke omzetgroei doorgemaakt. Dit jaar wordt er een plus van 65 procent genoteerd. Jochem Veenstra is verantwoordelijk voor de e-mailmarketing bij het Nederlands online reisbedrijf, dat onderdeel is van Otravo. “Een-op-een personalisatie is op zich al mogelijk maar de vraag is of je dat moet willen.”

E-mailmarketing