More stories

Infographic: op welke travel technologie zetten de vier grote OTA’s in?

De vier online reisgiganten Expedia, TripAdvisor, Ctrip en Priceline bepalen hoe consumenten reizen zoeken en boeken. Maar hun dominante positie is niet veilig, zegt onderzoeksbureau CB Insights en daarom investeren ze in mogelijk disruptieve nieuwkomers.

Strategy
Premium

Travelport: ‘Digitale reiziger wil graag advies’

Gemiddeld gebruiken reizigers zestien verschillende soorten apps voor een reis. Ze zijn verloren zonder hun smartphone en mijden hotels die geld rekenen voor wifi. Dit en meer blijkt uit het onderzoek dat Travelport deed naar de wensen en behoeften van de digitale reiziger.

Customer Experience

KLM stopt met klantenservice op LinkedIn

Na drieënhalf jaar is KLM gestopt met het beantwoorden van vragen van klanten op LinkedIn. Dit heeft de luchtvaartmaatschappij bekendgemaakt in een blog. De strategie ‘zijn waar de klant is’ betekent dat de focus op andere social media-platforms komt te liggen, aldus KLM.

Social

Op Reis Met Bo: persoonlijk reisadvies via WhatsApp

Via WhatsApp een citytrip boeken met persoonlijk advies van een Nederlander die op de bestemming woont, dat is wat de net gelanceerde start-up Op Reis Met Bo doet. Medeoprichter Mike Hutten denkt dat contentcuratie en persoonlijk advies het antwoord is op het grote online reisaanbod waar vakantiegangers wegwijs uit moeten zien te worden.

Start-ups

Skyscanner laat user-generated content zien

Skyscanner gaat meer inzetten op user-generated content. Hiertoe heeft de metazoekmachine zelf de startup Twizoo overgenomen en heeft moederbedrijf Ctrip Trip.com gekocht.

Social

Google: reisbranche moet aan de slag met machine-learning

Reizigers worden steeds impulsiever en willen snel informatie ontvangen. Volgens Google betekent dit dat reisbedrijven in elke fase van de customer journey de klant moeten ondersteunen met relevante content. Machine-learning gaat dit mogelijk maken.

Singularity

Amsterdam en Booking.com gaan illegale vakantieverhuur tegen

De gemeente Amsterdam en Booking.com hebben afspraken gemaakt over vakantieverhuur van woningen. Deze gaan op 1 januari in en gelden voor een jaar. Op termijn zou er een registratiesysteem moeten komen voor vakantieverhuurders, vinden de twee partijen.

Legal
Premium

Transavia blaast YouTube-kanaal nieuw leven in

Transavia wil met het YouTube-kanaal generatie Z bereiken. Daarvoor is nieuwe content geproduceerd die een lichtvoetig kijkje achter de schermen bij de luchtvaartmaatschappij geeft. Vandaag gaat de eerste video live op het kanaal, dat op dit moment iets meer dan 2500 volgers heeft.

Social
Premium

‘LetsStay wil alternatief voor Booking.com worden’

Het nieuwe Nederlandse hotelboekingsplatform LetsStay.net is gisteren officieel gelanceerd tijdens de Web Summit in Lissabon. Het onderscheidend vermogen zit hem erin dat LetsStay geen commissies rekent aan hoteliers, zegt oprichter Maikel Doezé. 

Start-ups

KLM chat via Facebook Messenger in Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika

Facebook Messengergebruikers op KLM.com in Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika kunnen voortaan via Messenger customer chat vragen stellen aan een KLM-medewerker. De klant wordt op deze manier geholpen bij onder meer het boeken van tickets, het aanpassen van boekingen en bij vragen over bagage.

Customer Service

Ryanair voert digitale vernieuwingen door

Ryanair heeft tijdens de Web Summit in Lissabon een aantal nieuwe digitale initiatieven gepresenteerd. Zo krijgen bezoekers die zijn ingelogd op de website een gepersonaliseerde ervaring.

Customer Experience

Trivago toont nu ook vakantiewoningen van HomeAway

Trivago is bezig met een test waarbij de vakantiewoningen van HomeAway worden getoond in de zoekresultaten. De technische integratie moet gebruikers meer keuze en een meer gepersonaliseerde zoekervaring opleveren.

Search
Premium

Nieuw platform Airtrade omzeilt GDS-heffingen

Airtrade heeft een platform ontwikkeld dat meerdere bronnen raadpleegt om het beste beschikbare vliegtarief te kunnen aanbieden. Het platform is compatible met de New Distribution Capability van IATA, een XML-standaard voor de distributie van vliegtickets. Hierdoor worden toeslagen op GDS-boekingen, zoals de 11 euro per enkele reis die KLM gaat heffen, omzeild.

E-commerce platforms

75 miljoen dollar groeigeld voor GetYourGuide

Het toeristische activiteitenportaal GetYourGuide heeft 75 miljoen dollar venture capital opgehaald in een Series D-ronde. Johannes Reck wil het geld gebruiken om nog persoonlijker tripjes aan te bieden aan zijn gebruikers en meer landen te bedienen.

Travel

Heffing KLM maakt ticket op vergelijkingssite 11 euro duurder

Reizigers met KLM en Air France die hun ticket bij een prijsvergelijker boeken, zijn per april 2018 elf euro duurder uit voor een enkeltje. British Airways en Lufthansa doen dat al en proberen meer verkeer naar hun eigen verkoopkanalen te sturen.

Travel