More stories

Schiphol introduceert veiligheidscontrole op afspraak

Schiphol is van start gegaan met een proef waarbij reizigers online een tijdstip kunnen reserveren om door de security te gaan. De zogenoemde Personal Security Pass-service is beschikbaar op een groot aantal vluchten naar Schengen-bestemmingen.

Customer Experience

Emesa in handen van Talpa – wat heeft De Mol gekocht?

Talpa Networks heeft Emesa gekocht, het moederbedrijf van VakantieVeilingen, ActievandeDag, TicketScout en VavaBid. Wat krijgt De Mol nu precies in handen?

Strategy

Talpa koopt Emesa (Vakantieveilingen.nl)

Talpa Networks van John de Mol koopt Emesa, bekend van Vakantieveilingen.nl. Het mediabedrijf wil merken gaan kopen, bouwen en exploiteren. Met het e-commercebedrijf krijgt De Mol een grote bak aan consumentendata en -intenties in handen.

Travel

PvdA wil verbod op Airbnb in Amsterdam

De PvdA wil een verbod op vakantieverhuur in Amsterdam. Dat staat in het verkiezingsprogramma voor volgend jaar. Volgens de partij profiteert een kleine groep huizenbezitters hiervan, maar draait de meerderheid op voor de kosten. Bed-and-breakfast en woningruil blijven wel mogelijk.

E-commerce

Hyatt: marketing wordt digital-first

Hyatt verlegt de focus in Nederland van traditionele marcom naar digitale marketing. Hiervoor is Arzu Harvey Ozcan aangetrokken als kersverse digital marketingmanager. “Hyatt gaat naar een digital-first aanpak en dat is best een grote stap.”

Customer Experience

Nieuwe website TravConnect: join the club

TravConnect, het businessnetwerk van Emerce speciaal voor digitale en innovatieve spelers in travel, heeft een nieuwe look. Evenementen, nieuws, opleidingen – alles is terug te vinden op de vernieuwde site.

Travel

ANVR, Vakantiebeurs en Emerce zoeken travel start-ups die willen groeien

Heb je een goed idee voor de reisbranche en ben je nog op zoek naar een investeerder of businesspartner? Tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs op 9 januari a.s. krijgen vijf travel start-ups de kans om een jury van drie investeerders en een vakpubliek te overtuigen van hun concept.

Start-ups

Airbnb Experiences, één jaar later: Amsterdam groeit snel

Airbnb heeft een update gegeven van de stand van zaken van de activiteitentak, Airbnb Experiences. Een jaar geleden werden de eerste tours en activiteiten boekbaar op het vakantieverhuurplatform. Twaalf wereldsteden hadden de primeur, Amsterdam volgde afgelopen juli.

Disruptie

Schiphol benoemt nieuwe Chief Digital Officer

Met ingang van 1 februari a.s. wordt Henk Jan Gerzee (44) de nieuwe Chief Digital Officer (CDO) van Royal Schiphol Group. Hij gaat zich bezighouden met de verdere digitale transformatie en technologische innovatie van de luchthaven. Gerzee volgt Roy Scheerder op, die de functie de afgelopen zes maanden op interim basis bekleedde.

Strategy
Premium

Met Apple kaartenapp de weg vinden op Schiphol

Schiphol is met ingang van vandaag opgenomen in de kaartenapp van Apple. Dit betekent dat passagiers met een iPhone of iPad met behulp van Siri of de app zelf de weg kunnen vinden op de luchthaven.

Mobile

Hoe gebruik je je travel data voor personalisatie?

Hoe kun je data benutten om potentiële klanten naar je toe te trekken, in plaats van wachten totdat ze op je website op de aanvraagknop klikken? En wanneer ze eenmaal bij je zijn, hoe meet je dan het effect van je inspanningen?

Analytics

Hackers aan de slag voor de ANWB, Schiphol en NS

Het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag is afgelopen weekend overgenomen door hackers. Tijdens de Dutch Mobility Hackathon stelden de ANWB, Schiphol en NS data beschikbaar waarmee 65 deelnemers aan de slag gingen om (in 24 uur) nieuwe ideeën en toepassingen voor reizigers te bedenken.

Innovatie

Infographic: op welke travel technologie zetten de vier grote OTA’s in?

De vier online reisgiganten Expedia, TripAdvisor, Ctrip en Priceline bepalen hoe consumenten reizen zoeken en boeken. Maar hun dominante positie is niet veilig, zegt onderzoeksbureau CB Insights en daarom investeren ze in mogelijk disruptieve nieuwkomers.

Strategy
Premium

Travelport: ‘Digitale reiziger wil graag advies’

Gemiddeld gebruiken reizigers zestien verschillende soorten apps voor een reis. Ze zijn verloren zonder hun smartphone en mijden hotels die geld rekenen voor wifi. Dit en meer blijkt uit het onderzoek dat Travelport deed naar de wensen en behoeften van de digitale reiziger.

Customer Experience

KLM stopt met klantenservice op LinkedIn

Na drieënhalf jaar is KLM gestopt met het beantwoorden van vragen van klanten op LinkedIn. Dit heeft de luchtvaartmaatschappij bekendgemaakt in een blog. De strategie ‘zijn waar de klant is’ betekent dat de focus op andere social media-platforms komt te liggen, aldus KLM.

Social