More stories

Groot datalek bij Obike

De persoonlijke gegevens van gebruikers van fietsendienst Obike hebben weken en vermoedelijk maandenlang op straat gelegen. Met een kunstgreep konden hackers ook van Nederlandse gebruikers persoonlijke data van internet plukken.

Venture

De realiteit van NDC: wat is de commerciële impact op de reisbranche?

De stap van luchtvaartmaatschappijen naar direct connect en het omzeilen van de reisdistributiesystemen (GDS’en) heeft niet alleen grote technologische implicaties, maar ook een enorme impact op de business. Deel twee van de analyse van Michael Strauss, CEO van PASS Consulting Corporation.

Travel

Booking.com gaat meer investeren in China

Booking.com wil graag een graantje meepikken van de snel groeiende binnenlandse toeristische markt in China. Dit heeft CEO Gillian Tans laten weten aan de South China Morning Post.

Strategy

Hoe bepaalt Expedia welke AB-testen worden gedaan?

Test & learn – dat is de filosofie van Expedia die de conversie moet maximaliseren. De online reisagent bepaalt onder andere in het Innovation Lab op het Europese hoofdkantoor in Londen wat er getest moet worden. Een kijkje in de keuken.

Customer Experience

AirHelp zet volgende stap in kunstmatige intelligentie

Air Help, het claimbedrijf voor vliegtuigpassagiers, zet kunstmatige intelligentie in om real-time te beslissen of een claim sterk genoeg is om in te dienen. De juridische bot Lara bepaalt of vertragingen en annuleringen conform de Europese regelgeving in aanmerking komen voor een vergoeding.

Innovatie

KLM’s care tag ontzorgt toerist

Om de passagier ook buiten het vliegveld te vergezellen heeft KLM een audio-tag ontwikkeld, die het verblijf van toeristen in Amsterdam makkelijker moet maken. Zo vertelt de ‘care tag’ op basis van gps waar je fietsen kunt huren en dat je niet mag barbecueën in het Vondelpark.

Customer Engagement

Waarom NDC de oligopolie van GDS’en (nog) niet gaat doorbreken

Het klinkt zo gemakkelijk om NDC te gebruiken voor de distributie van vliegtickets, maar de realiteit is dat er niet zoveel boekingen worden gemaakt. Hoe komt dat?

Travel

Schiphol introduceert veiligheidscontrole op afspraak

Schiphol is van start gegaan met een proef waarbij reizigers online een tijdstip kunnen reserveren om door de security te gaan. De zogenoemde Personal Security Pass-service is beschikbaar op een groot aantal vluchten naar Schengen-bestemmingen.

Customer Experience

Emesa in handen van Talpa – wat heeft De Mol gekocht?

Talpa Networks heeft Emesa gekocht, het moederbedrijf van VakantieVeilingen, ActievandeDag, TicketScout en VavaBid. Wat krijgt De Mol nu precies in handen?

Strategy

Talpa koopt Emesa (Vakantieveilingen.nl)

Talpa Networks van John de Mol koopt Emesa, bekend van Vakantieveilingen.nl. Het mediabedrijf wil merken gaan kopen, bouwen en exploiteren. Met het e-commercebedrijf krijgt De Mol een grote bak aan consumentendata en -intenties in handen.

Travel

PvdA wil verbod op Airbnb in Amsterdam

De PvdA wil een verbod op vakantieverhuur in Amsterdam. Dat staat in het verkiezingsprogramma voor volgend jaar. Volgens de partij profiteert een kleine groep huizenbezitters hiervan, maar draait de meerderheid op voor de kosten. Bed-and-breakfast en woningruil blijven wel mogelijk.

E-commerce

Hyatt: marketing wordt digital-first

Hyatt verlegt de focus in Nederland van traditionele marcom naar digitale marketing. Hiervoor is Arzu Harvey Ozcan aangetrokken als kersverse digital marketingmanager. “Hyatt gaat naar een digital-first aanpak en dat is best een grote stap.”

Customer Experience

Nieuwe website TravConnect: join the club

TravConnect, het businessnetwerk van Emerce speciaal voor digitale en innovatieve spelers in travel, heeft een nieuwe look. Evenementen, nieuws, opleidingen – alles is terug te vinden op de vernieuwde site.

Travel

ANVR, Vakantiebeurs en Emerce zoeken travel start-ups die willen groeien

Heb je een goed idee voor de reisbranche en ben je nog op zoek naar een investeerder of businesspartner? Tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs op 9 januari a.s. krijgen vijf travel start-ups de kans om een jury van drie investeerders en een vakpubliek te overtuigen van hun concept.

Start-ups

Airbnb Experiences, één jaar later: Amsterdam groeit snel

Airbnb heeft een update gegeven van de stand van zaken van de activiteitentak, Airbnb Experiences. Een jaar geleden werden de eerste tours en activiteiten boekbaar op het vakantieverhuurplatform. Twaalf wereldsteden hadden de primeur, Amsterdam volgde afgelopen juli.

Disruptie