More stories

ANVR, Vakantiebeurs en Emerce zoeken travel start-ups die willen groeien

Heb je een goed idee voor de reisbranche en ben je nog op zoek naar een investeerder of businesspartner? Tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs op 9 januari a.s. krijgen vijf travel start-ups de kans om een jury van drie investeerders en een vakpubliek te overtuigen van hun concept.

Start-ups

Airbnb Experiences, één jaar later: Amsterdam groeit snel

Airbnb heeft een update gegeven van de stand van zaken van de activiteitentak, Airbnb Experiences. Een jaar geleden werden de eerste tours en activiteiten boekbaar op het vakantieverhuurplatform. Twaalf wereldsteden hadden de primeur, Amsterdam volgde afgelopen juli.

Disruptie

Schiphol benoemt nieuwe Chief Digital Officer

Met ingang van 1 februari a.s. wordt Henk Jan Gerzee (44) de nieuwe Chief Digital Officer (CDO) van Royal Schiphol Group. Hij gaat zich bezighouden met de verdere digitale transformatie en technologische innovatie van de luchthaven. Gerzee volgt Roy Scheerder op, die de functie de afgelopen zes maanden op interim basis bekleedde.

Strategy

Met Apple kaartenapp de weg vinden op Schiphol

Schiphol is met ingang van vandaag opgenomen in de kaartenapp van Apple. Dit betekent dat passagiers met een iPhone of iPad met behulp van Siri of de app zelf de weg kunnen vinden op de luchthaven.

Mobile

Hoe gebruik je je travel data voor personalisatie?

Hoe kun je data benutten om potentiële klanten naar je toe te trekken, in plaats van wachten totdat ze op je website op de aanvraagknop klikken? En wanneer ze eenmaal bij je zijn, hoe meet je dan het effect van je inspanningen?

Analytics

Hackers aan de slag voor de ANWB, Schiphol en NS

Het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag is afgelopen weekend overgenomen door hackers. Tijdens de Dutch Mobility Hackathon stelden de ANWB, Schiphol en NS data beschikbaar waarmee 65 deelnemers aan de slag gingen om (in 24 uur) nieuwe ideeën en toepassingen voor reizigers te bedenken.

Innovatie

Infographic: op welke travel technologie zetten de vier grote OTA’s in?

De vier online reisgiganten Expedia, TripAdvisor, Ctrip en Priceline bepalen hoe consumenten reizen zoeken en boeken. Maar hun dominante positie is niet veilig, zegt onderzoeksbureau CB Insights en daarom investeren ze in mogelijk disruptieve nieuwkomers.

Strategy

Travelport: ‘Digitale reiziger wil graag advies’

Gemiddeld gebruiken reizigers zestien verschillende soorten apps voor een reis. Ze zijn verloren zonder hun smartphone en mijden hotels die geld rekenen voor wifi. Dit en meer blijkt uit het onderzoek dat Travelport deed naar de wensen en behoeften van de digitale reiziger.

Customer Experience

KLM stopt met klantenservice op LinkedIn

Na drieënhalf jaar is KLM gestopt met het beantwoorden van vragen van klanten op LinkedIn. Dit heeft de luchtvaartmaatschappij bekendgemaakt in een blog. De strategie ‘zijn waar de klant is’ betekent dat de focus op andere social media-platforms komt te liggen, aldus KLM.

Social

Op Reis Met Bo: persoonlijk reisadvies via WhatsApp

Via WhatsApp een citytrip boeken met persoonlijk advies van een Nederlander die op de bestemming woont, dat is wat de net gelanceerde start-up Op Reis Met Bo doet. Medeoprichter Mike Hutten denkt dat contentcuratie en persoonlijk advies het antwoord is op het grote online reisaanbod waar vakantiegangers wegwijs uit moeten zien te worden.

Start-ups

Skyscanner laat user-generated content zien

Skyscanner gaat meer inzetten op user-generated content. Hiertoe heeft de metazoekmachine zelf de startup Twizoo overgenomen en heeft moederbedrijf Ctrip Trip.com gekocht.

Social

Google: reisbranche moet aan de slag met machine-learning

Reizigers worden steeds impulsiever en willen snel informatie ontvangen. Volgens Google betekent dit dat reisbedrijven in elke fase van de customer journey de klant moeten ondersteunen met relevante content. Machine-learning gaat dit mogelijk maken.

Singularity

Amsterdam en Booking.com gaan illegale vakantieverhuur tegen

De gemeente Amsterdam en Booking.com hebben afspraken gemaakt over vakantieverhuur van woningen. Deze gaan op 1 januari in en gelden voor een jaar. Op termijn zou er een registratiesysteem moeten komen voor vakantieverhuurders, vinden de twee partijen.

Legal

Transavia blaast YouTube-kanaal nieuw leven in

Transavia wil met het YouTube-kanaal generatie Z bereiken. Daarvoor is nieuwe content geproduceerd die een lichtvoetig kijkje achter de schermen bij de luchtvaartmaatschappij geeft. Vandaag gaat de eerste video live op het kanaal, dat op dit moment iets meer dan 2500 volgers heeft.

Social

‘LetsStay wil alternatief voor Booking.com worden’

Het nieuwe Nederlandse hotelboekingsplatform LetsStay.net is gisteren officieel gelanceerd tijdens de Web Summit in Lissabon. Het onderscheidend vermogen zit hem erin dat LetsStay geen commissies rekent aan hoteliers, zegt oprichter Maikel Doezé. 

Start-ups